• جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402100805145
  • خبرنگار : 90067

گویان: برای اقدام تهاجمی علیه ونزوئلا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم

گویان: برای اقدام تهاجمی علیه ونزوئلا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم

پس از استقرار اخیر یک کشتی جنگی انگلیس در نزدیکی سواحل گویان که موجب نگرانی در کاراکاس شد، معاون رئیس‌جمهور گویان گفت، این کشور هیچ اقدام تهاجمی علیه ونزوئلا را در بحبوحه اختلاف ارضی برنامه‌ریزی نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته رسانه‌های انگلیس به نقل از سخنگوی وزارت دفاع این کشور گزارش دادند که قصد دارند یک کشتی گشتی را به نشانه حمایت از مستعمره سابق خود در مناقشه ارضی با ونزوئلا بر سر منطقه اسکیبو به گویان اعزام کنند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه گفت که به نیروهای مسلح دستور داده است تا «اقدامات دفاعی» را آغاز کنند.

این در حالی است که به نقل از وب سایت اتاق خبر گویان، بهارات جاگدیو، معاون رئیس جمهوری گویان در کنفرانس خبری حزب مترقی خلق/مدنی در روز پنجشنبه گفت: "ما هیچ برنامه‌ای برای اقدام تهاجمی علیه ونزوئلا نداریم" و توضیح داد که "هر کاری که می‌کنیم اینجا یک امر عادی بوده است، مدتهاست برنامه ریزی شده و بخشی از ایجاد یک قابلیت دفاعی در گویان است."

در اوایل دسامبر، ونزوئلا یک همه‌پرسی برگزار کرد که در آن تقریباً 96 درصد از مردم به الحاق منطقه اسکیبو به این کشور رأی مثبت دادند. محمد عرفان علی، رئیس جمهور گویان، گفت که "جورج تاون" اقدامات کاراکاس برای الحاق اسکیبو، که دو سوم خاک گویان را تشکیل می‌دهد، به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی کشور در نظر می‌گیرد و این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

علی و مادورو اوایل ماه دسامبر در کشور جزیره‌ای سنت وینسنت و گرنادین‌ها تحت نظارت جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب و جامعه کارائیب در تلاشی برای کاهش تنش‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه اسکیبو ملاقات کردند. پس از این مذاکرات، ریاست‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که مادورو و علی برای ادامه گفت‌وگو برای حل مناقشه توافق کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha