• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402100503356
  • خبرنگار : 71451

کتاب تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس سردار رودکی رونمایی شد

کتاب تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس سردار رودکی رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس سردار محمد نبی رودکی فرمانده وقت لشکر ۱۹ فجر در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، سردار محمدنبی رودکی با بیان خاطراتی گفت:  استان فارس ۱۵ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که ۹۰۰۰ نفر آنها در دوران انقلاب اسلامی، ترور و مدافعان حرم هستند. تاریخ شفاهی بنده در آذرماه سال ۹۵ در دوره مدیریت مرحوم اردستانی آغاز شد و در  مهرماه ۱۳۹۷ پایان یافت. این خاطرات باید بیان شود چراکه شهدا بر کردن ما حق دارند.

وی ادامه داد: دو ماه پس از اینکه وارد سپاه شدم به کردستان رفتم و در شهرهای مختلف این استان جنگیدم. یک شب اسیر دموکرات‌ها شدم و پس از غائله کردستان همراه پنج نفر دیگر خواستیم به افغانستان برویم که ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ ناگهان صدای بمب‌ها شنیده شد و امام خمینی (ره) پیام دادند.  من ۱۳ ساله بودم که در سال ۱۳۵۰ پدرم که مبارز انقلابی بود به طور شهادت گونه جان باخت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به حضورش در جبهه ایلام توضیح داد: ۶ ماه نخست اول جنگ را در ایلام با دشمنان جنگیدیم. پس از آن به آبادان آمدم. در اردیبهشت سال ۶۰ با ۴۰۰ نیرو به جاده آبادان ماهشهر آمدیم و من فرمانده این محور شدم. در شکست حصر آبادان چندین گردان از نیروها در آنجا حضور داشتند و در سایر عملیات‌ها نیز ایفای مسولیت کردیم. سرلشکر رشید گفت که به شوش بروید و برادر محسن رضایی هم در دی ماه سال ۶۰ به من حکم فرماندهی تیپ امام سجاد را داد. سال ۶۱ هم ازدواج کردم و خداوند چهار فرزند به من داد.

سردار رودکی در پایان خاطرنشان کرد: لشکر ۱۹ فجر در عملیات‌های مختلف دوران دفاع مقدس با دشمن جنگیدند. در عملیات کربلایی ۴ ماموریت داشتیم که در شرق بصره عملیات انجام بدهیم. در این عملیات در زمین مسلح در دشتی که عمق آن یک و نیم متر بود جنگیدیم. سه گردان غواص را آموزش دادیم و با نیروهای گردان‌ها در محدوده عملیاتی لشکر ۱۹ فجر عملیات انجام دادیم و خط را شکستیم که با تدبیر فرماندهی متوقف شد و پس از آن عملیات کربلایی پنج انجام شد.

سردار رودکی در بخشی از مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی خود به پاس قدردانی از زحمات همسرش دست او را بوسید.

سردار علی محمد نائینی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای ۴ و سردار شهید سید رضی موسوی  که روز گذشته توسط رژیم صهیونیستی در سوریه به شهادت رسید، بیان کرد: تاریخ شفاهی بخش جدی و تعیین کننده مجموعه آثار تولیدی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.  این مرکز گنجینه غنی‌ از اسناد و مصاحبه‌ها و آثار راویان را در اختیار دارد. تدوین تاریخ شفاهی ۸۰ درصد نفر از فرماندهان شاخص دفاع مقدس پایان یافته و کارهای تطبیقی آنها در دست انجام است تا چاپ بشوند.

وی ادامه داد: سردار رودکی چهره نام آشنا و از سرداران شاخص دفاع مقدس است. شخصیت ایشان با نفس‌های شهید دستغیب شکل گرفته، او اسیر کومله بوده است و برادر شهید است. در مقطع اول جنگ فرمانده تیپ امام سجاد بود و تا پایان جنگ فرمانده لشکر ۱۹ فجر را برعهده داشت. اوج فداکاری رزمندگان این لشکر در عملیات‌هاب والفجر ۸ و کربلای ۵ بوده است.

سردار نائینی گفت: یکی از مشوق های ما در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سردار رودکی است. درباره نقش استان‌ها در دفاع مقدس ۴۰ پروژه تعریف شده که در استان فارس هم اکنون ۳۰ پروژه فعال در دست کار داریم.  وضعیت هر استان در این زمینه متفاوت است و در تلاشم ظرفیت‌های پژوهشی را افزایش بدهیم.
در این مراسم، سرداران محسن رضایی، محسن رفیق دوست، علی فضلی، اسماعیل کوثری، حسن رستگارپناه، احمد غلامپور و سایر پیشکسوتان ایثار و شهادت حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha