• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402101107037
  • خبرنگار : 50182

غربالگری ۱.۱ میلیون کرمانشاهی/ شناسایی ۶۸ هزار بیمار مشکوک به "دیابت" و "فشار خون بالا"

غربالگری ۱.۱ میلیون کرمانشاهی/ شناسایی ۶۸ هزار بیمار مشکوک به "دیابت" و "فشار خون بالا"

ایسنا/کرمانشاه رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شناسایی بیش از ۶۸ هزار بیمار مشکوک به فشار خون بالا و دیابت در طرح غربالگری این دو بیماری خبر داد و افزود: بیماری این افراد پس از تکرار آزمایش و تایید نهایی پزشک قطعی می شود.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شروع طرح غربالگری دو بیماری دیابت و فشار خون بالا از ۲۰ آبان ماه، گفت: در این طرح که تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد، قرار است بخشی از جمعیت استان از نظر ابتلا به این دو بیماری غربالگری شوند.

وی یادآور شد: تمام افراد بالای ۱۸ سال از نظر فشار خون بالا غربالگری می شوند، اما برای دیابت غربالگری تنها برای افراد بالای ۴۰ سال و افراد زیر ۴۰ سال که یکی از فاکتورهای خطر مانند چاقی، اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت در افراد نزدیک خانواده، سابقه ابتلا به دیابت بارداری و کم تحرکی را داشته باشند، انجام خواهد شد.

وی جمعیت بالای ۱۸ سال استان را یک میلیون و ۴۴۸ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر تحت غربالگری قرار گرفته اند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه از شناسایی بیش از ۶۸ هزار بیمار مشکوک به فشار خون بالا و دیابت خبر داد و افزود: با غربالگری صورت گرفته تاکنون ۴۵ هزار و ۴۴۸ نفر با احتمال ابتلا به فشار خون بالا و ۲۳ هزار و ۱۲۲ نفر با احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند. البته برای این افراد باید دوباره آزمایش دیابت و سنجش فشار خون انجام شود و در صورت تایید نهایی پزشک، با قطعیت در خصوص ابتلای آنها اظهار نظر خواهیم کرد.

شکیبا گفت: این افراد در صورت تایید قطعی ابتلا، به پزشک معرفی شده و هر ماه توسط بهورز و مراقب سلامت و هر سه ماه توسط پزشک بصورت رایگان تحت مراقبت قرار می گیرند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به خطرات بسیار دیابت و فشار خون بالا گفت: این دو بیماری زمینه ساز ابتلا به بسیاری بیماریها و عوارض هستند که خطر مرگ و میر را به همراه دارند.

وی افزود: متاسفانه این دو بیماری اکثرا بصورت خاموش هستند و  علائم واضح ندارند و بیشتر مواقع با عوارض بیماری خود را نشان می‌دهند.

شکیبا گفت: از جمله عوارض ابتلا به این دو بیماری می‌توان به نابینایی، قطع عضو، نارسایی کلیه، سکته های قلبی و مغزی اشاره کرد، بنابراین بسیار ضروری است که پیش از بروز این عوارض، بیماری شناسایی شده و تحت کنترل قرار گیرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در همین راستا از تمام افرادی که واجد شرایط بوده و هنوز غربالگری نشده اند خواست به مراکز و پایگاه ها و خانه های بهداشت مراجعه کرده و بصورت رایگان غربالگری این دو بیماری را انجام دهند.

وی افزود: درمان قطعی برای دیابت و فشار خون بالا وجود ندارد و تنها با شناسایی زودهنگام می توان روند بیماری را کنترل کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha