• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402101309032
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

یک مسئول:

برای پیشگیری از آفت‌زدگی حبوبات به جای "قرص برنج" از سیر و نمک استفاده کنید

برای پیشگیری از آفت‌زدگی حبوبات به جای "قرص برنج" از سیر و نمک استفاده کنید

ایسنا/کرمانشاه مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در امور دارویی توصیه کرد، برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات در منزل به جای استفاده از قرص برنج که بسیار سمی و کشنده است، از سیر، نمک و گل میخک استفاده شود.

دکتر عطیه اسماعیل مانند با بیان اینکه قرص برنج یک آفت کش است که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلات مانند برنج استفاده می‌شود، افزود: آلومینیوم فسفید یا همان محصولی که تحت عنوان قرص برنج در برخی از عطاری ها به صورت قاچاق عرضه می‌شود، سم بسیار مهلکی است که عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مسمومیت با قرص برنج یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌ها و مهلک‌ترین آنهاست که راه درمان موثری ندارد، افزود: خاصیت سمی این محصول به علت متصاعد شدن گاز فسفین آلومینیوم بوده و مواجهه با این ماده سمی چه به صورت عمدی (از راه خوردن قرص برنج) و چه به صورت اتفاقی (استنشاق گاز متصاعد شده از قرص برنج) در انسان آسیب های جبران ناپذیری را به اندام های حیاتی مانند ریه، قلب، کلیه‌ها و کبد وارد می کند.

اسماعیل مانند عنوان کرد: بی‌اشتهایی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری، گیجی، سرگیجه، لرزش، دوبینی، عدم تعادل، تنگی نفس، دردهای شکمی، تهوع، در پاره‌ای موارد استفراغ و یا مدفوع سیاه‌رنگ، تعریق، ضعف و بی‌حالی، افت شدید فشارخون و کاهش برون ده قلبی شایع‌ترین علائم و نشانه‌های بالینی مسمومیت با قرص برنج است.

رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت با تاکید بر اینکه باید از نگهداری قرص برنج در منزل به علت سمی بودن و نداشتن کاربرد خانگی خودداری کرد، افزود: مهمترین گام جهت پیشگیری از بروز مسمومیت های کشنده با این آفت کش افزایش آگاهی عموم مردم جامعه از خطرات این قرص و خودداری از هر گونه خرید، نگهداری و بکارگیری آن جهت مصارف خانگی است.

وی به افراد توصیه کرد، برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات در منزل به جای استفاده از قرص برنج که بسیار سمی و کشنده است، از سیر، نمک و گل میخک که کاملاً بی‌خطر است استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه، اسماعیل مانند با تاکید بر خطرآفرین بودن مسمومیت با قرص برنج، عنوان کرد: در صورت مسمومیت اتفاقی یا تعمدی با قرص برنج، مصدوم باید بلافاصله و بدون اتلاف وقت به بیمارستان منتقل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha