• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402101107472
  • خبرنگار : 50616

با هدف حمایت از اشتغال خانگی و توسعه گردشگری انجام شد

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

ایسنا/مازندران زنان روستایی شهرستان آمل در یک دروهمی دوستانه، با هدف معرفی غذاهای خانگی و ترویج غذاهای سالم به خانوارها در جشنواره غذا و خوراک‌های بومی محلی و اصیل مازندرانی در روستای " بزمینان " از توابع بخش مرکزی آمل توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

تنوع غذاهای سنتی در استان مازندران دست کمی از تنوع غذایی در دیگر استان‌های کشور ندارد.

زنان مازنی تبحر زیادی در استفاده از سبزیجات، لبنیات و گوشت در تهیه غذا دارند و می‌توانند با آن انواع و اقسام غذاها را درست کنند.

بخشی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران و بخش‌های مرکزنشین آن به تهیه غذاهای سنتی توسط زنان روستایی ختم می‌شود که نمونه آن را در هیچ جا جز همین استان نمی‌توان یافت. غذاهایی که حتی در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده و معروف هستند.

یکی از این غذاها که شهرت زیادی در استان مازندران دارد و هر گردشگری هنگام سفر به آن به دنبال چشیدن مزه چنین غذایی می‌رود، "مرغ شکم پر" است

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

که در فهرست غذاهای محلی مازندران نمی‌توان از مرغ شکم پر آن گذشت، این غذا بسیار خوش‌طعم بوده و از طرفداران زیادی برخوردار است. ترکیبات به کار رفته در این غذا شامل مرغ، گردو، آلو، قیسی، زعفران، زرشک، آب لیمو یا آب نارنج، پیاز سرخ شده، شکر، نمک، فلفل و سبزی‌هایی همانند جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون و سایر سبزی‌های صحرایی معطر است. وجود این سبزی‌ها در مرغ شکم پر طعم فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده و بیش از پیش بر محبوبیت این غذا اضافه می‌کند.

"بشته واش"

 یکی دیگر از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار استان مازندران که بسیار مقوی است را می‌توان بشته واش دانست.

مواد تشکیل‌دهنده این آش شامل اسفناج، عدس، پیاز، سیر، زیره سبز، نمک، فلفل و زردچوبه است و به دلیل وجود اسفناج و عدس در آن، برای کسانی که دچار فقر آهن یا مشکلاتی همانند یبوست و هموروئید هستند، بسیار مناسب است. طبخ بشته واش به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد و معمولا با آب نارنج و زیره صرف می‌شود.

"خورشت بادمجان کباب"

 یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران را می‌توان خورشت بادمجان کباب معرفی کرد که در تهیه آن از مواد غذایی همانند بادمجان، گردو، رب انار، گوجه فرنگی و سبزی‌های معطر استفاده می‌شود. خورشت بادمجان کباب در همه شهرهای مازندران به ویژه رامسر طبخ می‌شود و بسیار لذیذ است.

"خورشت ناردون"

در لیست معرفی خوشمزه‌ترین غذاهای مازندران، خورشت ناردون را نمی‌توان نایده گرفت. غذای بسیار لذیذ که در طبخ آن موادی همانند گوشت مرغ، انار ترش، رب انار، سیر، پیاز، شکر و ادویه‌ها به کار می‌رود.

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

ناردون به معنای دانه انار بوده و این غذا به نام‌های دیگری همانند خورشت سیر انار و خورشت پیاز انار هم شناخته می‌شود.

برای تهیه این خورشت می‌توان گوشت اردک، غاز یا بلدرچین را جایگزین گوشت مرغ کرد. صرف این غذا به دلیل وجود دانه‌های انار در آن یک انتخاب خوب برای شب یلدا محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که برخی در این غذا از آلو هم استفاده می‌کنند.

"اسفناج مرجی"

 غذاهای محلی مازندران در نوع خود بی‌نظیرند و تعریف از آن‌ها تمامی ندارد. اسفناج مرجی که یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران به شمار می‌رود، علاوه بر داشتن طعم بی‌نظیر، خاصیت درمانی هم دارد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد. این غذا به دلیل داشتن اسفناج و عدس، سرشار از آهن بوده و مصرف آن برای کسانی که دچار فقر آهن هستند، بسیار مفید هستند. حتما این غذا را در برنامه غذایی خود قرار داده و از طعم آن لذت ببرید.

"کهی انار"

 یک غذای فوق‌العاده مفید و اصیل مازندرانی بوده که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. " کهی " در زبان مازندرانی به معنای کدو است، بنابراین مواد غذایی به کار رفته در این غذا شامل کدو حلوایی، انار، لوبیا چیتی، عدس، گردو، سیر، پیاز و ادویه می‌شود. کهی انار تمام مواد غذایی مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین را در خود جای داده است، از این رو برای افرادی که دچار کم‌خونی یا کمبود پتاسیم هستند، بسیار مفید است.

"کهی پلا"

 نام "کهی پلا " شاید کمی عجیب به نظر برسد و به گوش ناآشنا باشد، اما این نام برای اهالی مازندران مژده یک غذای خوش‌طعم و لذیذ را خواهد داد.

همانطور که گفته شد، کهی در زبان مازندرانی به معنای کدو بوده و پلا هم به معنی پلو است، بنابراین کهی پلا همان کدو پلو است.

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

در ترکیب این غذای خوش آب‌ورنگ مواد غذایی همانند کدو حلوایی رنده شده، برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، کره محلی و ادویه به کار می‌رود.این خوراک خوشمزه مازندرانی در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده است. همه این غذاها را می‌توان در بسیاری از رستوران‌های شهرهای مازندران مزه مزه کرد.

به خصوص پس از بازدید از بنای تاریخی وگردشگری شهرهای مختلف استان، چشیدن طعم خوش یک غذای سنتی به ذائقه هر گردشگری خوش می‌آید.

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

تنوع غذاها در استان مازندران بسیار بالا بوده و از طعم و عطر منحصربه‌فردی برخوردارند.

اما دراین جشنواره درکنار پخت خورشت‌های خوشمزه که ملزومات بیشتر آنها سبز ومیوه جات و تضمین کننده سلامت هر فردی است، خوراک‌های دیگری که با چاشنی‌های نان وبرنج که از اصیل‌ترین و معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران است، نیز در سبد زنان روستایی هم دیده شده است.

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

به گفته مسئول برپایی این جشنواره، در این جشنواره غذاها و خوراک‌های سنتی شامل " کی انار، کی کشک، بشته زیک، انواع کماج، نان سنتی محلی، قلیه، کاچی، آغاز خورشت(خورت گردو)، تندیرنون، کوکوسبزی، کهی حلوا، آش دوغ، آش ترش، آش گزنه، آش جو و گندم، فسنجون، قورمه گوشت و انواع خورشت‌ها با مواد طبیعی و سالم طبخ و معرفی شد.

افسانه مظلوم افزود: این جشنواره با هدف حمایت از اشتغال خانگی بانوان، معرفی ظرفیت‌های گردشگری، احیاء و معرفی غذا و خوراک‌های سنتی و قدیمی زنان روستایی به خصوص بخش مرکزی آمل درمرکزفرهنگی وهنری هیوا در روستای " بزمینان  برگزار شد.

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰ آشپز از بانوان شهر و روستاهای بخش مرکزی آمل بیش از ۴۰ نوع غذا، خوراک و نوشیدنی‌های بومی محلی و قدیمی را در این جشنواره به نمایش گذاشتند.

دراین جشنواره به سه نفر برتر به انتخاب داور جشنواره جوائزی اهداء شد.

دورهمیِ بانوان آملی با طعم غذاهای سنتی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha