• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402100603925
  • خبرنگار : 30058

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد:

عشایر میراث‌دار فرهنگ کهن کشور هستند / ضرورت توجه به صیانت از شتردوکوهانه استان اردبیل

عشایر میراث‌دار فرهنگ کهن کشور هستند / ضرورت توجه به صیانت از شتردوکوهانه استان اردبیل

ایسنا/اردبیل معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی در جعفرآباد مغان به ضرورت توجه به صیانت از شتردوکوهانه استان اردبیل تاکید کرد و گفت: عشایر میراث‌دار فرهنگ کهن کشور هستند.

جبرائیل رزمجو ۶ دی در مراسم روز مزرعه شتر دوکوهانه استان اردبیل در جعفرآباد مغان با اشاره به فعالیت‌های عشایر منطقه، گفت: عشایر غیور ما علیرغم منفعت اقتصادی، در حفظ و صیانت از شتردوکوهانه تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: بایستی در جهت حفظ این گنجینه ارزشمند ژنتیکی که در حال انقراض است، دست به دست هم دهیم و اقداماتی انجام دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه مسئولان منطقه باید به اهمیت موضوع واقف باشند، ادامه داد: عشایر زحمات بسیاری برای کشور کشیده‌اند و با توجه به اینکه تولید کننده فرآورده‌ها و محصولات دامی هستند، ولی متاسفانه از امکانات کمتری بهره برده‌اند.

وی با بیان اینکه عشایر زمانی که اجنبی‌ها به کشور حمله می‌کردند از مرزهای میهن عزیزمان پاسداری کرده‌اند، تصریح کرد: طبق فرمایش امام خمینی(ره) عشایر ذخیره انقلاب هستند و عشایر به نوعی سرمایه‌ای برای نظام و کشور هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه عشایر میراث‌دار فرهنگ کهن کشور هستند و سهم مهمی در نگهداری این میراث ارزشمند دارند، اضافه کرد: مردم نیز از دسترنج عشایر غیور و سلحشور بهره‌مند می‌شوند.

منصور رستم‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با بیان اینکه این استان از قطب‌های مهم دامپروری کشور است، گفت: نسل شترهای دوکوهانه در استان در حال انقراض است ولی با حمایت‌های سازمان خشک و بار جهانی در تلاش هستیم از این سرمایه ارزشمند صیانت کنیم.

وی با اشاره به دلایل اصلی کاهش جمعیت شتردوکوهانه استان اردبیل، افزود: تغییر شیوه کوچ عشایر و ماشینی‌شدن آن، حمل بار و اسکان عشایر و تغییر کاربری اراضی از جمله مهمترین این دلایل هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha