• جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402100805140
  • خبرنگار : 71342

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند 

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند 

رضا فیاضی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت ۱۰۰درصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

به گزارش ایسنا ، بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای، در نخستین گام خود با نام «پارس»، از پنجم دی‌ماه به میزبانی استان فارس در شهر شیراز در حال برگزاری است و رضا فیاضی -بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر- به همین بهانه از اهمیت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و ضرورت‌هایی که باید در این رویداد مورد توجه قرار بگیرد، سخن گفت.  

این هنرمند با اشاره به فضای پرنشاط و شوق‌انگیز جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای گفت: «من تاکنون در جشنواره‌های بیشماری به عنوان داور حضور داشته‌ام و قطعا برگزاری هر جشنواره، از آنجایی که فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان فراهم می‌کند، اتفاق قابل تامل و بسیار مهمی است.»

او با یادآوری یک شرط مهم افزود: «اما باید توجه داشت تا زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، نمی‌توان اتفاقی درخور و شایسته هنرمندان رقم زد.»

این بازیگر توضیح داد: «برخی از همکاران اعتقاد دارند، تئاتر باید هزینه خود را از اجرای عمومی و مخاطبان به دست بیاورد و لازم نیست تا همراهی اداره‌های دولتی را داشته باشد. اما من حمایت از تئاتر و برگزاری جشنواره‌ها را وظیفه دولت می‌دانم، چراکه تا حمایتی وجود نداشته باشد، تولید صورت نخواهد گرفت.»

فیاضی با اشاره به اینکه تئاتر هنری گران است که به حمایت و بودجه کافی برای تولید نیاز دارد، گفت: «افرادی به جشنواره‌ها می‌آیند که امیدشان دیده شدن تلاش و زحمات‌شان است؛ جوانانی که این رویداد هنری را محلی برای رشد و ارتقای خود می‌دانند و با بودجه اندک و سختی کار می‌کنند. هنرمندان پیشکسوت به دلیل عدم تعلق بودجه کافی، دست به تولید نمی‌زنند و تنها جوانان هستند که همچنان در این مسیر می‌مانند.»

او ادامه داد: «اگر چتر حمایت دولت بر سر جشنواره‌ها نباشد، این رویدادهای هنری با سختی و دلزدگی برای هنرمندان برگزار خواهند شد و نتیجه‌ای نخواهند داشت. اما اگر حمایت شوند، بچه‌ها با دلی خوش و آسوده خاطر از هزینه ایاب و ذهاب، هزینه پلاتو تمرین، محل اسکان و ...به تولید دست می‌زنند و آنجاست که می‌توان شاهد تولیدات با کیفیت خوبی نیز بود.»

این هنرمند گفت: «برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، مطالبه همیشگی هنرمندان تئاتر استان‌ها بوده است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا آثار یکدیگر را ببیند و با شیوه اجرا و نوع نگاه هم آشنا شوند و سطح کیفی آثار خود را بالا ببرند. در حال حاضر هنرمندان تنها می‌توانند به دور هم بودن و نشست‌هایی که دارند، دلخوش کنند.»

او افزود: «در برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای باید به بخش آموزش هم توجه شود. اکنون بسیاری از هنرمندان باسابقه، حضور در کلاس‌های آموزشی را دور از شان و منزلت خود می‌دانند، در حالی‌که آموزش دلیلی برای رشد و ارتقای تولیدات سال‌های بعد جشنواره خواهد شد.»

فیاضی در پایان سخنانش گفت: «من اعتقاد دارم که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و دیگر جشنواره‌ها باید برگزار شوند اما لازم است هنرمندان با دست پر و دل خوش در این رویدادها شرکت کنند.»

گروه‌های نمایشی استان‌های هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان، یزد، قم و کرمان، با اجرای ۱۹ نمایش صحنه‌ای و ۱۴ نمایش خیابانی، از پنجم تا هشتم دی در جشنواره منطقه‌ای پارس در شهر شیراز  به رقابت می‌پردازند.   

بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای، دی امسال به میزبانی استان‌های فارس، خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و برگزیدگان این رویداد هنری، در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر راه پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha