• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402101107228
  • خبرنگار : 71129

هشدار وزیر خارجه لیتوانی: غرب در آستانه تکرار اشتباهات تاریخی است

هشدار وزیر خارجه لیتوانی:  غرب در آستانه تکرار اشتباهات تاریخی است
وزیر خارجه لیتوانی

وزیر خارجه لیتوانی معتقد است که غرب با حمایت ناکافی از اوکراین در مبارزه با روسیه در آستانه تکرار اشتباهات تاریخی است و نسبت به انتظار برای "اثر پرل هاربر" هشدار داده است.

به گزارش ایسنا، "گابرلیوس لندسبرگیس" وزیر خارجه لیتوانی همچنین تاکید کرد: برای ۲۵ سال ما فقط نظاره‌گر بودیم و در کارهایمان تاخیر داشتیم و تلاش کردیم تا جلوی امپریالیسم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را با گفت‌وگو و دیپلماسی بگیریم درحالیکه او به مرزها و شهرها اعتنایی نداشته و اقداماتش را پیش برده است.

به نقل از خبرگزاری Ukrayinska Pravda، وزیر خارجه لیتوانی همچنین خاطرنشان کرد، توافق‌های مینسک یک وقفه را پس از حمله چند وجهی روسیه علیه اوکراین در ۲۰۱۴ ایجاد کرد، درحالی که در واقعیت، جنگ را برای آینده به تعویق انداخت.

این دیپلمات ارشد دولت لیتوانی در ادامه تاکید کرد: فردا، همیشه می‌آید. مشکل امپریالیسم روسیه در سال ۲۰۱۴ از بین نرفت و برای جبهه شرقی مشخص بود که فاز بعدی حمله پر هزینه‌تر و مرگبارتر خواهد بود و چنین هم شد.

وی همچنین گفت: وقتی روسیه بار دیگر حمله کرد، این جنگ به صورت ناگهانی به مشکل امروز بدل شده است. بار دیگر فکر می‌کنیم که می‌توانیم آن را با تبدیل کردنش به مشکل فردا، حل و فصل کنیم. اما این فرضیه تغییر نکرده است. جاه طلبی امپریالیسم روسیه همچنان به قوت خود باقیست.

وزیر خارجه لیتوانی در ادامه با تاکید بر اینکه فاز دوم این جنگ سخت شاید علاوه بر اوکراین به گرجستان یا مولداوی یا حتی یک کشور دیگر عضو ناتو هم کشیده شود و هزینه دفع چنین اقدامی بسیار بالاتر خواهد بود، افزود: ما می‌توانیم منتظر اثر پرل هاربر باشیم؛ برهه‌ای از تاریخ که مشکلات موکول شده به روز بعد، در نهایت به مشکل امروز بدل می‌شوند اما یک هزینه هنگفتی در پی خواهد داشت یا اینکه می‌توانیم مشکل امروز را همین امروز حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: ما در آستانه تکرار اشتباهات بزرگ تاریخی هستیم. متقاعد شده‌ام که اگر اکنون روسیه را شکست ندهیم، این بدان معناست که راه انتخابی ما متحمل ضررهای غیرقابل تصوری می‌شود پیش از اینکه در نهایت تصمیم بگیریم که زمان آن است که قدم برداریم و پیروز شویم.

اوایل پاییز وزیر خارجه لیتوانی پیشنهاد کرده بود که اگر مسکو در اوکراین شکست قاطعی را متحمل نشود، حمله روسیه به یکی از اعضای ناتو فقط موضوع زمان است و خواستار ایجاد خدمت اجباری عمومی در لیتوانی شد.

البته رئیس جمهوری لیتوانی او را به خاطر این اظهارات مورد انتقاد قرار داد.

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان نیز تاکید کرده که اگر روسیه شکست نخورد، بار دیگر حمله خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha