• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402101208162
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نمایشگاه «سورا» و کلاژهای کاغذی

نمایشگاه «سورا» و کلاژهای کاغذی

ایسنا/اصفهان این روزها نگارخانه صفوی، میزبان کلاژهای کاغذیِ یکی از بانوان هنرمند اصفهان است که تلاش کرده تا در نمایشگاه خود که «سورا» نام نهاده، توانایی‌های بانوان را تصویرسازی کند.

عادله فرهمند، هنرمند و برگزارکنندۀ این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایسنا ابتدا به انتخاب نام «سورا» برای نمایشگاه خود اشاره کرد و دراین‌باره توضیح داد: موضوع این نمایشگاه، توانایی‌های بانوان است و من نام «سورا» را با توجه به همین مسئله انتخاب کردم، چراکه «سورا» نام یکی از دختران اردون پنجم، از سپهبدان ایرانی بود که مشاور پدرش نیز به شمار می‌رفت و اندک‌اندک خودش نیز به مقام سپهدی رسید.

او اضافه کرد: از سوی دیگر واژۀ «سورا» به لحاظ لغوی نیز به معنی تواناست و نمایشگاه «سورا» را نیز روی توانایی‌های بانوان متمرکز است.

این بانوی هنرمند به یکی دیگر از معانی واژۀ «سورا» اشاره کرد و گفت: البته لازم به ذکر است که  یکی دیگر از معانی واژۀ «سورا»، گلگون است و در نمایشگاه نیز به این موضوع اشاره دارد و برخی از صورت‌های تصویرشده در آثارف گلگون هستند و به عبارتی گون‌ای قرمز رنگ دارند.

فرهمند گفت: در نمایشگاه «سورا» تعداد ۱۴ اثر ارائه‌شده که همگی به‌صورت تصویرسازی و با استفاده از کلاژ کاغذ خلق شده‌اند و برای برخی قسمت‌ها و به طور جزیی برای ترسیم اجزای صورت از نقاشی نیز در آن‌ها استفاده شده است.

او به ابعاد آثارش نیز چنین اشاره کرد: کوچک‌ترین آثار ارائه‌شده در نمایشگاه "سورا" دارای ابعادی حدوداً ۴۰ در ۳۵ سانتی‌متر و اثار بزرگ‌تر نیز در ابعاد ۶۰ در ۵۰ سانتی‌متر هستند؛ بوم همۀ آثار نیز مقوا است.

نمایشگاه «سورا» و کلاژهای کاغذی

این هنرمند در توضیحِ شیوۀ خلق آثار نمایشگاه «سورا» نیز بیان کرد: برای این آثار، انواع مختلف کاغذها را ابتدا با استفاده از اکولین، گواش و یا آبرنگ رنگ کرده و حالت می‌دادم و سپس آن‌ها را خردکرده و در کنارهم قرار دادم. این کلاژها به صورتی هستند که در بسیاری موارد ناچار بودم از پنس استفاده کنم و درواقع منظور من این است که کلاژها در ابعادهای متفاوتی کارشده و گاهی بسیار کوچک هستند و به همین دلیل گاهی هر اثر برای خلق به زمانی طولانی نیاز داشت.

اوبا اشاره به اینکه آثار ارائه‌شده در نمایشگاه «سورا» محصول یک‌سال فعالیت او از سال گذشته تا کنون هستند، افزود: اگرچه این آثار با استفاده از تکنیک کلاژ کاغذ حاصل شده‌اند، اما باید به این موضوع نیز تأکید کنم که به تصویرسازی در آن‌ها نیز تمرکز داشته‌ام و به آن‌ها عمق داده‌ام. عمق دادن در کلاژ کار بسیار سختی است و من سعی کردم تا با تغییر رنگ دادن، به آثار عمق‌بخشی کنم.

فرهمند که «سورا» نخستین نمایشگاهش است، گفت: من در رشته آموزش ابتدایی تحصیل کرده‌ام و دوره‌های مختلف هنری مانند طراحی را به صورت آزاد گذراندم، ولی کلاژ کاغذ را یکسال و نیم پیش به صورت خودآموز یاد گرفتم و به آن پرداختم.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای تماشای نقاشی‌های نمایشگاه «سورا» می‌توانند تا ۱۳ دی‌ماه از ساعت۱۷ تا ۲۱ بعدازظهر به نگارخانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

نمایشگاه «سورا» و کلاژهای کاغذی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha