• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۳:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402100604385
  • خبرنگار : 71612

چهره دوگانه ترکیه در مقابل اسرائیل

چهره دوگانه ترکیه در مقابل اسرائیل

روزنامه چاپ فرانسه نوشته «اگرچه رئیس‌جمهور ترکیه از آرمان فلسطینی‌ها دفاع می‌کند و در نتیجه بیشتر افکار عمومی در ترکیه را آرام می‌کند، داده‌های گردآوری شده نشان می‌دهد که این کشور مبادلات خود را با تل‌آویو قطع نکرده است».

به گزارش ایسنا، روزنامه فرانسوی لوموند درباره مواضع رئیس‌جمهور ترکیه درباره رژیم صهیونیستی نوشته است: از زمان آغاز مداخله نظامی اسرائیل در نوار غزه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه لباس مورد علاقه خود، یونیفرم «قهرمان آرمان فلسطین» و دشداشه عربی را بر تن کرده است. او پس از خودداری و نگه‌داشتن ضربات خود در روزهای اول پس از عملیات حماس در ۷ اکتبر، خواستار پایان‌دادن به «اقدامات تهاجمی» و در هفته‌های بعد «حملات وحشیانه» توسط دولت یهود شد و بنیامین نتانیاهو را «قصاب غزه» یا «نسل‌کش» خواند.

لوموند می‌نویسد: مرد قوی آنکارا با حمایت تاریخی از حماس که به آن نزدیک است و آن را سازمان آزادی‌بخش می‌داند، طرف خود را کاملاً انتخاب و پایگاه اسلامی-ناسیونالیستی خود را تقویت کرده و درعین‌حال تلاش می‌کند تا اکثریت افکار عمومی را که بسیار حساس به آرمان فلسطین هستند، حفظ کند.

رسانه فرانسوی نوشته «متین جهان» روزنامه‌نگار حاضر در برلین تقریباً ۲ ماه است که کشتی‌های ترانزیت از بنادر ترکیه به سرزمین‌های اشغالی را در حساب ایکس خود شمارش می‌کند؛ «کاری پرزحمت متشکل از جمع‌آوری داده‌ها در مورد فعالیت‌های دریایی که به‌صورت آزاد در سایت‌های دریایی و تجارت آزاد قابل‌دسترسی است و روابط تجاری نزدیکی را که ۲ دولت به حفظ آن ادامه می‌دهند، روشن می‌کند».

این روزنامه‌نگار می‌گوید: مقامات ترکیه ممکن است علناً اسرائیل را به‌عنوان یک دولت تروریستی معرفی و غرب را به استانداردهای دوگانه متهم کنند، اما آن‌ها مطلقاً هیچ‌چیز را در امور خود تغییر نداده‌اند. جریان کالاهایی مانند فولاد و نفت که به ماشین جنگی تل‌آویو سوخت می‌رساند، چنان ادامه دارد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و ریاکاری و دوگانگی رهبران را برجسته می‌کند.

چهره دوگانه ترکیه در مقابل اسرائیل
سخنرانی روز ۲۸ امتبر اردوغان در استانبول

از زمان شروع حملات، متین جهان در مجموع ۴۵۰ کشتی را که ترکیه را به مقصد سرزمین‌های اشغالی ترک کردند، فهرست کرده و با کمک پایگاه داده Marinetraffic.com، محموله‌های روزانه لیماک هلدینگ، یک غول صنعتی که به حلقه‌های قدرت مرتبط است، از بندر اسکندرون را ردیابی می‌کند.

بر اساس تحقیقات این روزنامه‌نگار، در کارخانه کشتی‌سازی «سفینه» واقع در سواحل دریای مرمره و متعلق به هلدینگ کولین، نزدیک به دولت، تعمیر و نگهداری نفتکشی که مسئول تحویل سوخت به هواپیماهای جنگنده اسرائیلی است انجام می‌شود. متین جهان با استفاده از داده‌ها، کشتی‌ای را مشاهده می‌کند که حمل‌ونقل مکرر به اسرائیل انجام می‌دهد و متعلق به «ابراهیم گولر» رئیس سابق آموزش حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه (AKP) در استان هاتای است.

او همچنین کشف کرد که شرکت Pamukkale Kablo متعلق به «مصطفی سمرچی» رهبر مؤسس حزب اتحاد بزرگ (BBP)، یکی از گروه‌های ائتلاف دولتی پس از ۷ اکتبر به تأمین کابل برای رژیم صهیونیستی ادامه داد.

لوموند نوشته این حزب در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست‌هایش برای تحریم اسرائیل و حملات شدیدش به کافی‌شاپ‌های استارباکس که هدفشان حمایت از تل‌آویو بود، معروف شد. این روزنامه‌نگار متوجه می‌شود که شرکت حمل‌ونقل Manta Shipping نیز به فعالیت‌های خود با اسرائیل ادامه می‌دهد. متین جهان می‌گوید که این شرکت متعلق به «مرت جتینکایا» یکی از همکاران «بوراک اردوغان» پسر رئیس‌جمهور است.

چهره دوگانه ترکیه در مقابل اسرائیل
کارخانه کشتی‌سازی سفینه در ترکیه

این روزنامه‌نگار  ادامه می‌دهد: من تمام منابع و روش‌های تحقیق خود را به اشتراک گذاشتم. انکارناپذیر است و این اطلاعات انکار نشده‌اند. این شرکت گفت که تجارت با اسرائیل ادامه دارد و آن‌ها نمی‌توانند در مورد آن کاری انجام دهند زیرا قرارداد قبل از جنگ بسته شده بود.

چند روز بعد، او فاش کرد که «ارکام ییلدیریم» پسر «بن‌علی ییلدیریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه، یکی از شرکای شرکت «اوراس» است؛ شرکت کشتیرانی که با اسرائیل تجارت دارد.

در آنکارا، توئیت‌های متین جهان در نهایت باعث سروصدا در صفوف سیاسی شد. «احمد داوداوغلو» وزیر خارجه و نخست‌وزیر پیشین ترکیه به‌شدت از دولت و بازرگانانی که به فعالیت‌های خود با اسرائیل ادامه می‌دهند، انتقاد کرد. اپوزیسیون در پارلمان خواستار پاسخگویی از دولت شدند و چندین روزنامه به‌تفصیل فهرست کالاها و کالاهایی را که هر ماه به این روش صادر می‌شد، منتشر کردند.

«عمر بولات» وزیر تجارت ترکیه در پاسخ به سؤال الجزیره گفت تجارت دریایی بین ترکیه و اسرائیل در ماه نوامبر بیش از ۵۰ درصد کاهش‌یافته است. متین جهان اما می‌گوید: این رقم بیشتر به ۴۰ درصد می‌رسد و مهم‌تر از همه این کاهش ربطی به تمایل سیاسی برای محدودکردن روابط با اسرائیل یا تحریم احتمالی همان‌طور که وزیر می‌گوید، ندارد. همان‌طور که متخصصان تأیید می‌کنند، این کاهش تنها نتیجه تأثیرات ناشی از یک درگیری از این نوع است. تجارت بین ترکیه و اسرائیل بدون وقفه ادامه دارد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه خطاب به نمایندگان گفت: روابط ترکیه و اسرائیل که بیش از هفتاد و چهار سال است که در جریان است، هرگز به ضرر آرمان فلسطین نبوده است.

چهره دوگانه ترکیه در مقابل اسرائیل
کشتی متعلق به شرکت اوراس

به گزارش روزنامه «صباح» اردوغان و خانواده‌اش قصد دارند علیه این روزنامه‌نگار شکایت کنند. دادگاهی در استانبول دستور داد توییت‌هایی که از خانواده ییلدیریم نام‌برده‌شده بود، حذف شوند و متین جهان با توییتی پاسخ داد: من آن‌ها را حذف نمی‌کنم. این یک ادعا نیست. این منابع رسمی برای همه باز هستند (…). برای بچه‌های فلسطینی من آنها را حذف نمی‌کنم».

او همچنین گفت در طرف اسرائیلی، مقامات از ۱۴ دسامبر و به دلیل نامشخصی تصمیم گرفته‌اند که دیگر اطلاعات خاصی در مورد فعالیت‌های بندری خود در دسترس قرار ندهند. متین جهان توضیح می‌دهد: «به‌جای ۶ یا هفت کشتی که به‌راحتی می‌توانستیم هر روز شناسایی کنیم، اکنون فقط ۲ کشتی را در سمت اسرائیل می‌بینیم، اما من از یافتن داده‌های واقعی ناامید نیستم، آن‌ها به هر طریقی بیرون خواهند آمد».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ مدعی شد: مواضع رئیس‌جمهور ترکیه در برابر من در ملأ عام با روابط تجاری بین دو طرف متفاوت است. هر سه ساعت به من می‌گوید هیتلر... الان هر ۶ ساعت یک‌بار این کار را می‌کند، اما خدا را شکر تجارت بین ترکیه و اسرائیل رونق گرفته است!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha