• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402101006358
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«تداعی»؛ روایتی از آلودگی هوای این روزها در عکس‌های شایان حاجی‌نجف

«تداعی»؛ روایتی از آلودگی هوای این روزها در عکس‌های شایان حاجی‌نجف

ایسنا/خوزستان نمایشگاه آنلاین عکس «تداعی» اولین نمایشگاه انفرادی شایان حاجی‌نجف است که به همت لیلی گلستان از هشت تا ۱۳ دی ۱۴۰۲ در گالری گلستان برپاست.

شایان حاجی‌نجف متولد ۱۳۷۲ در اهواز است که مجموعه‌های عکس مختلفی را در حوزه‌های کودکان، جنگ و صلح به تصویر کشیده است. دریافت ۲ جایزه عکس سال یونیسف آلمان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، دریافت رتبه اول جایزه عکس فستیوال خبری لیتوانی، دریافت دیپلم افتخار از دوسالانه عکس مستند هنری بلغارستان و حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی و دریافت جوایز متعدد داخلی در ایران از جمله کارهای هنری این عکاس است.

حاجی‌نجف در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برگزاری این نمایشگاه عکس گفت: در این نمایشگاه آثار من که مجموعه‌ای از عکس‌های فتومونتاژ شده هستند با موضوع آلودگی هوا و مسایل زیست‌محیطی به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های انسان به نمایش درآمده‌اند.

این عکاس خوزستانی بیان کرد: در سال‌های اخیر تعداد روزهایی که هوای شهرهای ایران آلوده بوده افزایش داشته و همین مساله باعث شد تا ایده اجرای این کار به ذهنم برسد زیرا ادامه این وضعیت برای نسل‌های آینده زنگ خطری است که صدایش آن قدر بلند است که حتی امکان شنیدن آن را نداریم.

حاجی‌نجف ادامه داد: در این مجموعه از انتزاع و تصورات کودکانی که در شهر اهواز به عنوان یکی از کلانشهرهایی که در سال شاید فقط یک روز هوای پاک را تجربه و زندگی می‌کند استفاده شده است؛ به شکلی که تصورات این کودکان از هوای پاک نقاشی شده و پس از عکس گرفتن از همان نقاشی‌ها با عکس‌های هوای آلوده اهواز ناشی از گرد و خاک و دود و آلودگی‌های فلرهای نفتی و... فتومونتاژ شده است.

وی ادامه داد: تداعی تصورات ذهنی کودکان در هوای آلوده کلانشهری مثل اهواز با استفاده از المان‌های بسیار ساده، شاکله محتوایی و مفهومی این پروژه است. با توجه به اینکه زندگی نسل‌های آینده از این آلودگی بسیار تحت خطر است، در پروژه تداعی تلاش شده تا به نوعی این هشدار را به افرادی که متولیان محیط زیست هستند بدهد که چاره‌ای برای این شرایط بیندیشند.

این عکاس خاطرنشان کرد: در شرایطی که محیط زیست توسط انسان امروزی در حال تخریب است و زندگی کنونی همین انسان و نسل‌های آینده به خطر افتاده اجرای چنین پروژه‌هایی با زبان هنر تلاشی است تا شاید تلنگری باشد برای آن‌هایی که می‌بینند و می‌توانند و مسئولیت دارند و هیچ نمی‌کنند.

حاجی‌نجف افزود: اینکه بی‌اعتنا از کنار آنچه برایمان در حال رقم خوردن است عبور کنیم و به تماشای زمینی بنشینیم که به انسان امانت داده شده شاید مساله‌ای غیرانسانی باشد و انسان امروز باید براساس آنچه درکش از زندگی است به فکر حفظ زمین و بهبود شرایط زیستن برای نسل‌های بعد باشد و آنچه در پروژه تداعی رقم خورده تلاشی برای تحقق همین موضوعات انسانی بوده است.

این عکاس با بیان اینکه آلودگی هوا مساله‌ای فرامرزی است و برای حل این مشکل جهانی انسان امروز باید چاره‌اندیشی کند تصریح کرد: براساس آمارهای نهادهای رسمی یکی از چهار عامل اصلی مرگ و میر جهان آلودگی هوا است و اگر قرار باشد انسان حیاتش را در زمین ادامه دهد راهی جز این وجود ندارد که بتواند در هوایی پاک نفس بکشد؛ چیزی شبیه به تداعی هوای پاک در این هوای آلوده.

«تداعی»؛ روایتی از آلودگی هوای این روزها در عکس‌های شایان حاجی‌نجف

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha