• شنبه / ۹ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402100905446
  • خبرنگار : 50035

اهدای مجموعه پیش‌نویس‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد «حسن دانشفر همدانی» به آرشیو ملی

اهدای مجموعه پیش‌نویس‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد «حسن دانشفر همدانی» به آرشیو ملی

ایسنا/همدان به همت حامد الوندی‌پرتو از فرهنگ‌دوستان و یاوران اسناد همدان، مجموعه یادداشت‌ها، دست‌نوشته‌ها و پیش‌نویس کتاب‌های زنده‌یاد حسن دانشفر همدانی به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اهداء شد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اعلام این خبر، افزود: این مجموعه شامل پیش‌نویس کتاب‌های استاد حسن دانشفر، نمونه خطاطی‌ها و سیاه‌مشق خوشنویسی، نکته‌برداری‌ها برای تحقیقات و پژوهش‌ها و یادداشت‌های پراکنده برای تألیف کتاب‌ها و مقالات است که به این مدیریت اهداء شده است.

میثاق گودرزی افزود: اسناد مذکور پس از طبقه‌بندی، در سامانه تخصصی آرشیو ملی ایران به ثبت خواهد رسید تا در دسترس علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حسن دانشفر از ادبا، محققان برجسته و استادان خوشنویس پیرو شیوه میرزا غلامرضا اصفهانی بود که در همدان زندگی و فعالیت می‌کرد. در حافظ‌شناسی و بیشتر در خیام‌شناسی نیز تبحری استادانه داشت. وی مؤلف پنج کتاب است که با خط خود او نوشته و منتشر شده‌اند.

گودرزی ادامه داد: از جمله خصوصیات خط دانشفر قلم‌هایی بود که استفاده می‌کرد. زبانه تراشیده شده این قلم‌ها جزم و زاویه زبانه قلم تقریباً ۱۸۰ درجه بود. مورب نبودن قلم، قدرت مانور را تا حد زیادی از نویسنده می‌گیرد و نشاندن شش دانگ قلم بر روی کاغذ سخت‌تر می‌شود، به همین علت قدرت خط او بیشتر در دو دانگ مشقی متبلور شده است.

وی مطرح کرد: از تألیفات وی می‌توان به چند نکته درباره عین‌القضات همدانی عارف و مجاهد بزرگ اوایل قرن ششم هجری، درب‍اره رب‍اع‍ی‍ات ع‍م‍ر خ‍ی‍ام ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ای از م‍ج‍ت‍ب‍ی م‍ی‍ن‍وی، اسپیده‌باز؛ سیری در احوال و اشعار بابا طاهر همدانی، از پندار تا یقین؛ مروری بر خیام هدایت، ذکاءالملک فروغی و دشتی، مفتون همدانی، س‍ی‍ری در اش‍ع‍ار ح‍اف‍ظ؛ ک‍ش‍ف و اس‍ت‍خ‍راج ۳۸ غ‍زل ال‍ح‍اق‍ی و ۴۳ ب‍ی‍ت ب‍ی‍گ‍ان‍ه در ح‍اف‍ظ اشاره کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha