• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402100402555
  • خبرنگار : 71612

ایالات متحده در سال فاجعه‌بار کنگره

ایالات متحده در سال فاجعه‌بار کنگره

"حزب جمهوری‌خواه آمریکا که دچار چنددستگی شده و تنها با اکثریت اندکی در مجلس نمایندگان پیشتاز است در سال ۲۰۲۳ نتوانست دستور کار قانون‌گذاری مورد نظرش را پیش ببرد، با این حال از بحران‌های بزرگ جلوگیری شد، اما مشکلات به سال ۲۰۲۴ یعنی سال انتخابات کشیده شده است."

به گزارش ایسنا، سایت فرانسوی لزکو در گزارش خود نوشت: این بدون شک یکی از بدترین پیکربندی‌های سیاسی قابل‌تصور برای کنگره ایالات متحده است. در ۳ ژانویه ۲۰۲۳، مجلس نمایندگان به جناح راست کشیده شد، اما با اکثریت بسیار اندک و حزب جمهوری‌خواه عمیقاً دچار چنددستگی شد. علاوه بر این، سنا در حمایت از رئیس‌جمهور بایدن، دموکرات باقی ماند.

در شرایط قطبی و افراطی شدن فضای سیاسی در آمریکا، همه عناصر متحد شدند تا کار به فلج شدن کنگره و دولت منجر شود. این در سال جاری مصداق داشت، حتی اگر از چندین بحران سیاسی بزرگ جلوگیری شد.

سقف بدهی‌ها در آخرین لحظه در ماه ژوئن به حالت تعلیق درآمد. اما طی پنج ماه گذشته، این کشور مجبور بود برای انجام تعهدات خود دست‌به‌کار شود.

کنگره سپس از تعطیلی خدمات فدرال در ماه اکتبر، قسر در رفت. بااین‌حال، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به دلیل عدم توافق هنوز به اعتبارات ۲۰۲۴-۲۰۲۳ رأی نداده‌اند. آنها راضی بودند که توپ را کمی جلوتر بیندازند؛ با یک اصلاحیه قانونی که تا ۱۷ نوامبر ادامه داشت، سپس دو اصلاحیه دیگر که در ژانویه و فوریه ۲۰۲۴ منقضی می‌شوند.

سال با انتخاب رئیس جدید مجلس بسیار قوی آغاز شد. برای انتخاب کوین مک‌کارتی، در ژانویه پانزده بار انتخابات برگزار شد تا توسط جناح خود انتخاب شود. در ماه اکتبر، برای سرنگونی مک‌کارتی تنها هشت رأی منفی در میان جمهوری‌خواهان لازم بود.

سپس پست رئیس مجلس به مدت سه هفته خالی ماند که بی‌سابقه بود. نمایندگان جمهوری‌خواه نامزد ترامپ‌گراتر، ناشناس و بی‌تجربه، مایک جانسون را انتخاب کردند.

اقدام اصلی او از ماه نوامبر آغاز تحقیقات استیضاح جو بایدن بدون هیچ مدرکی دال بر فساد مرتبط با تجارت پسرش هانتر بوده است. مایک جانسون همچنین کاری کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که قبل از کریسمس برای جستجوی بودجه به واشنگتن آمده بود، منتظر بماند.

قربانی اصلی این کنگره تقسیم شده و ناتوان بدون شک اوکراین است. پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده دیگر مهماتی برای ارسال نخواهد داشت. جو بایدن در ماه اوت تلاش کرد تا ۲۴ میلیارد کمک را تصویب کند، اما کنگره در ماه سپتامبر تنها ۳۰۰ میلیون آن را تایید کرد. سپس بایدن ۶۱ میلیارد برای اوکراین و ۱۰ میلیارد برای مبارزه با مهاجرت در مرز مکزیک اختصاص داد.

اما این امتیاز برای جمهوری‌خواهان کافی نبود و دموکرات‌ها حاضر نیستند در مورد مهاجرت عقب‌نشینی کنند. در فردای تعطیلات کریسمس، اوضاع سخت خواهد بود؛ هنگامی که آنها از تعطیلات باز می‌گردند، باید مجموعه‌ای از مشکلات بودجه‌ای، موارد اضطراری در اوکراین و اسرائیل را مدیریت کنند، درحالی‌که مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آیووا در ۱۵ ژانویه آغاز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha