• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1402101208341
  • خبرنگار : 30057

معاون علمی رئیس‌جمهوری اعلام کرد

۷۰ درصد نوپاها فعالیت‌شان را با دریافت سهمی از بازار شروع می‌کنند

۷۰ درصد نوپاها فعالیت‌شان را با دریافت سهمی از بازار شروع می‌کنند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، رسوخ تجهیزات ساخت داخل در صنایع و توسعه صادرات تجهیزات ساخت داخل را از سیاست‌های اولویت‌دار این نهاد ذکر کرد و گفت: این برنامه‌ریزی موجب شده که ۷۰ درصد از شرکت‌های نوپا که فعالیت خود را آغاز می‌کنند، بازار خود را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در حاشیه رونمایی از ۹ محصول دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران ساخت در جمع خبرنگاران، اولویت‌های سیاست حمایتی معاونت علمی را توسعه بازار صادراتی عنوان کرد و افزود: طی برگزاری ۱۰ سال نمایشگاه ایران ساخت تجربه تولید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور را داشتیم و در این مدت با تجربیاتی که کسب شد، اشکالات برطرف شد و توانستیم از این طریق بازار تجهیزات ساخت داخل را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه با این سیاست‌گذاری محصولات با کیفیتی به تولید رسید، اظهار کرد: اکنون این محصولات با کیفیت در بازار داخل تجاری‌سازی شده‌اند و حتی در برخی از مراکز با اشباع تجهیزات آزمایشگاهی مواجه هستیم، از این رو سیاست اصلی نمایشگاه یازدهم تجهیزات آزمایشگاهی صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی ایرانی به دنیا است که دنبال می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در این دور از نمایشگاه چند شرکت خارجی حضور پیدا خواهند کرد که از قبل با آنها مذاکره کرده‌ایم، ضمن آنکه از رؤسای چند دانشگاه از کشورهای همسایه نیز برای حضور در این رویداد دعوت شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: با توجه به تجارب ۱۰ سال گذشته و حضور بیش از ۳۶۰ شرکت سازنده تجهیزات آزمایشگاهی، سیاست دیگر ما رسوخ تجهیزات و مواد و ابزار آزمون و تست پیشرفته به بخش‌های صنعتی است، چرا که اعتقاد داریم مجموعه‌هایی چون وزارت نفت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و وزارت صمت باید زمینه را برای استفاده از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی داخلی در بخش‌های صنعتی هموار کنند.

وی با اشاره به رونمایی از ۹ محصول دانش‌بنیان در این نمایشگاه، گفت: وقتی به ۱۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم، سال‌های نخست بیشتر محصولاتی توسعه داده شد که از نظر فناوری از سطح پایین‌تر، قیمت کمتر و بازار بزرگتری برخوردار بوده‌اند، ولی هرچه به پیش رفتیم، محصولاتی با فناوری بالاتر و تخصصی تر ارائه شده است.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: امسال ۹ محصول آزمایشگاهی جدید در حوزه‌های مختلف نفت و مواد، لیزر، تکثیر سلول‌های انسانی، بحث کوانتوم رونمایی شد. این محصولات برای اولین بار عرضه شده‌اند و نسبت به محصولات دیگر از نظر تکنولوژی جزء فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شوند؛ از این رو این محصولات دارای اهمیت هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به حمایت این نهاد از محصولات ایرانی مشابه نمونه‌های خارجی، اظهار کرد: 10 سال پیش گاهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ نسبت به خرید تجهیزات آزمایشگاهی چند ده‌هزار میلیارد تومانی یا چند صد میلیاردی اقدام کردند، ولی به علت نداشتن ماده اولیه این تجهیزات بلا استفاده باقی ماندند و یا به دلیل عدم کالیبراسیون غیر قابل استفاده شدند، ولی اکنون خوشبختانه این توان در کشور ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: عمده کارهایی که معاونت علمی در این سال‌ها کرده، یارانه برای تجهیزات داخلی بوده است و در کنار آن تسهیلات لیزینگ برای خریداران در نظر گرفته شد. این اقدامات در کنار اعتبار مالیاتی، کمک به بازار صادراتی و توسعه بازار صنعتی دانش‌بنیان‌های ایران در سه دسته شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، نوآور و فناور نوآور انجام شده است. این شرکت‌ها از برترین‌های اکوسیستم فناوری کشور هستند که نزدیک به ۳۰ درصد مسیرشان را پیدا کرده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ۷۰ درصد از شرکت‌های نوپا از آغاز فعالیت‌شان بازار در اختیار دارند، یادآور شد: سیاست و رویکرد ما بر این متمرکز شد که شرکت‌های دانش‌بنیان جدید با رویکرد بازار محور فعالیت خود را شروع کنند، یعنی ابتدا نیاز بازار را احصاء کنند و سپس به سراغ ایده و نوآوری بروند؛چرا که مشاهده کردیم گروهی که با ایده آغاز به کار می‌کنند، با حمایت معاونت علمی به بازار متصل می‌شوند.

وی تاکید کرد: در این مسیر ما معتقدیم مهمترین و اصلی‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وصل کردن آنها به سرمایه‌گذاران است و تمام تلاش ما در این مسیر بر همین اساس خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha