• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402100604498
  • خبرنگار : 50646

کارشناس تغذیه علوم پزشکی گیلان:

جشنواره غذا فرصتی برای احیای غذاهای فراموش شده رشت

جشنواره غذا فرصتی برای احیای غذاهای فراموش شده رشت

ایسنا/گیلان کارشناس تغذیه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه جشنواره غذا فرصتی برای احیای غذاهای سالم و فراموش شده رشت و گیلان است، گفت: استفاده از ظرفیت فعالان فضای مجازی برای گسترش و احیای این غذاها ضروری است.

دلارام حلمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ظرفیت برگزاری جشنواره غذا برای جذب گردشگران، اظهار کرد: استان گیلان به دلیل تنوع خوراک و رشت نیز به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در سطح کشور و دنیا نیز شناخته شده است.

وی تأثیر و اهمیت مصرف غذاهای سنتی را در ذهنیت جامعه و در شهرها و استان‌های مختلف کشور قطعی دانست و افزود: هم اکنون رشت را به عنوان شهری با فرهنگ و غذاهای متنوع می‌شناسند و برگزاری جشنواره‌های غذا سبب جذب گردشگر و معرفی فرهنگ‌ها است.


داور جشنواره گیله خوراک گفت: برگزاری چندین دوره جشنواره غذا و برنامه‌های متنوع همزمان با روز رشت سبب معرفی غذاها و فرهنگ اصیل گیلانی و شهر رشت شده به طوری‌که آوازه آن به گوش بسیاری از استان‌ها رسیده است.


حلمی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، گردشگری و سلامت در پیاده راه فرهنگی رشت، تاکید کرد: ترویج برنامه‌های متنوع برای بیان فرهنگ اصیل رشت و گیلان و معرفی آداب و رسوم و تنوع غذایی می‌تواند در زمینه گردشگری، سلامت و توسعه این شهر موثر باشد.

وی استفاده از ظرفیت فعالان فضای مجازی استان را برای معرفی غذاها و فرهنگ اصیل گیلانی ضروری دانست و تصریح کرد: با دعوت از فعالان فضای مجازی استان(بلاگرها) و اطلاع‌رسانی، می‌توان غذاهای فراموش شده رشت و گیلان را احیا و معرفی کرد.


وی با بیان اینکه یکی از اهداف جشنواره گیله خوراک معرفی غذاهای فراموش شده رشت و گیلان به شهروندان، گردشگران و مردم است، خاطرنشان کرد: آموزش نحوه طبخ غذا، مصاحبه با کسانی که غذاهای سنتی را طبخ می‌کنند؛ می‌تواند تاثیر بسزایی در ترویج و احیای غذاهای سنتی فراموش شده داشته باشد.


کارشناس تغذیه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه می‌توانیم از سبک غذاهای سنتی الگوبرداری کنیم و با زندگی و علم آنها را تطبیق دهیم، گفت: در برخی از غذاهای سنتی رشت گوجه فرنگی و بادمجان سرخ کرده وجود دارد که از نظر علم تغذیه سرخ کردنی‌ها توصیه نمی‌شود اما می‌توان آنها را با علم امروز به طریق دیگر طبخ و یا از روغن کمتری استفاده کرد؛ غذاهای سنتی از نظر ارزش غذایی از  فست‌ فودها بهتر هستند و می‌توانیم این غذاها را با شرایط امروزی طبخ کنیم؛ در گذشته این غذاها متناسب با نوع فعالیت و زمان خودشان طبخ می‌شد.


حلمی با اشاره به نکات مثبت غذاهای سنتی رشت و گیلان، افزود: استفاده از سبزی‌ها و گیاهان با خواص مختلف در الگوی غذایی سبب شده تا غذاهای متنوع و سالمی طبخ شود.


وی با بیان اینکه براساس آمار، استان گیلان جز چاق‌ترین استان‌های کشور است، گفت: براساس بررسی به عمل آمده مصرف بیش از حد نیاز مواد غذایی، دلیل چاقی است که مردم باید به این مهم توجه کنند و بیش از نیاز بدن، غذا میل نکنند.


وی کاهش مصرف سرانه نمک و چربی را یکی دیگر از موارد مهم در سلامتی برشمرد و تصریح کرد: کاهش مصرف نمک و چربی و استفاده از چاشنی ترشی می‌تواند به افزایش و بهبود سلامتی کمک‌ کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha