• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402101006642
  • خبرنگار : 50233

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان:

دکتر کاظمی آشتیانی دریچه‌های روشنی به روی جامعه علمی ایران گشود

دکتر کاظمی آشتیانی دریچه‌های روشنی به روی جامعه علمی ایران گشود

ایسنا/سمنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی به عنوان نمود و نمونه‌ی شاخصی از دانشمندان متعهد، خلاق و انقلابی و با رویکرد و تفکری جهان‌شمول نام برد که دریچه‌های روشنی به روی جامعه علمی ایران گشود.

دکتر کامران قدس با گرامیداشت هجدهمین سالروز درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی، با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب در پیام تسلیت درگذشت مرحوم کاظمی آشتیانی از این دانشمند انقلابی به عنوان"کانون امید و ابتکار و نوآوری "نام می برد و می‌فرمایند زنده‌یاد کاظمی آشتیانی "یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند".
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی با راه‌اندازی پژوهشگاه رویان و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی، افق‌های روشنی به روی پژوهشگران و جوانان مومن انقلابی گشودند.
وی با بیان اینکه توسعه دانش سلول‌های بنیادی در ایران مدیون مجاهدت‌های علمی این دانشمند انقلابی‌ست افزود: ایشان از جمله دانشمندان و نخبگان علمی بودند که آوازه ایشان فراتر از مرزهای ایران رفته و منشاء خدماتی برای جامعه بشری شدند.
این عضو هیات علمی علوم پزشکی سمنان با اشاره به توفیقات مرحوم کاظمی آشتیانی در حوزه تولید اولین رده سلول‌های بنیادی جنینی در ایران خاطرنشان کرد: دستاوردهای زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در حوزه تولید اولین رده سلول های بنیادی جنینی سبب شد که جمهوری اسلامی ایران به یکی از ۱۰ کشور صاحب این فناوری در دنیا تبدیل شود.
این پزشک فوق تخصص ادامه داد: کمک به گسترش روش‌های نوین و پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و همانند سازی حیوانات و از جمله کلونینگ اولین گوسفند همانندسازی شده در ایران، تولد اولین نوزاد حاصل از IVF در ایران، تولد نخستین کودک حاصل از PGD در کشور، تولد دومین کودک حاصل از ICSI ، تولد اولین نوزاد حاصل از میکرواینجکشن اسپرماتوزوآی منجمد شده، تاسیس و مدیریت پژوهشگاه رویان و...از جمله خدمات ماندگار این دانشمند و نخبه انقلابی است.
وی با بیان اینکه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی ثابت کرد که می‌توان در مرزهای دانش جهانی حرکت کرد ادامه داد: تلاش‌های علمی ایشان نه تنها زمینه‌ساز رشد و توسعه علمی در کشور شد بلکه موفقیت های ایشان و تیم تحقیقاتی‌شان سرآغاز مجاهدت‌های علمی و پژوهشی در بخش‌های مختلف شد.
وی با بیان اینکه یکی از خدمات مهم مرحوم کاظمی آشتیانی که کمتر به آن پرداخته شده، تربیت نسلی از پژوهشگران جوان و ایجاد یک مجموعه علمی ساختارمند همچون پژوهشگاه رویان است، گفت: توفیقات زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی در همین بخش بوده که سبب شد با درگذشت ایشان نه تنها تلاش‌های علمی کشور در این حوزه متوقف نشود بلکه شتاب بیشتری نیز بگیرد و از همین رو به تدریج شاهد رشد و تکامل پژوهشگاه رویان که ایشان موسس آن بود، هستیم؛ به طوری که خوشبختانه پژوهشگاه رویان امروزه یک قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی است.
دکتر قدس بر لزوم معرفی چهره‌های شاخص علمی نظیر کاظمی آشتیانی تاکید و خاطرنشان کرد: باید نسل جوان را با سرآمدانی همچون زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بیش از پیش آشنا کرد. صداوسیما و رسانه‌ها وظیفه دارند با معرفی فرهیختگانی همچون کاظمی آشتیانی به الگوسازی برای نسل جوان بپردازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی کشورمان در این بیش از چهار دهه به هیچ عنوان با گذشته قابل‌مقایسه نیست تصریح کرد: این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف علمی و از جمله در حوزه پزشکی بسیار چشمگیر و غیرقابل کتمان است.
وی اضافه کرد: ارتقاء شاخص امید به زندگی از پنجاه و چند سال در قبل انقلاب به بیش از ۷۵ سال ، خود به تنهایی گویای پیشرفت‌های علمی پژوهشی و درمانی در حوزه‌ پزشکی در ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است. البته ده‌ها شاخص دیگر را می‌توان برشمرد که همه به روشنی پیشرفت‌های علمی پژوهشی کشور را فریاد می‌زنند.به طور مثال حضور روزافزون دانشگاه‌های مختلف کشور در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی و روند رو به رشد تولید علم در کشور و...همه و همه گویای رشد کیفی علم در ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب بر ضرورت تمرکز نخبگان و جامعه علمی برای یافتن راه‌حل‌های علمی برای حل مشکلات کشور تاکید فرمودند، افزود: توجه به این مهم می‌تواند به برون‌رفت کشور از برخی مشکلات فعلی که عمدتا مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و کینه‌ورزی‌های دشمنان با انقلاب اسلامی‌ست، کمک کند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha