• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402101006427
  • خبرنگار : 50455

کتاب «نظام تربیت توحیدی» به زیور طبع آراسته شد

کتاب «نظام تربیت توحیدی» به زیور طبع آراسته شد

ایسنا/قم دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از انتشار کتاب «نظام تربیت توحیدی»، اثر مشترک موسسه جوانان آستان قدس رضوی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حیدری دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به هدف از تشکیل هیئت اندیشه ورز ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در راستای عمل به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل هیئت‌های اندیشه ورزی برای ایجاد اتخاذ مبانی دقیق و عملیاتی کردن فرمایش رهبر در خصوص کانون فرهنگی و هنری بر دو محور فرهنگ و هنر با توجه به مقوله‌ی معرفت و استدلال تشکیل شد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم با اشاره به ضرورت تشکیل این هیئت ادامه داد: لزوم یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزشیابی برنامه‌ها، از ضرورت‌های ایجاد هیئت اندیشه ورز ستاد کانون‌های مساجد کشور است. به گونه‌ای که در سازوکار اداری، در کنار هر مدیر به عنوان یک سیاستگذار فرهنگی و هنری، یک هیئت اندیشه ورز نهادینه می‌شود و ساختار آن در تشکیلات وجود داشته باشد تا به عنوان بازوی مشورتی بتوانند با ایده‌ها و اندیشه‌های خود در اتخاذ تصمیمات مناسب موثر باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل کانون‌های فرهنگی و هنری اتخاذ مبنای دینی و فطری برای مقوله‌ی تربیت بود، اظهار کرد: اگر تربیت را به معنای زمینه سازی برای شکوفا سازی، رشد و تعالی استعدادهای روحی و معنوی در چارچوب شریعت و آماده سازی او برای طی کردن مراحل سیر و تربیت و شهود حق بگیریم، تربیت امری فطری است که همواره در موازات فلسفه آفرینش بوده است و اساس عالم بر تربیت انسان استوار گشته است؛ لذا مسأله تعلیم و تربیت مسأله زندگی بخشیدن به انسان است و هر چقدر انسان در مسیر رشد و تعالی قدم بر دارد و منازل را طی کند، به همان اندازه به آن حقیقت آفرینش دست پیدا کرده و حقیقت هستی در او جلوه کرده است. نتیجه این تجلیات مسانخت با هستی آفرین است و این انسان در مسیر آینه تمام نما شدن قدم برداشته است.

حیدری افزود: خدایابی و دارا شدن صفات الهی، نقطه‌ی اوج تربیت توحیدی بوده و آن زمانی است که در مسیر تربیت اسلامی انسان مراحل محبت به خدای متعال، اطاعت از او و خداگونگی را در درون خود تجلی دهد؛ توفیق باریابی به مقام قرب الهی را بدست آورده و مظهر تجلی تام و آیت عظمای الهی است، برای رسیدن به اهداف والای تربیت اسلامی که مقام قرب الهی است، بایستی براساس یک نظام و نقشه تربیتی مبتنی بر توحید محوری گام برداشت.

وی با اشاره به تدوین کتاب «نظام تربیت توحیدی» گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای غیر رسمی تعلیم و تربیت در بستر مسجد بر اساس شبکه عظیم که تحت اختیار دارد، رسالت اصلی خود را تربیت اسلامی بر پایه توحید محوری برای سطوح نوجوانان و جوانان قرار داده است و بر همین اساس جهت ترسیم خط مشی کلی در فضای تعلیم و تربیت و اتخاذ مبانی دقیق و رصین با درایت ریاست حجت الاسلام و المسلمین خداداده، هیئتی اندیشه ورز از بزرگان و دانشمندان حوزه و دانشگاه تشکیل شد.

حیدری افزود: حجج الاسلام و المسلمین حسن رمضانی، سید یدالله یزدان پناه، مهدی گرجیان، محمد حسن‌ وکیلی، علی ‌امینی‌نژاد، مهدی ‌زمانی، سیدعلی‌ حسینی آملی، حیدر ضیایی، ‌سیدمفید حسینی‌ کوهساری، محمدرضا عابدینی، روح‌الله ‌رهبری، حسین ‌شهسواری‌ و امیر امیرگان از اعضای این هیئت اندیشه ورز هستند و جلساتی در شهر مقدس قم و مشهد با حضور این افراد با موضوع ارکان تربیت برگزار شد و بعد از اتمام فصل اول هیئت اندیشه ورز از حجت الاسلام و المسلمین وکیلی درخواست شد با همین موضوع برای کانون‌های تربیت محور کتابی را تدوین کنند و مطالب جلسات هیئت اندیشه ورز به آن افزوده شود؛ کتاب نظام تربیت توحیدی، اثر مشترک موسسه جوانان آستان قدس رضوی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور است که به زودی در مراسمی از آن رونمایی خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ فرایند کلان و عمومی تربیت، نگاهی به وضعیت جوان معاصر، و ویژگی های مربی کارآمد از جمله سرفصل های این کتاب ۱۸۰ صفحه‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha