• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402100503194
  • خبرنگار : 71983

احیای بزرگترین شرکت نوشابه‌سازی ایران

زمزم در ۶۹ سالگی به اوج رسید

زمزم در ۶۹ سالگی به اوج رسید

۶۹ سال از تأسیس اولین شرکت تولید نوشابه گازدار به نام زمزم تهران می‌گذرد؛ این شرکت در دو دهه گذشته به دلیل حضور نوشیدنی‌های گازدار خارجی در کشور، به حاشیه رفته بود، اما از سال ۱۳۹۸ شاهد رونق گرفتن این نام تجاری هستیم که با رشد ۱۴۵ درصدی نسبت به چهار سال گذشته توانسته گام‌های بلندی را برای صادرات محصولات خود بردارد.

به گزارش ایسنا، می‌گویند اولین کسی که  صنعت نوشابه‌سازی را به ایران آورده شخصی به نام میرزای تونی است که  بعد از مدتی ورشکست می‌شود اما  شاید میرزا هرگز تصور نمی‌کرد روزی رویایش رنگ حقیقت به خود بگیرد. سال ۱۳۳۴ بود که زمزم با تأسیس اولین شرکت تولید نوشابه گازدار بنام زمزم تهران و با یک خط تولید، فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون با در اختیارداشتن مدرنترین واحد عصاره‌سازی خاورمیانه،  نوشیدنی‌هایی متنوع با طعم و مزه‌های مختلف از لیموناد و کولا گرفته تا دوغ و آب‌معدنی را تولید می‌کند و سالهاست  که از پرآوازه‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت  نوشیدنی کشور به حساب می‌آید.  

یکی از دلایل طولانی شدن عمر یک برند نسبت به رقبا، تغییر و وفق دادن محصولات با شرایط جامعه و محیط اجتماعی در طول زمان است. این شرکت در دو دهه گذشته به دلیل حضور نوشیدنی‌های گازدار خارجی در کشور، به حاشیه رفته بود اما با تغییر تیم مدیریتی در سال ۱۳۹۸ و اصلاح ساختار آن ، شاهد بازگشت دوباره زمزم به بازار نوشیدنی‌‎های گازدار و رونق گرفتن این نام تجاری هستیم.  

رشد ۱۶۶ درصدی تولید پس از چهار سال رکود

میزان فروش زمزم در سال جاری نسبت به چهار سال قبل ،  ۱۶۶ درصد و تولید آن ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.

زمزم از سال ۱۳۹۹، با در نظر گرفتن نیازهای روز جامعه و به منظور تقویت کیفی و کمی تولیدات گذشته خود، سبد محصولاتش را تنوع بخشید و رنگی‌تر کرد و توانست با تولید نوشیدنی‌های ورزشی، انرژی زا و بدون گاز ، سود شرکت را ۱۱۶ برابر افزایش دهد.

تسخیر یک پنجم بازار کشور

یکی از شاخص‌های عملکرد صنایع غذایی و  نوشیدنی، سهم آنها از بازار کشور است. مخصوصا در این صنعت که شرکت‌های زیادی در حال رقابت هستند بررسی سهم بازار، محک خوبی برای شرکت‌های فعال در این زمینه است.

در سال ۱۳۹۸ سهم شرکت زمزم از بازار نوشیدنی‌های گازدار تنها ۹ درصد بوده که با اقدامات صورت گرفته طی ۴ سال گذشته، این میزان، به ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. باید توجه داشت این رشد زمانی حاصل شده  که بنابر اعلام مرکز آمار، در دهه گذشته اقبال مردم به نوشیدنی‌های گازدار ، همواره سیری نزولی داشته است و مهم‌تر اینکه برخی از  فعالان صنعت نوشیدنی‌های گازدار  کشورمان، در مواردی مانند تهیه اسانس از حمایت‌ برندهای بزرگ دنیا  بهره‌مند هستند؛ نام هایی که سال‌هاست حضور فعال در این حوزه دارند و  برای حذف رقبای خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

گفتنی است این جهش، همزمان با رکود اقتصادی کشور به دست آمده است. میانگین رشد اقتصادی کشور در  ۱۰ سال گذشته بدون احتساب سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ، تقریبا معادل صفر درصد بوده و اغلب صنایع اگر به ورطه ورشکستگی نیفتاده باشند با رکودی سخت دست و پنجه نرم ‌کردند.

زمزم در ۶۹ سالگی به اوج رسید

نوشابه ایرانی در خارج از مرزها

زمزم در  چهار سالی که گذشت، کنار تلاش برای افزایش سهم خود از بازار داخلی و پاسخ به نیاز روز مشتریانش، همواره نیم نگاهی به بازارهای جهانی هم داشته و  گام‌های بلندی برای صادرات محصولات خود برداشته است.  

آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات این نام تجاری در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳.۵  میلیون لیتر رسیده است و این یعنی رشد بی سابقه ۴۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸.
زمزم با دستیابی به استانداردهای جهانی، سهمی هر چند کوچک در بازارهای جهانی به دست آورده است که در صورت تداوم این مسیر، زمزم  به یک نام تجاری جهانی تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر سهم صنایع غذایی از درآمد ارزی کشور حدود  ۱۰ میلیارد دلار است یعنی حدود یک دهم از مبلغ کل صادرات کشور، اما این درصد قابل افزایش است. زمزم با در نظر گرفتن این واقعیت که پاشنه آشیل صنایع غذایی کشور در صادرات کیفیت آنها است،  ارتقاء کیفیت  محصولاتش را در دستور کار قرار داد.

جهش با جوانان 

ما در زمزم می‌دانستیم که فکر پرشور در سر نترس جوانان است پس برای نیل به اهداف بزرگی که در سر داشتیم ناگزیر به ایجاد تغییرات در ساختار سنی مدیران خود شدیم و با همین نگاه، میانگین سنی مدیران شرکت زمزم از ۴۶ سال در سال ۱۳۹۸ به کمتر از ۳۶ سال در سال ۱۴۰۲ رسید.

جهش مالی و اقتصادی اولین دستاورد  میدان دادن به جوانان و اعتماد به ذهن خلاق متخصصان جوان است؛ و این همان شاه بیت "بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" است که به نقش جوانان در تمدن سازی نوین اسلامی اشاره می‌کند. مقام معظم رهبری می فرماید: "نسل جوان مومن، دانا و پرانگیزه باید محور پیشرفت جامعه اسلامی باشند." امید داریم عمل به این مهم را در همه بنگاه‌های اقتصادی  شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha