• یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402101006731
  • خبرنگار : 71271

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

حمایت مرکز رشد پژوهشگاه فرهنگ از ایده‌های برتر در حوزه دیپلماسی

حمایت مرکز رشد پژوهشگاه فرهنگ از ایده‌های برتر در حوزه دیپلماسی

رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به برگزاری رویداد طبا، گفت: هر محصول، خدمت و ایده‌ای که قابلیت عرضه در عرصه بین‌المللی دارد، می‌تواند در این رویداد شرکت کند و از ایده‌های برتر در حوزه دیپلماسی حمایت می‌کنیم.

دکتر مهدی رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح ایده مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و اهداف آن، گفت: ما در مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه در پی فعال‌سازیِ استعاره «هزار تدبیر هزار اراده» یا حل مسائل حاکمیت توسط اکوسیستم نوآوری کشور و ایفای نقش تنظیم‌گری حاکمیت و ارکان آن در مقابل استعاره «یک تدبیر یک اراده» یا حل مسائل حاکمیت صرفاً توسط ارکان حاکمیت هستیم. بر همین اساس مرکز در راستای چشم‌انداز و اصول تحولی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نظر دارد از رهگذر استفاده ظرفیت نخبگانی موجود در کشور متشکل از پنج گروه «اساتید» ، «کارگزاران نظام»، «نخبگان جوان»، «نوآوران» و «خبرنگاران»، در قالبی نظام‌مند، فعالانه و کنش‌مندانه، اول اینکه اتصال ظرفیت یادشده را با شبکه مدیریتی کشور برای شناسایی و حل حوزه‌های مساله‌خیز و طرح‌های تحولی حاکمیت ایجاد کرده و دوم آنکه بر شکل‌دهی و توسعه فناوری‌های نرم و سخت نوظهور و تحول‌آفرین «در» و «بر» حوزه حکمرانی توسط آن ظرفیت اقدام کند.

وی در مورد اهداف مرکز رشد و نوآوری در زمینه هسته‌های نوآور، گفت: مرکز در صدد است در هر یک از هسته‌های فناور و نوآور (و یا شرکت‌های خلاق یا دانش‌بنیان) خود بتواند مقوله نوآوری را هدف امور هر هسته و شرکت قرار داده و در کنار نوآوری در محصول، دیگر اشکال نوآوری همچون نوآوری در خدمت، فرایند و بازار را هم مدنظر قرار دهد و هدف نهایی ایده‌های هسته‌ها را مسائل اساسی حاکمیت قرار دهد. با نظر به آنکه حل مسائل در گرو همکاری با دیگر ذی‌نفعان کشوری است، نسبت به شکل‌دهی اکوسیستم نوآوری در همکاری با نهادهای حکمران و سیاست‌گذار همچون معاونت علمی ریاست‌جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، مرکز پژوهش‌های مجلس، بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر وزارتخانه‌های کشور در هر هسته‌ و شرکت‌ همت گمارد. در هر هسته و حول ایده محوری آن، نسبت به شبکه‌سازی میان سه قشر اساتید، کارگزاران حاکمیت و نخبگان جوان در سطح ملی و بین‌المللی اقدام ورزد. نگاه پیشران‌محور به نخبگان جوان ایرانی خارج از کشور داشته و برای ایجاد ارزش افزوده نسبت به درگیر کردن آنان نسبت با مسائل اساسی کشور، در کنار هر نخبه ایرانی خارج از کشور، یک نخبه ایرانی در داخل کشور را هم درگیر ایده محوری هر هسته کند.

رحیمی اضافه کرد: ما در این مرکز درصدد هستیم نگاه پیشران‌محور به نخبگان بومی خارج از کشور دارای علقه به ایران داشته و برای ایجاد ارزش افزوده نسبت به درگیر کردن آنان در نسبت با مسائل اساسی حاکمیت و کشور مقصد، در کنار هر نخبه بومی خارج از کشور، یک نخبه ایرانی در داخل کشور را هم درگیر ایده محوری هر هسته کنیم.

رحیمی در مورد رویداد طرحی برای آینده، حمایت از ایده‌ها، خدمت و محصولات در حوزه دیپلماسی، افزود: بر اساس ترسیمی که اشاره شد، یکی از کارویژه‌های اساسی ما برای شناسایی و حمایت از ایده‌ها، خدمات و محصولات نوآور در حوزه علوم انسانی آن است که دست به طراحی رویدادهای جمع‌سپاری زنیم. حال که نقطه تمرکز ما برای شناسایی مشخص شد، باید حوزه‌های موضوعی اولویت‌دار را مشخص کنیم. در اتاق فکر مرکز بدین نکته رسیدیم که یکی از پیشران‌های راهبردی مهم کشور می‌تواند مقوله دیپلماسی باشد. چراکه در قرن بیست و یک و در پی تقویت رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها، دیپلماسی عمومی به دستیاری مهم در صحنه‌ دیپلماسی بدل شده است. این مهم، با تقویت نهادهای مدنی و قدرتی که آنها از طریق رسانه و فضای مجازی کسب کرده‌اند، روز به روز اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. هوشمندی در عرصه حکمرانی کشور اقتضا می‌کند تا با بهره‌گیری از حوزه دیپلماسی عمومی نوین، منافع کشور در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به صورت حداکثری پیگیری شود.

رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: دولت‌ها و دولتمردان نیز با آگاهی از این ظرفیت، تلاش دارند با همراه کردن مجموعه‌های غیردولتی و استفاده از توان، دانش و نیروی انسانی آنان به پیشبرد اهداف سیاسی کمک کنند. اما این مهم در جمهوری اسلامی ایران به رغم دغدغه‌ مدیران حوزه دیپلماسی با کندی و مشکلاتی مواجه بوده است. حال ما به سهم خود و بنا به ظرفیت تخصصی که در موضوع دیپلماسی داشتیم، برآن شدیم که در قالب برگزاری رویداد حمایت از ایده‌ها، محصولات و خدمات حوزه دیپلماسی، با اتکا به نیروهای خلاق و نوآوری که در مجموعه‌های مردمی فعال هستند، از راهکارها و پیشنهادهای افراد خلاق و نوآور برای برون‌رفت از وضعیت موجود و تقویت ظرفیت دیپلماسی کشور کمک بگیریم. بر همین اساس نیز رویداد طبا (طراحی برای آینده) با هدف توانمندسازی مجموعه‌های مردمیِ خلاق و نوآور در حوزه دیپلماسی طراحی شد.

رحیمی، اهداف رویداد طرحی برای آینده را در چهار عنوان خلاصه کرد و گفت: شناسایی و شکل‌دهی شبکه نوآوران حوزه دیپلماسی، حمایت از ایده‌های برتر در حوزه دیپلماسی، پرورش و شتاب‌دهی به ایده‌های نوآورانه حوزه دیپلماسی و توانمندسازی مجموعه‌های مردمیِ خلاق و نوآور در حوزه دیپلماسی اهداف رویداد حمایت از ایده‌ها و محصولات و خدمات حوزه دیپلماسی است.

وی در مورد ویژگی‌ها و انواع ایده‌ها و محصولاتی که می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، افزود: ما محدودیتی برای حضور افراد نداریم. هر کسی که ایده‌ای درباره محورهای رویداد داشته باشد و یا به محصول یا خدمتی رسیده باشد که قابلیت حضور در صحنه بین‌المللی داشته باشد، می‌تواند در رویداد طبا شرکت کند. با بررسی و ارزیابی ایده‌ها و طرح‌ها، افراد صاحب ایده، محصول یا خدمت به تشخیص داوران خبره، شناسایی شده و از طریق حمایت‌های معنوی و مالی مرکز رشد، تشویق می‌شوند تا پیشنهاده‌های خود را به ثمر برسانند.

رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد حمایت‌های این رویداد از افراد برگزیده، گفت: ما سعی کردیم که یک بسته جامع برای حمایت از افراد صاحب ایده یا محصول یا خدمت نوآورانه ترتیب دهیم. تأمین مالی تا سقف ۶ میلیارد ریال برای احداث شرکت/ مؤسسه خلاق یا دانش‌بنیان، حمایت اول ما از تیم‌هاست. در اینجا لازم به ذکر است که برخی از مخاطبان از ما این سؤال را دارند که این حمایت ۶ میلیاردی به چند شرکت یا مؤسسه تعلق می‌گیرد. پاسخ اتاق طراحی رویداد به این دوستان این است که از یک شرکت تا ۱۰ شرکت تا ۱۵ شرکت و یا بیشتر! مهم آن است که ایده یا محصول یا خدمتی که افراد پیشنهاد می‌دهند، واقعا خلاقانه و ویژگی ممتاز داشته باشد. اگر واجد نوآوری ویژه باشند، به طور حتم ما کنار آنها خواهیم بود و از آنها حمایت خواهیم کرد.

وی در زمینه سایر حمایت‌ها از برگزیدگان رویداد، گفت: بهره‌مندی از خدمات رشد و شتاب‌دهی همچون کمک به خلاق یا دانش‌بنیان‌شدن، راهنمایی، بازاریابی بین‌المللی از دیگر حمایت‌های ما خواهد بود. حمایت دیگر ما، اتصال افراد و تیم‌های خلاق به ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور است. دیگر حمایت ما که شاید خیلی هم خاص باشد، کمک به اتصال تیم‌ها به مخاطبان هدف در بخش حاکمیتی یا خصوصی‌ است. به هر حال ظرفیت و اعتبار پژوهشگاه در این بخش شاید بی‌بدیل باشد. از دیگر حمایت‌های مرکز نیز می‌توان به استقرار در ساختمان مرکز رشد و نوآوری، کمک به فراهم آوردن فضای اشتغال و یا حتی تعریف پروژه‌های مشترک در حوزه دیپلماسی اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha