• شنبه / ۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100905509
  • خبرنگار : 50613

کارگردان تئاتر «دُن کامیلو»:

باید به هنرمند به چشم یک عنصر فرهنگی در خدمت جامعه نگاه شود

باید به هنرمند به چشم یک عنصر فرهنگی در خدمت جامعه نگاه شود

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان تئاتر «دُن کامیلو» گفت: باید به هنرمند به چشم یک عنصر فرهنگی در خدمت جامعه نگاه شود نه فردی که مدام باید کنترل شود؛ در صورت رخداد چنین اتفاقی مطمئناً رونق به تئاتر مشهد باز می‌گردد.

امین صبوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص موضوع نمایش «دُن کامیلو» اظهار کرد: این نمایش قصه یک کشیش ایتالیایی به نام دن کامیلو است که در دهکده‌ای در جنوب ایتالیا زندگی می‌کند و با شهردار جدید (دوچرخه‌ساز سابق) دهکده چالش‌های دیرینه‌ای دارد. این چالش‌های شخصی با  تقابل جریان کلیسا با احزاب مارکسیستی که تازه به قدرت رسیده‌اند شکل عمیق‌تری به خود می‌گیرد.

وی افزود: قصه نمایش از آنجایی شکل می‌گیرد که فرزند شهردار در همان روزی که او شهردار می‌شود به دنیا می‌آید و همسر او که یک مسیحی معتقد است تاکید دارد که این بچه باید غسل تعمید ببیند و شهردار که با کشیش مشکل دارد دوست ندارد دست نیاز به سوی او دراز کند و این شروع کشمکش و شکل‌گیری درام این نمایش است که در یک بستر کمدی روایت می‌شود.

وی درخصوص اینکه چرا این نمایشنامه را برای اجرای تئاتر انتخاب کرده است، گفت: دغدغه ذهنی من همیشه مسئله نهادهای قدرت و تاثیر آن‌ها در زندگی مردم عادی بوده است که گاهی مثل سیاست است که در شهرداری این دهکده می‌بینیم و گاهی هم مثل نهاد دین که در این نمایش در کلیسا متجلی شده است و مردمی که از کشمکش بین نهادهای قدرت آسیب می‌بینند، این دغدغه به خوبی در این نمایش وجود دارد و از طرف دیگر بستر کمدی و زبان شیرین و شیوایی که این نمایشنامه داشت من را ترغیب به اجرای این نمایش کرد.

نمایش دُن کامیلو در حال حاضر در صدر فروش نمایش‌های مشهد است

کارگردان تئاتر دُن کامیلو با اشاره به اینکه  تقریبا ۶ ماه تیم درگیر این پروژه بوده است، افزود: تبلیغات ما فقط از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده است و هیچ امکاناتی در شهر چه از طریق اداره ارشاد، شهرداری یا نهادهای دیگر جهت تبلیغات نداریم. نه تنها ما بلکه تئاترهای دیگر هم عمدتا وضعیتشان به همین شکل است.

وی استقبال از این نمایش را چشمگیر توصیف کرد و ادامه داد: نمایش دُن کامیلو هم‌اکنون در صدر فروش نمایش‌های مشهد است، تا امروز بیش از ١۶٠٠ نفر این کار را دیده‌اند و این رقم در حال افزایش است. در تمام سانس‌ها با تکمیل ظرفیت اجرا کردیم و این نشان می‌دهد در شرایطی که اینقدر از لحاظ تبلیغاتی و رسانه‌ای در مضیقه بودیم نمایش برای مخاطب دوست‌داشتنی بوده و این مخاطب است که برای ما تبلیغ کرده و تماشاگر دیگری را به سالن آورده است. امیدورام این استقبال ادامه داشته باشد.

صبوری در خصوص وضعیت تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به طور کلی کیفیت و کمیت تئاتر در مشهد پس از تهران قابل توجه است و حرفی برای گفتن دارد، اما سطح کیفی آن طی این ۲ سال اخیر با توجه به شرایط اجتماعی کشور با افت روبه رو بوده است، اما رفته رفته دوباره در حال افزایش رونق است.

وی افزود: به لحاظ کیفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خیلی خوب و گرانقدری وجود دارد اما این ظرفیت‌ها باید توسط نهادهای مسئول، محترم شمرده شود. در واقع اولین شرط محترم شمردن این ظرفیت‌ها این است که بستر کار فراهم شود، تنگ نظری ها کنار گذاشته شود، از حضور تمام بچه‌ها و گروه‌های تئاتری استقبال شود، با سعه صدر و وسعت دید به متن‌ها و نمایشنامه‌ها و اجراها نگاه شود.

وی ادامه داد: باید به هنرمند به چشم یک عنصر فرهنگی در خدمت جامعه نگاه شود نه فردی که مدام باید کنترل شود تا از قوانین و مقررات یک نهاد نظارتی تخطی کند، در صورتی که این اتفاق رخ دهد مطمئنا رونق نیز  به تئاتر باز می‌گردد.

باید به هنرمند به چشم یک عنصر فرهنگی در خدمت جامعه نگاه شود

نمایش دُن کامیلو به کارگردانی امین صبوری هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در پردیس تئاتر مستقل، تماشاخانه انوشیروان ارجمند به روی صحنه می‌رود. اجرای این نمایش تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت گیشات مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha