• پنجشنبه / ۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402100704634
  • خبرنگار : 50652

مناظرات دانشجویی، بستر گفت و گویی آزاد و فاقد سانسور

مناظرات دانشجویی، بستر گفت و گویی آزاد و فاقد سانسور

ایسنا/گلستان مناظرات دانشجویی بستری است که افراد می‌توانند به هر آنچه که باور علمی و منطقی دارند بدون سانسور پرداخته و خالق مباحث علمی و منطقی جدیدی باشند که در گفت و گو های روزمره عموما جایی برای آن‌ها نیست.

در حاشیه مرحله مقدماتی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گلستان برگزار شد و به موضوعاتی اعم از تاثیرات عوامل فرهنگی و اقتصادی بر سن ازدواج، پتروشیمی گلستان، کیفیت و کمیت منابع علمی کشور، آزادی فلسطین، حمایت از غزه و غیره پرداخته شد ایسنا به گفت و گو با برخی از اعضای تیم های شرکت کننده نشسته و نظرات آنها را در مورد این مرحله از مناظرات، کیفیت و اثر گذاری آن جویا شدیم؛ چکیده ای از صحبت ها را در زیر می­‌خوانید:

ایسنا: تجربه شما از شرکت در این دوره از مسابقات چه بود؟

خانمی که گویا دهه پنجاهی اما سرشار از پویایی دوران دانشجویی است، پاسخ می‌­دهد: ببینید صحبت کردن در جمع یک مهارت است و من با این کار به خودم نمره مثبت دادم که توانستم در جمع صحبت کرده و این موفقیت را مدیون توانمندی خودم هستم؛ اینکه جرئت داشتم بالای سن و در بین بقیه صحبت کرده و نظراتم را بیان کنم حس مثبتی برای من داشت و به عبارتی می­‌توان گفت بستری را برای محک زدن توانایی هایم یافتم.

دیگری بیان می‌­کند: من به عنوان دانشجو در چند روز اخیر به این نتیجه رسیدم که مناظرات می­‌تواند تاثیر خیلی خوبی بر شخصیت ما داشته باشد چرا که با جمع آوری اطلاعات در هر موضوعی و بحث کردن در مورد آن می‌توانیم داده های به روزی داشته و به عنوان دانشجو و آینده سازان این جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

یکی از صعودکننده ها به مرحله دوم عنوان می‌­کند: در مناظرات ما لاجرم به فعالیت داشتن به صورت گروهی و صحبت کردن در میان جمع هستیم  که این موضوع می‌­تواند نقش مهمی در استحکام قدرت سخنوری افراد داشته باشد؛ باید توجه داشته باشیم گروه محققین نیز به سبب اطلاعات زیاد کسب شده می­‌توانند در بزنگاه ها پیروز میدان شوند.

ایسنا: اثر شرکت در مناظرات برای نسل جوان دانشجو چیست؟

یکی از شرکت کننده ها پاسخ می­‌دهد: اینجا بستری شده تا دانشجویان فرهنگ گفت و گو کردن قبل از ورود به یک اجتماع بزرگتر مانند جامعه را بیاموزند و با به چالش کشیده شدن و قرار گرفتن در میان جمع ضمن شنیدن صحبت های طرف مقابل از موضع خودشان هم دفاع کنند.

دیگری می‌­گوید: یکی از اثرات خوب آن این است که ما متوجه می‌­شویم قرار نیست همیشه در بستری قرار بگیریم که تایید شویم بلکه حتی گاهی ممکن است از اساس زیر سوال رفته و اینجاست که باید قدرت منطقی فکر کردن را در خود پرورش دهیم.

ایسنا: ویژگی مناظرات دانشجویی چیست؟

یکی از دانشجویان بیان می­‌کند: امتیاز مثبت این مسابقات فرهنگ گفت و گویی است که در سالهای اخیر کمتر به آن پرداخته شده؛ ما باید بیاموزیم در اصطلاح مغلطه کردن را کنار گذاشته و با استدلال درست و منطقی به گفت و گو بپردازیم؛ همانطور که سعدی نیز اشاره می­‌کند «دلایل قوی باید و معنوی، نه رگ های گردن به حجت قوی» ما نیز باید حرفی بزنیم که استدلال درست داشته باشد نه مغلطه و مغالطه.

شرکت کننده دیگری عنوان می‌­کند: مناظرات دانشجویی بستری است که افراد می­‌توانند به هر آنچه که باور دارند بدون سانسور پرداخته و خالق مباحث علمی و منطقی جدیدی باشند که در گفت‌وگو های روزمره عموما جایی برای آن ها نیست و به ورطه فراموشی کشیده می‌­شوند.

ایسنا: چه مواردی می­تواند بر افزایش کیفیت مناظرات موثر باشد؟

 یکی از برندگان می­‌گوید: الان کیفیت مناظرات به نسبت خوب و امیدوار کننده است اما بهتر آن است که جهت پیشرفت کیفیت قبل مناظرات و انتخاب تیم ها غربالگری صورت گرفته و تیمی انتخاب شود که فنون گفت‌وگو و اقناع مخاطب را آموخته باشد.

دیگری پاسخ می‌دهد: قطعا وجود جلسات توجیهی و کارگاه های آموزشی می‌­تواند موثر واقع شود چرا که افراد شاید به خودی خود یک سری از مهارت ها را در وجودشان پرورش نداده باشند و در جهت آن نیاز به نیروی کمکی و کاتالیزور جهت سرعت بخشی داشته باشند.

دانشجویی اشاره می­‌کند: داشتن تخصص و علم می­‌تواند انگیزه خوبی برای افراد جهت شرکت در مناظرات باشد؛ باید توجه داشت امروز در دنیا جنگ، جنگ علم است و هر چه علم و تخصص دانشجو و به تبع آن آگاهی افزایش پیدا کند طبیعتا این فرد در داخل کشور خودش هم می­‌تواند مفید واقع شود، فردی که بتواند در مباحث علمی به روز بوده و قدرت دفاع از آن را داشته باشد قطعا در نقش آفرینی جهت حل بحران ها موفق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha