• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402100402518
  • خبرنگار : 50444

مراقبت یخ‌زدگی کنتور و تأسیسات آب باشید

مراقبت یخ‌زدگی کنتور و تأسیسات آب باشید

ایسنا/خراسان شمالی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: با توجه به رسیدن به روزهای سرد و کاهش محسوس دمای هوا، مراقب یخ‌زدگی کنتور و انشعاب‌های آب باشید.

رضا نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و اطلاع‌رسانی‌های گسترده قصد داریم یخ‌زدگی کنتورها و انشعابات آب و خسارت‌های ناشی از آن را به حداقل برسانیم، اظهار کرد: مردم با توجه به سرمای هوا در روزهای آینده، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از یخ‌زدگی کنتور و ترکیدگی کنتور و انشعاب آب خانه‌ها به کار گیرند.

وی افزود: سال گذشته با وجود هشدارهای داده‌شده، کاهش ناگهانی دمای هوا باعث یخ زدن تأسیسات آب و فاضلاب در خانه مشترکانی شد که نسبت به هشدارها بی‌تفاوت بودند.

مدیرعامل آبفای استان خراسان شمالی گفت: با ورود هوای سرد به این استان که از اواخر دی ماه پارسال و رسیدن به اوج کاهش دما (منفی ۱۹ درجه سانتیگراد در برخی نقاط استان) بود، سامانه ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب استان با بار ترافیکی بسیار بالای تماس‌های مشترکان از نقاط مختلف استان مبنی بر یخ زدن تأسیسات، ترکیدگی کنتور و شیرآلات روبه‌رو شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۵۵ تماس در یک روز برقرار شد که در نوع خود بی‌سابقه بود، ادامه داد: از مجموع تماس‌های دریافتی در دی ماه گذشته که اوج سرما و کاهش دما در استان بود، ۱۱۵۰ مورد به یخ‌زدگی کنتور و تأسیسات آب مربوط بود.

نعیمی با تاکید بر اینکه ارائه تمام خدمات آب و فاضلاب در نقاط مختلف استان به‌صورت دائم انجام می‌شود، گفت: از بهترین راهکارهای مقابله با یخ‌زدگی می‌توان به مسدود کردن مسیرهای نفوذ هوای سرد به داخل مجاری عبور تأسیسات (داکت‌ها) در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، استفاده از پشم شیشه برای عایق‌بندی کنتورها، لوله‌ها و شیرآلاتی که در فضای باز قراردارند و همچنین پر کردن دریچه‌های کنتورهای آب به‌وسیله گونی‌های پر از پوشال و خاک اره اشاره کرد.

وی بیان کرد: در صورت بروز یخ‌زدگی از ریختن آب داغ مستقیم روی کنتور، لوله‌ها و شیرآلات خودداری و از افروختن آتش در اطراف تأسیسات آبی به‌شدت پرهیز کنید. همچنین توصیه می‌شود برای رفع یخ‌زدگی از جریان باد گرم (سشوار) استفاده شود.

نعیمی با تاکید بر اینکه در صورت بروز اتفاق یا یخ‌زدگی در تأسیسات آب خانه‌ها توجه به دو نکته الزامی است، توضیح داد: اگر اتفاق بعد از کنتور آب و داخل ملک مشترک رخ داده باشد، تعمیر آن برعهده خود مشترک است، در صورتی که حادثه قبل از کنتور آب باشد، رفع حادثه برعهده  شرکت آبفاست و مشترکان می‌توانند از نقاط مختلف استان با شماره‌گیری تلفن ۱۲۲ (بدون نیاز به هیچ پیش‌شماره‌ای) با مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی تماس بگیرند و پیگیر رفع مشکل خود باشند.

وی تاکید کرد: حفاظت از انشعاب آب شامل لوله‌ها، کنتور آب و شیرآلات برعهده مشترک است و اگر کنتور براثر سرقت، یخ‌زدگی، وارد آمدن ضربه، هرگونه دستکاری و ... مفقود یا معیوب شود، هزینه‌های مربوط از مشترک گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha