• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402100604413
  • خبرنگار : 50176

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان:

شیوه تربیتی ام‌البنین(س) به درس‌نامه تبدیل شود

شیوه تربیتی ام‌البنین(س) به درس‌نامه تبدیل شود

ایسنا/لرستان معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان گفت: نیاز داریم پژوهشگران و استادان شیوه‌های مدیریت خانه، تربیت فرزند، ارتباط با فرزند و جریان آموزش عملی ولایت در خانه را از سبک زندگی حضرت ام‌البنین(س) استخراج و شیوه تربیتی ایشان درس‌نامه و در منابع جذب آموزش خانواده گنجانده شود.

حجت‌الاسلام امین فاطمی‌نیک، در گفت‌وگو با ایسنا، با تسلیت سالروز شهادت حضرت ام‌البنین(س)، گفت: بانوی مکرم فاطمه کلابیه مشهور به ام‌البنین همسر امام علی(ع) و مادر حضرت ابوالفضل(ع) است.

وی با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(س) ‏فرزندانی ولایت‌پذیر و پیرو محض ولایت تربیت کرده و امروزه ‏الگویی تمام عیار برای مادران شهدای ما به حساب می‌آید، افزود: امام علی(ع) ۱۰ تا ۱۲ سال پس از شهادت حضرت فاطمه(س) به برادرش عقیل که نسب‌شناس بود سپرد تا ‏زنی را برای همسری ایشان پیدا کند و سفارش کرد که آن زن از طایفه‌ای باشد که فرزندان ‏رشید و شجاع به دنیا بیاورد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برخی از مردم می‌پندارند بلافاصله بعد از ‏شهادت حضرت زهرا(س) ازدواج امام علی(ع) با ام‌البنین(س) رخ داده است در حالی که این‌گونه نیست، اضافه کرد: درخواست ‏حضرت مولای متقیان از برادرش عقیل برای پیدا کردن همسری از خاندانی که ‏فرزندان رشید به دنیا بیاورد، نشان دهنده آن است که در ازدواج بایستی افق فرزندآوری و جمعیت را در نظر داشت و به وراثت، ژنتیک و اصالت ‏خانوادگی و اینکه چه مادرانی چه فرزندانی را به ‏دنیا می‌آورند توجه ویژه کرد.

معاون نهاد نمایندگی ‏مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان با اشاره به اینکه امام علی(ع) به نوعی در حال آموزش شفاهی به آیندگان بوده و می‎خواسته به بشریت بگوید که ازدواج یک امر ساده نیست و باید در همان هنگامه ازدواج افق و نگاه به فرزندآوری نیز مدنظر باشد، گفت: یک بُعد ام‌البنین این است که ‏طایفه‌اش از یک وارثت و ژنتیک خاص و از یک قوای ‏بدنی و هوش و استعداد و مهارت جنگی بهره‌مند بودند همچنان‌که برای پدربزرگ یا جد ایشان اینگونه نوشته‌اند که جنگاوری بی‌نظیر بود اما بُعد دیگر این بانوی بزرگوار که نمود بیشتری دارد توانایی روحی، معرفتی و بینش ایشان است و این صفات و ویژگی‎ها باعث شد تا ایشان برای همسری و ‏همدمی حضرت امام علی(ع) انتخاب شود.

فاطمی‌‎نیک ادامه داد: امام علی(ع) بعد از شهادت ‏حضرت فاطمه(س) به وصیت خود ایشان با دختری از ‏نزدیکان خودشان ازدواج کردند که حاصل آن فرزند پسری بود که ‏قبر مطهرشان در آران و ‌بیدگل به نام امامزاده هلال محمد بن علی متوفی ۶۴ هجری قمری است اما پس از ‏حضرت صدیقه طاهره بانویی که با شهرت نکویی و ادب و عزت در تاریخ ماندگار شد ‏حضرت ام‌البنین(س) است.‏

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان ‏افزود: گذشته از اینکه پروردگار عالم منتی بر این بانو گذاشت ‏که چهار پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان به او بخشید و از همین ‏رو در تاریخ ام‌البنین نام گرفت اما حقیقت بزرگی ایشان فراتر از همین فرزندآوری است.

ام‌البنین(س) الگوی مادران شهدا در جمهوری اسلامی است

وی با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(س) ویژگی‌های منحصر به فردی ‏داشته و مادر شهیدانی است و همه مراتب یک مادر شهید را به ‏جا آورده و اکنون الگوی مادران شهدا در نظام اسلامی خودمان ‏است، گفت: حضرت ام‌البنین به تاریخ این درس را داد تا فرزندانش ‏به‌عنوان مدافعان حریم ولایت و امامت جان نثاری کردند، در تاریخ می‌بینیم ‏که حضرت ابوالفضل العباس خودشان پیش‌قدم می‌شوند و به سه برادر ‏دیگر می‌گویند اجازه بگیرید و به میدان بروید و تا هنگامه شهادت از امام دفاع ‏کنید، این مطلب را مادرشان دستور بر نگاهبانی جان امام به آنها داده بود که ‏شما به همراه امامتان بروید و مبادا به ایشان گزندی برسد، مؤید ‏این مطلب آن جایی است که وقتی ‏کاروان‌ بازماندگان شهیدان کربلا وارد مدینه می‌شود و به ایشان خبر ‏می‌دهند که ام‌البنین پسرت عباس کشته شد ایشان به تعداد خبر ‏شهادت پسرانش بیان می‌کند که از حسین برایم بگویید و وقتی ‏خبر شهادت امام حسین(ع) را به او می‌دهند آنجاست که ‏عزاداری و مویه سرایی می‌کند اینگونه که گویی من فرزندی ندارم و جلوی دیدگان من ‏نیستند تا بخواهم خبر سلامت آن‌ها را بپرسم یا خبر شهادتشان ‏برای من سخت و سنگین باشد بلکه از امام برایم بگویید که آیا فرزندان ‏من سربازان خوبی برای قربانی او بودند، آیا امام زنده هست یا نه؟ و پس از آن عزاداری می‌کند.‏

فاطمی‌نیک ادامه داد: حضرت ام‌البنین(س) در این سال‌ها به ‏گونه‌ای با فرزندان امیرالمؤمنین علی(ع) رابطه مادرانه‌ای داشته که در نقلی این‌چنین آمده که در همان روز نخست عروسی و پیش از ورود به خانه امام به فرزندان ایشان عرض کردند من با شما شرط می‌کنم اگر در جایگاه خادم خود و خانه خود مرا پذیرا هستید به درون خانه بیایم وگرنه از همین‌جا به سرزمین خود برگردم، این حالت ‏مادری سراسر ادب از همین آغاز ارتباط درس عملی ولایت و همزیستی با ولایت است،‌ همچنین نقل‌هایی که خودشان خواستند در ‏میان فرزندان امیرالمؤمنین به نام فاطمه شناخته نشوند که همین نشان دهنده‌ ادب و نزاکت اوست.‏

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان ‏بیان کرد: بخشی از شخصیت ایشان خطبه‌های کوتاهی است که ‏بعد از واقعه کربلا، حادثه عاشورا را به شکل مصیبت‌خوانی ‏و بیان رخدادها در کنار قبر مطهر رسول‌الله(ص) و قبرهای بقیع ‏مویه‌خوانی و نوحه‌خوانی می‌کرد و اشعاری انشاء می‌کرد و با ‏مدل عزاداری جانسوز که برپا می‌کردند آن‌قدر تأثیرگذار و عمیق بوده ‏که حتی دشمنان اهل‌بیت به گریه می‌افتادند و ‏نمی‌توانستند مانع او شوند و از نظر احساسی با ایشان همنوا ‏می‌شدند، اگرچه خودشان از عاملان بنی‌امیه بودند، که این ‏موضوعات نشان می‌دهد که حضرت ام‌البنین(س) این موضوع ‏را به شکل یک جریان عزاداری درآورده بود و در چند سالی که ‏در مدینه زنده بودند و راوی ماجرای کربلا در کنار قبرستان بقیع ‏شدند که خود در یک حرکت نرم با تبیینی ظریف و احساسی و اثرگذار ماجرای کربلا در قالب هنر شعر از سویی عزاداری را فرهنگ‌سازی و از سویی جنایت بدکاران را آشکار می‌ساخت.

روش و سبک زندگی حضرت ام‌البنین(س) برای تاریخ ماندگار است

وی تصریح کرد: در نظام اسلامی خواه ناخواه بر پایه ‏مجلس‌های مصیبت‌خوانی آل‌الله و بر پایه تاریخ و الگوبرداری ‏مادران شهیدان دفاع مقدس، مدافع حرم و شهیدان دیگر بخش‌ها از امنیت و سلامت و ... حضرت ام‌البنین(س) یک الگوی به تمام معناست و ‏نشان می‌دهد انسانی که خود معصوم نیست و از یک طبقه معمولی از نوع مردم بوده با ویژگی کمال شخصیت مادی و معنوی همتراز معصوم و همدم او شده و از معصوم فرزنددار ‏شده فرزندانش همه قربانی و فدایی امام شده‌اند که این بسیار مهم است و برای همین روش و سبک ‏زندگی این انسان برای تاریخ ماندگار شده است. اما متأسفانه ما در برجسته‌سازی و معرفی الگوها زبان رسانه‌ای توانمند و پویا نداریم.

فاطمی‌نیک با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند حضرت مادر سقا ‏را انکار کند به طوری که سرچشمه ادب، متانت، افتادگی و ‏سربازی حضرت ابوالفضل(ع) برای امام حسین(ع) است و همه‌ این امتیاز ‏ناشی از شیوه مادری حضرت بوده است، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از ‏جنگ‌های سه‌گانه به یکی از پسران خود که به نام «محمد حنفیه» مشهور است و او در این میانه‌ رزم ترسیده بود و نتوانست ‏با دشمن رویارو شود، اینچنین فرموده‌اند که این ترس از من نیست بلکه از مادر توست، این سخنان بیانگر انتقال ویژگی‌های درونی و بیرونی مادر به فرزند است و برای ما و تاریخ درس‌آموز که برای همین شجاعت فرزندان حضرت ام‌البنین این بانوی بزرگ و مؤدب و شجاع یک بخش ‏وراثت و آن شجاعت نژادی بانو بوده که از بُعد ‏جسمی و توانایی بدنی برخوردار بوده‌اند و نیز در بعد کمالی به نقطه‌هایی از معرفت و بینش دست یافته بود که همسری و مادری نمونه شد، در جایگاه همسری حضرت امیرالمؤمنین(ع) با آن همه ‏درگیری‌ در جبهه‌ها و فشارهایی که در برآورد با نااهلان امام را می‌آزرد بانوی ادب و مادر سقا در آن بزنگاه‌ها همدم و ‏همیار امام شده بود.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان ‏گفت: متأسفانه کارهای زیادی از جنبه تحقیقی و کتاب‌های مستقل ‏در دوره خودمان به صورت استقلالی برای این بزرگ بانو نشده است و ما ‏بیشتر یک کلیات و یک‌سری نقل‌های تاریخی از ‏منابع روایی در مورد ایشان داریم و حقیقت شخصیت ایشان جز در کلام حجت خدا ترسیم دقیق نخواهد شد برای همین دانش ما و گفته‌ها و شنیده‌های ما بیان کننده آن بخش‌های شخصیت کامل ایشان نیست و استادان و ‏پژوهشگران باید بهتر و بیشتر پای ترسیم شخصیت ایشان به ‏عنوان الگوی زن بیایند.

وی افزود: اگر نام بانوان صاحب نام در دنیا از حضرت آسیه، ‏مادر حضرت یحیی، مادر و خواهر حضرت موسی، حضرت ‏زهرا و خدیجه کبری را ببریم، بدون تردید حضرت ام‌البنین در ‏کنار حضرت زینب و حضرت معصومه(س)جایگاه دارد گرچند با آن ادب و ولایت‌مداری که از ایشان سراغ داریم خود را خادم اهل‌بیت می‌داند و می‌بیند ‏اما دریافت این جایگاه در کنار فهم، بینش و کمال‌ ایشان و ‏در کنار تربیت فرزندان رشید و مؤدب به آداب ولایت همگی بزرگی حقیقی این بانو است که ریز به ریز بایستی ترسیم و بررسی و تحلیل شود.

فاطمی‌نیک ادامه داد: الان نیاز داریم پژوهشگران و استادان ‏شیوه‌های مدیریت خانه، تربیت فرزند، ارتباط با فرزند و جریان ‏آموزش عملی ولایت در خانه را از سبک زندگی حضرت ‏ام‌البنین(س) استخراج و شیوه تربیتی ایشان درس‌نامه و در منابع جذب آموزش خانواده گنجانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha