• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402101208085
  • خبرنگار : 71589

آزمایش بزرگترین کارخانه تبدیل زغال سنگ به اتانول در چین

آزمایش بزرگترین کارخانه تبدیل زغال سنگ به اتانول در چین

چین بزرگترین کارخانه تبدیل زغال سنگ به اتانول جهان با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن را آزمایش می‌کند. این در حالی است که پیش از این، چین برای تامین نیازهای صنعتی و سوخت خود به شدت به واردات اتانول متکی بود و نمی‌خواست از غلات تولیدی خود برای تبدیل به سوخت تکیه کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، رسانه‌های محلی چین گزارش دادند که بزرگترین کارخانه جهان که زغال سنگ را به اتانول تبدیل می‌کند، آزمایش خود را در تاسیساتی در جنوب شرقی چین آغاز کرده است.

این فناوری که توسط موسسه فیزیک شیمی دالیان(DICP) توسعه یافته است، تنها نمونه در جهان است که تاکنون به سطح صنعتی رسیده است.

جهان به دنبال حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در دهه‌های آینده و در تلاش برای کاهش انتشار آلاینده جهانی است. چین که به طور سنتی برای رشد صنعتی خود به زغال سنگ متکی است، سرمایه‌گذاری زیادی در انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده است و به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۶۰ بیش از ۸۰ درصد از نیاز انرژی خود را از سوخت‌های غیرفسیلی تامین کند.

حتی در شرایطی که استفاده از خودروهای الکتریکی در این کشور رو به افزایش است، اتانولی که می‌تواند با بنزین ترکیب شود، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود. برای کسب بهترین نتایج از این کار، اتانول باید ۹۹.۵ درصد خالص باشد و با استفاده از محصولاتی مانند ذرت، کاساوا، چغندرقند یا نیشکر در ایالات متحده و برزیل تولید می‌شود.

واکنش چین به تقاضای اتانول

تقاضای سالانه چین برای اتانول ۱۰ میلیون تن است. این کشور در سال گذشته از طریق تخمیر غلات کهنه شده توانست ۲.۷ میلیون تن اتانول تولید کند. با این حال، کسری قابل توجه از نیاز آن به این معنی است که کشور در نهایت الکل باقی مانده مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

اتانول همچنین یک ماده اولیه مهم برای فرآیندهای شیمیایی مختلف است، زیرا می‌توان آن را به اتیلن تبدیل کرد و سایر محصولات را می‌توان از آن استخراج کرد.

تقاضای تولید اتانول در چین از ذرت یا نیشکر با تقاضای این محصول برای تغذیه جمعیت بزرگ این کشور رقابت می‌کند. قیمت غلات در چین رو به افزایش است و این کشور را مجبور کرده که به دنبال جایگزین‌های غیر زراعی برای تولید اتانول باشد.

تبدیل زغال سنگ به اتانول

موسسه فیزیک شیمی دالیان فرآیندی موسوم به DMTE را توسعه داده است که فرآیندی است که می‌تواند متانول را از گاز کوره کک تولید کند که سپس برای تولید اتانول با مواد دیگر واکنش نشان می‌دهد.

گاز کوره کک یک محصول جانبی تولید کک است که از زغال سنگ کم‌عیار به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند، چیزی که چین به وفور دارد.

چین با تغییر رویکرد از غلات به گاز می‌تواند میلیون‌ها تن غلات را در هر سال ذخیره کند و به کنترل افزایش قیمت‌ها کمک کند.

فرآیند ابداعی DMTE برای بیش از یک دهه در حال توسعه بوده است، زیرا محققان به دنبال راهی برای تولید اتانول بدون استفاده از غلات بوده‌اند.

در گزارش‌ها آمده است که تیم موسسه فیزیک شیمی دالیان در سال ۲۰۱۷ به راه اندازی یک تأسیسات ۱۰ هزار تنی در شمال غربی استان شانگژی برای تبدیل زغال سنگ به اتانول کمک کرد.

این تیم اکنون فرآیند واکنش را برای کاهش هزینه‌های تولید با جایگزینی کاتالیزورهای پرهزینه با فلزات ارزان قیمت بهبود بخشیده است و چین را به تنها کشوری تبدیل کرده است که این فناوری را به سطح صنعتی رسانده است.

در اوایل ژوئن سال جاری، چین با استفاده از تجهیزات تولید داخل، آزمایش‌هایی را در تاسیسات ۵۰۰ هزار تنی انجام داد. تیم موسسه فیزیک شیمی دالیان همچنین در راه اندازی یک تاسیسات ۶۰۰ هزار تنی در استان آنهوی با مشارکت یک شرکت نفتی دولتی مشارکت داشت که اکنون بزرگترین کارخانه تولید اتانول جهان است.

اجرای آزمایشی این فرآیند در این کارخانه آغاز شده است تا امکان تولید اتانول در مقیاس بزرگ را فراهم کند.

گفتنی است که این رویکرد همچنین می‌تواند اتانول را از گاز طبیعی یا گاز آزاد شده از کارخانه‌های فولاد تولید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha