• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402101208274
  • خبرنگار : 71505

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تاکید کرد

سهم ۸۸ درصدی منابع متحرک در آلایندگی هوای تهران/لزوم جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی در تهران

سهم ۸۸ درصدی منابع متحرک در آلایندگی هوای تهران/لزوم جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی در تهران

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم ۸۸ درصدی منابع متحرک در آلایندگی شهر تهران و سهم بسزای موتورسیکلت‌ها در این بخش، بر لزوم جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی در شهر تهران تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، سید تشکری هاشمی در پایان دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص راهکارهای حل معضل آلودگی شهر تهران، گفت: متأسفانه هر ساله با رسیدن اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان موضوع ناراحت کننده ای برای شهروندان تهرانی مطرح می‌شود که با کمال تأسف اتفاقی که شهروندان انتظار دارند، نمی‌افتد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم موضوع آلودگی هوای تهران راه حل ندارد. راه حل‌های مختلفی در دنیا تجربه شده و قطعا می‌توان معضل را در ماه‌های پایانی پاییز و فصل زمستان حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا، قالب آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات کوچتر از ۲.۵ میکرون است که در حقیقت محصول صنعت هستند و منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند. آلایندگی که مربوط به خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌هاست و قطعا اگر برای آنها چاره اندیشی نکنیم این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: اولین و ضروری‌ترین اقدام باید در حوزه موتورسیکلت‌ها انجام شود که سهم زیادی از ۸۸ درصد آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص می‌دهند. در این راستا باید موتورسیکلت‌ها با موتورهای برقی جایگزین شوند. دولت و مجموعه مدیریت شهری باید در این حوزه تسهیل گر و مشوق باشند. قطعا سیاست‌های تشویقی باید به گونه‌ای باشد که این جایگزینی محقق شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروهای فرسوده بخش دیگری از آلایندگی منابع متحرک را شکل می‌دهند که باید در این حوزه تلاش کنیم تا نوسازی خودروهای فرسوده محقق شود. باید تلاش کنیم خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل شهر خارج شوند. گرچه مصوبه سابق مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۱.۵ درصد قیمت به جای اسقاط کردن در حقیقت کار را متوقف کرد؛ اما باید اقدامی انجام شود که در این مسیر شاید واردات خودروهای برقی موثر باشد البته باید بدانیم که این اقدام باید تدریجی انجام شود و پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت این کار انجام شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر با برقی کردن خودروها بتوانیم مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم، اما معضل ترافیک کاهش نمی‌یابد؛ بلکه باید حمل و نقل عمومی برای این کار افزایش پیدا کند. در حال حاضر سرعت این اقدامات کند است و ما راهی جز استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها نداریم. سرعت تولید کنندگان داخلی کند است؛ لذا می‌توانیم از تولید کنندگان خارجی استفاده کنیم زیرا آلودگی هوا، مرگ و میر و بیماری‌ها امروز به نقطه‌ای رسیده که نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است.

تشکری هاشمی افزود: نمی‌توانیم به بهانه‌ اینکه خودروساز داخلی نمی تواند اتوبوس لازم را تولید کند سلامت شهروندان را به خطر بیندازیم. در حال حاضر نه عوامل طبیعی به نفع ما اقدامی می‌کنند و نه معجزه ای رخ خواهد داد. اگر تصمیمات درست پرشتاب انقلابی همراه با بهره گیری از ظرفیت تمام بخش‌های دولت و شهرداری انجام شود می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و اگر همچنان بگوییم کاری نمی‌توان کرد و موتورهای کاربراتوری همچنان وجود دارند، زندگی در غبار برای شهروندان تهرانی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha