• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402101208363
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۱۲دی؛ مهلت ۳ماهه به وزیر صمت/گرامیداشت سردار سلیمانی

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۱۲دی؛ مهلت ۳ماهه به وزیر صمت/گرامیداشت سردار سلیمانی

«سوال از وزیر صمت» و «گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی» از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) دوازدهم دی ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف تشکیل شد و بررسی سوال از وزیر صمت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

پیش از این جلسه نیز نمایندگان در نشست غیرعلنی به بررسی سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن مجلس پرداختند.

رئیس مجلس با اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی امروز گفت: گزارش کامل این جلسه به مردم منتقل خواهد شد.

همچنین سخنگوی‌ کمیسیون اقتصادی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی با حضور رئیس کل بانک مرکزی پرداخت و گفت: در این جلسه تلاش آقای فرزین رفع دغدغه نمایندگان درباره سیاست های ارزی بود و در این راستا این اطمینان داده شد که در بلندمدت مسیر با ثباتی در حوزه ارزی طی شود که جمع بندی نمایندگان حکایت از قانع بودن توضیحات رئیس بانک مرکزی دارد.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۱۲دی؛ مهلت ۳ماهه به وزیر صمت/گرامیداشت سردار سلیمانی

 محمدباقر قالیباف همچنین در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: آنچه در همه این سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده است، کارآمدی و توان حل مساله شهید قاسم سلیمانی بود، حاج قاسم در میدان‌های مختلف پیروز بود و توانست امنیت و آرامش را برای مردم ایران رقم زند. این پیروزی‌ها از محاسبه دقیق شرایط و پرهیز از شتاب‌زدگی و بی‌ملاحظگی و استفاده از تمام مردم، واقع‌گرایی و باور عمیق به سنت‌های الهی برآمده بود.

ناطقین مجلس

دلخوش: وضعیت لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین تکلیف شود

زاهدی ناایمن بودن خودرو را دلیل درگذشت دختر نخبه فوتبالیست دانست

محمدی: وضعیت نیروهای نهضتی پیش‌دبستانی و خرید خدماتی تعیین تکلیف شود

رضایی کوچی: شهید حاج قاسم سلیمانی یک مکتب و یک راه با عِده و عُده بیشمار است

هشدار نوروزی به آمریکا: از منطقه غرب آسیا بیرون شو

***

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۱۲دی؛ مهلت ۳ماهه به وزیر صمت/گرامیداشت سردار سلیمانی

در ادامه جلسه علنی امروز، جلال رشیدی کوچی ضمن طرح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این‌که چرا علی‌رغم گذشت یکسال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودروهای نو تا این لحظه انجام نشده است؟ بیان کرد: ۱۹ ماه از تصویب قانون واردات خودرو می‌گذرد، در این مدت چه تعداد خودروی وارداتی به دست مردم رسیده است؟

بعد از طرح سوال رشیدی کوچی، محمدباقر قالیباف اظهار کرد: موضوع تخصیص ارز برای خودرو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در مجمع تشخیص هم تایید شده لذا این موضوع اکنون تبدیل به قانون شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای پاسخ به این سوال در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، با تاکید بر اینکه صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم می‌کند، گفت: تولید کننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است ولی یله و رها هم نیست.

عباس علی‌آبادی همچنین با تاکید بر اینکه بی تردید ایران اسلامی را باید صنعتی کنیم و بدون شک تولید تنها راه پیشرفت کشور است، تصریح کرد: سالهای متمادی است که رهبر انقلاب با هوشمندی در شعار سال مفهوم و خود کلمه «تولید» را عمدا مطرح می‌کنند.

وزیر صمت در بخش دیگری از توضیحاتش افزود: با حذف تلاطم‌های بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجهیم؛ در ضمن بطور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماه‌های پایانی سال ان شاءالله شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

جلال رشیدی کوچی پس از استماع توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر بنده همین الان این سوال را به رای بگذارم قطعا نمایندگان با توجه به حساسیت این موضوع به وزیر کارت زرد می‌دهند اما از آنجا که آقای علی‌آبادی مدتی است که روی کار آمده و بنده شهادت می‌دهم که در این مدت برای واردات خودرو تلاش کردند مهلتی سه‌ماهه تا عید به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت برای انجام واردات خودرو می‌دهم و سوال خود را به رای نمی‌گذارم.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۱۲دی؛ مهلت ۳ماهه به وزیر صمت/گرامیداشت سردار سلیمانی

در جریان بررسی سوال از وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص یافته است و این وزارت صمت است که باید برای مصارف خود اولویت‌بندی داشته باشد.

در ادامه این جلسه، رحمت الله نوروزی در تذکری با اشاره به سوال رشیدی کوچی نماینده مرودشت از وزیر صمت درباره واردات خودرو گفت: بخشی از سوانح و تصادفات به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی است،  انتظار مردم از دولت و مجلس اجرای قانون واردات خودروی کارکرده است.

در تذکری دیگر هم مالک شریعتی، متهم اصلی آلودگی هوا و ناترازی انرژی را وضعیت خودروها دانست و افزود: امروز مقصر اصلی مصرف غیراستاندارد سوخت خودروها هستند. خودروی کم‌مصرف وجود ندارد یا آن نقدر گران بوده که مردم عادی نمی‌توانند استفاده کنند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

موسوی: محصول سیب زمینی بر روی دست کشاورزان اردبیلی مانده است

انتقاد درخشان از وضعیت توزیع گاز و نفت سفید در جنوب سیستان و بلوچستان

درخواست نماینده اردکان از رئیس جمهوری درباره آلودگی هوا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha