• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۸:۵۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402100503545
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

کاهش تخصیص منابع آبی مشکلات قم را تشدید می‌کند

کاهش تخصیص منابع آبی مشکلات قم را تشدید می‌کند

ایسنا/قم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: قم در انتهای حوزه آبخیز قرار دارد و کاهش تخصیص منابع آبی به این استان، موجب تشدید بحران‌های قم خواهد شد.

محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در جلسه کمیته‌ علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت که امروز ۵ دی ماه در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، اظهار کرد: از مساحت کل استان، یک میلیون هکتار متعلق به منابع طبیعی است که این اراضی شامل جنگل‌های دست‌کاشت، اراضی مرتعی و بیابانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه مشکلی که استان را آزار می‌دهد توسعه بیابان است، عنوان کرد: در صدد هستیم در راستای برطرف کردن پدیده گرد و غبار که شش ماه از سال استان را آزار می‌دهد، فعالیت‌های مثمری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه، استان قم در انتهای حوزه آبخیز قرار دارد، گفت: در حوزه تخصیص منابع آبی سهم قم محدود شده و همین موضوع مشکلات فراوانی به بار آورده و هم‌اکنون توجه ویژه در سطح ملی را می‌طلبد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم درخصوص نقش قم در طرح نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد: سهم استان قم در این طرح کاشت هشت میلیون درخت طی یک برنامه چهار ساله است.

شعاعی با بیان این که در ابتدا این طرح، یک نهالستان به صورت موقت در جاده قم به گرمسار ایجاد کردیم،  اظهار کرد: برای این موضوع، اعتبار دولتی مشخصی تخصیص نیافته و این نهالستان به همت اداره کل و دستگاه‌های دولتی و خیرین احداث شده است.

شعاعی ادامه داد: در راستای اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت، همزمان با سراسر کشور در استان قم نیز کمیته فنی-اجرایی تشکیل شد. در این کمیته مقرر شد، با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان و ضرورت توجه به موضوع بیابان و مقابله با بیابان زایی، بیشتر فعالیت نهالستان ثامن منعطف به تولید گونه‌های بیابانی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اهمیت پرداختن به این طرح ملی بیان کرد: با تلاشی که در این مجموعه صورت گرفته است، طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تاکنون، در قبال تعهد استان موفق بودیم.

وی در پایان اظهار کرد: در خصوص کاشت درخت فعالیت‌های مختلفی به صورت پویش های بذرکاری و نهال کاری در سطح استان صورت گرفته است، که هدف بیشتر فرهنگ سازی و مشارکت مردم و بخش های مختلف بوده است.

به گزارش ایسنا، در پایان مسئولین در پویش سراسری کاشت ۱۱۰ هزار نهال به یاد شهدای امنیت نیروی انتظامی راسک که با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی در شرکت شکوهیه برگزار شد، شرکت کردند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha