• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402101006685
  • خبرنگار : 50123

تعداد ولادت در چهارمحال و بختیاری افزایشی شد

تعداد ولادت در چهارمحال و بختیاری افزایشی شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۰ هزار و ۴۸۲ مورد ولادت در استان با نرخ ۱۳.۶۵ در هر ۱۰۰۰ نفر به ثبت رسیده که تعداد ولادت‌های امسال ۱۷۶ مورد نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

سیدمهدی موسوی ۱۰ دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سازمان ثبت احوال سازمانی حاکمیتی و زیر مجموعه وزارت کشور است که سه ماموریت کلی شامل ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویتی و تولید آمار جمعیت است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری افزود: ثبت احوال در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و نظام جمهوری اسلامی با یک رویکرد تحول‌گرا و نوین در تلاش است که به یک سازمان تمام الکترونیک تبدیل شود.

موسوی ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده و خانوار، ایجاد سامانه هویت یکپارچه ملی ایرانیان(سهیم)، سامانه هویت دیجیتال ایرانیان (هدا)، سامانه تغییر نشانی، تخصیص شناسه و کارت موقت شناسایی برای فاقدین شناسنامه و صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور را از جمله اقدامات سازمان ثبت احوال در  دولت سیزدهم برشمرد.

وی در خصوص مدیریت نشانی اشخاص، تصریح کرد: به منظور تسهیل و ارائه خدمات به مردم افرادی که نشانی سکونتگاه‌شان تغییر کرده باید ظرف مدت ۲۰ روز اطلاعات خود را در سامانه تغییر نشانی ثبت کنند.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: آنچه در حال پیگیری است صدور گواهی ولادت و فوت به صورت الکترونیکی بوده که این اقدام در کاهش مراجعات مردم به سازمان و کاهش جعل گواهی فوت و ولادت موثر خواهد بود.

موسوی در ادامه با بیان اینکه تقریباً ۹۹ درصد از درخواست‌های افراد حائز شرایط دریافت کارت ملی انجام شده است، تصریح کرد: از حدود ۷۷۹ هزار و ۱۹۹ مورد درخواست کارت هوشمند ملی از ابتدای طرح تاکنون برای ۷۳۲ هزار و ۹۷ مورد کارت ملی صادر شده که از این تعداد ۷۲۳ هزار و ۵۷ مورد کارت هوشمند ملی به مردم تحویل داده شده و حدود ۹ هزار و ۴۰ مورد در دفاتر پیشخوان آماده تحویل به مردم است که لازم است با توجه به انتخابات پایان سال افراد به دفاتر پیشخوان مراجعه و کارت خود را دریافت کنند.

وی در خصوص صدور شناسنامه مکانیزه در استان، بیان کرد: امسال ۲۴ هزار و ۹۴۴ مورد شناسنامه برای افراد بالای ۱۵ سال و ۴۰۹۵ مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال در استان صادر شده است، همچنین ۱۱ هزار و ۱۲۲ مورد شناسنامه مکانیزه برای افراد کمتر از ۱۵ سال صادر شد.

وی ادامه داد: امسال ۲۵۵۴ مورد ولادت تنها در شهرستان لردگان به ثبت رسید که تفاوت نرخ این شهرستان نسبت به سال گذشته ۲.۴۲ افزایشی بوده است.

موسوی اضافه کرد: بیشترین اسامی انتخاب شده در پسران آیهان، آراد، شاهان، امیرعلی وکیان، آریا، آرسام، مهراد و حسین و در دختران رستا، دلوین، آوا، آوینا، نورا، فاطمه، آیلین، آیسان، نیکان، زهرا و هلما بوده است.

وی افزود: در این مدت ۳۴۲۴ مورد وفات در استان به ثبت رسید که نرخ وفات امسال ۴.۴۶ بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد فوتی‌ها ۱۲ مورد افزایش یافته است.

موسوی با اشاره به ثبت ۳۷۷۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده طی ۷ ماهه امسال با نرخ ۶.۳۳ در استان، تصریح کرد: سال گذشته ۴۲۵۸ مورد ازدواج با نرخ ۷.۲۱ در هر ۱۰۰۰ نفر به ثبت رسیده که بیشترین تفاوت نرخ ازدواج مربوط به شهرستان لردگان بود که در این مدت ۸۹۴ مورد ازدواج با نرخ ۱۰.۸۳ در این شهرستان به ثبت رسید و تفاوت نرخ امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در آن شهرستان ۲.۵۶ بوده است.

وی گفت: ۹۸۲ مورد طلاق در هفت ماهه امسال با نرخ ۱.۶۵ در استان به ثبت رسیده که بیشترین کاهش طلاق مربوط به شهرستان لردگان بوده است، به طوری‌که سال گذشته ۱۸۳ مورد طلاق و امسال ۱۴۵ مورد در این شهرستان  به ثبت رسید.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری توضیح داد: نسبت ازدواج به طلاق در هفت ماهه امسال ۳.۸ و این رقم سال گذشته ۴.۷ بوده است.

به گفته وی، میانگین سن ازدواج در هفت ماهه امسال برای زوج ۳۰.۸۷ و برای زوجه ۲۵.۰۶ است، همچنین میانگین سن طلاق در هفت ماهه برای زوج ۳۹.۰۶ و برای زوجه ۳۳.۹۵ بوده است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری بیان کرد: شاخص نسبت جنسی ولادت‌ها در استان ۱۰۸.۳ و سال گذشته ۱۰۸.۲ بوده است، همچنین نسبت جنسی وفات ۱۳۸ بوده است، یعنی به ازای هر ۱۰۰ خانم، ۱۳۸ آقا فوت شده است.

موسوی یادآور شد: از ابتدای طرح جوانی جمعیت در استان ۵۲۷ مورد دوقلو و ۱۸ مورد سه قلو در استان به ثبت رسیده، که در ۹ ماهه امسال ۹ مورد سه قلو شامل یک مورد در بروجن، چهار مورد شهرکرد، یک مورد فارسان و سه مورد لردگان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نرخ باروری کل کشور ۱.۶ و در چهارمحال و بختیاری این نرخ ۱.۶۶ است، تصریح کرد: کاهش سن ازدواج در باروری تاثیرگذار است، به طوری‌که میانگین سن مادر نسبت به کل ولادت‌های ثبت شده در کشور ۲۹.۸ و در استان ۳۰.۳ است، همچنین میانگین سن مادر در اولین فرزند متولد شده ۲۶.۸۹ و میانگین سن پدر در اولین فرزند متولد شده ۳۲.۴۲ است.

موسوی افزود: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ رتبه چهارمحال و بختیاری در بین استان‌های کشور در بحث جوانی جمعیت رتبه ۱۲ بوده است.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال ۶۵۰ مورد تغییر نام که شامل ۴۶۱ مورد با مجوز اداره کل، ۱۳۱ مورد از طریق محاکم قضایی و ۵۸ مورد در هیئت حل اختلاف انجام و تغییر نام خانوادگی در این مدت ۹۴۵ مورد بوده است.

موسوی خاطرنشان کرد: برآورد جمعیت استان در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۲۶ هزار و ۱۰۸ نفر بوده که از این تعداد ۵۲۲ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۵۰۳ هزار و ۹۵۶ نفر خانم بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha