• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402101006433
  • خبرنگار : 50597

نهال‌کاری در ۶۶ هکتار از عرصه‌های شهرستان محلات

نهال‌کاری در ۶۶ هکتار از عرصه‌های شهرستان محلات

ایسنا/مرکزی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات گفت: تاکنون ۱۳۰۰ اصله نهال بادامک و ۱۵۰۰ اصله نهال (بوته) آتریپلکس و ۱۲۱ کیلوگرم بذر بادامک در ۶۶ هکتار از عرصه‌های شهرستان محلات در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشت شده است.

صدرا کریمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در راستای تعهدات بین‌المللی و بر اساس تصمیمات کنوانسیون‌های محیط زیستی که جمهوری اسلامی ایران نیز به عضویت آن درآمده است، دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی "طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت" با هدف بهبود و ارتقای پوشش گیاهی اکوسیستم‌های طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح طی یک بازه زمانی ۴ ساله از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۵ یک میلیارد درخت توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با همکاری گروه‌های مردمی و نهادهای دولتی در عرصه‌های  منابع طبیعی اعم از مرتعی، جنگلی و مناطق بیابانی کشور کاشته خواهد شد.

وی با اشاره به سهم ۱۶ میلیون اصله نهالی استان مرکزی در این طرح، افزود: سهم شهرستان محلات از این طرح سالانه ۳۷۵ هزار تا ۷۵۰ هزار اصله نهال بنا به صلاحدید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خواهد بود. مساحت مورد کاشت شهرستان در طرح، سالانه بر اساس میزان تعهد ابلاغی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برآورد و اعلام می‌شود.

کریمی تصریح کرد: تاکنون ۱۳۰۰ اصله نهال بادامک و ۱۵۰۰ اصله نهال (بوته) آتریپلکس و ۱۲۱ کیلوگرم بذر بادامک در زمینی به مساحت ۶۶ هکتار از عرصه‌های شهرستان محلات کشت شده است.

وی گفت: نهال‌ها در راستای بهبود و توسعه پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی و مرتعی در مناطق تخریب یافته اراضی ملی شهرستان کاشته شده اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات اظهار کرد: مزرعه زیست محیطی ـ گردشگری دانش محلات، فعالان زیست محیطی، برخی از شرکت‌های بهره‌برداری از معادن و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی، در تولید نهال، تامین نهاده، فضای تولید نهال، نیروی انسانی و آب مورد نیاز تولید نهال مشارکت داشته‌اند. برخی شرکت‌های صنعتی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در قالب قرارداد و تفاهم‌نامه در تولید نهال همکاری داشته‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون مجریان طرح‌های مرتعداری، برخی ادارات دولتی، شهرداری نیم‌ور، داوطلبین هلال احمر و آتش‌نشانی و عموم مردم در قالب هیات‌های کوهنوردی، در کاشت نهال‌ها در عرصه‌های انتخابی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات شرکت کرده اند.

وی افزود: قسمتی از تولید نهال در سطح شهرستان به میزان ۵۰ هزار نهال آتریپلکس در مزرعه زیست محیطی گردشگری دانش محلات صورت گرفته و قسمتی از نهال و بذرهای مورد نیاز برای کاشت در قالب بذرکاری، توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تامین شده است.

کریمی در خصوص نحوه آبیاری مناطق کشت شده تصریح کرد: با توجه به اینکه در بذرکاری، کشت بذر بعد از بارش نزولات جوی انجام می‌شود، تا بهار سال آینده نیاز به آبیاری ندارند و بعد از آن بر اساس شرایط جوی و نحوه استقرار نونهال‌های جوانه زنی شده، برای آبیاری برنامه‌ریزی خواهد شد.
 
وی گفت: در بحث نهال‌کاری، آبیاری با مشارکت شهرداری و خیرین بلافاصله بعد از کاشت، تحت عنوان "آبیاری استقرار" صورت می‌گیرد و سپس در بهار سال بعد، آبیاری ادواری به صورت مشارکتی توسط مردم و خیرین انجام می‌شود.

وی در خصوص نحوه انتخاب مناطق کشت نهال‌ها اظهار کرد: مناطقی که در حریم شهری قرار داشته و مستعد کاشت گونه‌های فضای سبز و گونه‌های معرفی شده توسط این اداره بوده است، از طریق رایزنی با شهرداری‌ها و اداره راه و شهرسازی، انتخاب می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات افزود: با توجه به اینکه در طرح یک میلیارد درخت، گونه‌های سازگار با اقلیم و خاک شهرستان و گونه‌های بومی و مقاوم به کم آبی جهت تولید و کاشت مد نظر هستند، بر اساس پارامترهای مذکور و در نظر گرفتن پروژه‌های پیش‌بینی شده در طرح‌های اجرایی مرتعداری، بیابان‌زدایی و آبخیزداری، منطقه انتخابی جهت کاشت، نهایی می‌شود.

وی در خصوص محافظت و نگهداری از این عرصه‌ها تصریح کرد: اکثر نهال‌کاری‌ها و بذرکاری‌ها در عرصه‌های ملی تحت پوشش طرح‌های مرتعداری، بیابان‌زدایی و آبخیزداری اجرایی می‌شود، به همین دلیل اولویت حفاظت از این مناطق بر عهده مجریان طرح‌ها و بهره‌برداران در این عرصه‌هاست‌. در مناطقی که اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در حوزه‌های شهری انجام می‌شود، شهرداری‌ها و عموم مردم در حفاظت از این اقدامات نقش دارند.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha