• شنبه / ۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402100905971
  • خبرنگار : 71573

شبی برای ابوالفضل خطیبی

شبی برای ابوالفضل خطیبی

شب «ابوالفضل خطیبی»، شاهنامه‌شناس فقید برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هفتصد و بیست و سومین شب از سلسله شب‌های بخارا  به گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر ابوالفضل خطیبی اختصاص یافته است که از ساعت ۱۷ روز چهارشنبه، ۲۰ دی ۱۴۰۲ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این شب حسن انوری،‌ ژاله آموزگار، علی‌اشرف صادقی، فریبا شکوهی، احمدرضا قائم‌مقامی و سجاد آیدنلو درباره زندگی و آثار زنده‌یاد خطیبی سخنرانی خواهند کرد. همچنین از کتاب «پژوهنده نامه باستان» (یادنامه دکتر ابوالفضل خطیبی) که از سوی نشر خاموش منتشر شده است، رونمایی خواهد شد.

 در معرفی ابوالفضل خطیبی آمده است: او در ۲۵ اردیبهشتِ سال ۱۳۳۹ در روستای امام‌زاده علی‌اکبر از توابعِ بخش آرادان در شهرستانِ گرمسارِ استان سمنان زاده شد. در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شیراز در رشته تاریخ مدرک کارشناسی گرفت و از سال ۱۳۶۸ کار علمی خود را در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی آغاز کرد.  خطیبی در سال ۱۳۷۵ به فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتقل شد و در سال ۱۳۷۸ مقطع کارشناسی ارشدِ فرهنگ و زبان‌های باستانی را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به پایان رساند و به عضویّتِ هیئت علمیِ فرهنگستان درآمد.

خطیبی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲ معاونِ گروه فرهنگ‌نویسیِ فرهنگستان بود و در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ با مرکز نشر دانشگاهی همکاری داشت. خطیبی در سال ۱۳۹۴ دکترای زبان و ادبیّات فارسی را از پژوهشگاه علوم انسانی دریافت کرد و در سال ۱۳۹۹ از فرهنگستان بازنشسته شد و در ۲۱ دی‌ماهِ سال ۱۴۰۱ به سببِ بیماری کبد در تهران درگذشت.

حاصلِ ۶۲ سال عمر و در حدودِ ۳۰ سال کارِ پژوهشیِ پیوسته  خطیبی تألیف، تصحیح، تدوین و ترجمه ۱۱ عنوان کتاب (بعضی با همکاریِ دیگران)، ۳۷۴ مقاله و مدخل و تقریباً ۶۰ سخنرانیِ علمی است. حوزه اصلیِ مطالعات و تحقیقاتِ آن مرحوم شاهنامه‌شناسی و مهم‌ترین و معروف‌ترین کارش در این زمینه همکاری با جلال خالقی‌مطلق در تصحیحِ دفترِ هفتمِ شاهنامه او و نوشتنِ یادداشت‌های توضیحیِ آن بوده است. از کتاب‌ها و مقالات خطیبی شماری نیز زیر چاپ است و در آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha