• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402101309115
  • خبرنگار : 50181

جشنواره "ریسرچ پیچ" در کرمانشاه برگزار شد

جشنواره "ریسرچ پیچ" در کرمانشاه برگزار شد

ایسنا/کرمانشاه اولین جشنواره استانی "ریسرچ پیچ" (RESEARCH PITCH) در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار شد.

مسلم حدیدی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه، امروز(۱۳ دی) در این جشنواره که با حضور جمعی از صاحبان طرح‌های پژوهشی برگزار شد، از "ریسرچ پیچ" به عنوان یک جشنواره مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور یاد کرد و گفت: این جشنواره حول رویداد بزرگ "اینوتکس" برگزار شده و به واقع بخش استانی این رویداد بزرگ محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: کرمانشاه استان پیشگام در برگزاری این جشنواره استانی بوده و برای اولین بار در کشور جشنواره "ریسرچ پیچ" را برگزار کردیم که خوشبختانه مورد استقبال پژوهشگران، اعضای هیات علمی و صاحبان ایده قرار گرفت.

حدیدی سپس از اهمیت توجه به ارتباط موثر بین حوزه پژوهش و فناوری یاد کرد و با بیان اینکه برگزاری جشنواره "ریسرچ پیچ" در این راستا است، گفت: متاسفانه در کشور ارتباط بین آموزش، پژوهش و فناوری به خوبی تعریف نشده و هریک از این اجزا که باید در کنار یکدیگر و مانند بخش‌های یک پازل فعالیت کنند، به صورت مجزا کار می‌کنند.

وی نتیجه این وضعیت را افزایش آمار بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و افزود: اگر امروز با فارغ التحصیلان بیکاری مواجهیم که علی رغم توانمندی و ظرفیت‌هایی که دارند، نتوانسته اند افراد فعال و مولدی برای کشور باشند، به دلیل ضعف در تعامل موثر بین بخش های آموزش، پژوهش و فناوری است.

حدیدی ابراز امیدواری کرد با برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی از این دست، به تدریج شاهد کاربردی شدن آموزش‌ و پژوهش‌ها و تبدیل ایده به فناوری و ثروت باشیم.

جشنواره "ریسرچ پیچ" در کرمانشاه برگزار شد

 امیر صادقی مدیر امور مالی پارک فناوری پردیس نیز در این نشست از اهمیت ایده‌های فناورانه یاد کرد و افزود: کسانی که به دنبال رویکرد فناورانه هستند تن به زندگی روزمره و عادی نداده و دنبال آن هستند که با شناسایی نیازهای جامعه کسب و کاری را برای خود راه‌اندازی کنند.

وی با بیان اینکه زمانی قطار فناوری و دانش بنیان در کشور در تونل تاریکی حرکت می‌کرد، اما امروز وارد مسیری روشن شده و جای پای خود را در کشور باز کرده است، گفت: امروز سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور قابل توجه شده و رو به رشد است.

مدیر امور مالی پارک فناوری پردیس اشاره‌ای هم به فعالیت پارک فناوری پردیس داشت که یک بازوی توانمند برای معاونت علمی ریاست جمهوری به شمار رفته و اکنون در فضای بالغ بر 100 هکتار بیش از ۴۰۰ شرکت فناور را در خود جای داده است.

صادقی یکی از ماموریت‌های مهم و بین‌المللی پارک فناوری پردیس را برگزار رویداد نمایشگاهی بزرگ "اینوتکس" با رویکرد نوآورانه و فناورانه عنوان کرد و ادامه داد: رویدادهای استانی "ریسرچ پیچ" شاخه جانبی نمایشگاه بزرگ "اینوتکس" هستند و برگزیدگان این رویدادهای استانی سال آینده در نمایشگاه "اینوتکس" با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

وی از رویدادهای استانی "ریسرچ پیچ" به عنوان محل تلاقی ایده‌ها و اندیشه‌ها یاد کرد که کمک می‌کند استارت آپ‌ها پا به عرصه تولید محصولات و خدمات بگذارند.

جشنواره "ریسرچ پیچ" در کرمانشاه برگزار شد

در ادامه دکتر سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز اشاره‌ای به فعالیت‌های پارک علم و فناوری کرمانشاه داشت و گفت: در حال حاضر ۵۰۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان با بازیگری حدود سه هزار نفر در زیست بوم فناوری استان فعالیت دارند، اما هنوز بین آنچه که امروز داریم و آنچه که می‌توانستیم داشته باشیم، فاصله زیادی وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد در  طول سالهای اجرای برنامه هفتم توسعه تعداد افراد فعال در حوزه دانش بنیان و فناوری استان به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد و نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد استان ارتقا یابد و افزود: این مهم تنها در صورتی محقق می‌شود که توسعه شرکت‌های دانش بنیان به یک راهبرد برای توسعه استان و منطقه تبدیل شود.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه از اهمیت برگزاری جنشواره "ریسرچ پیچ" نیز یاد کرد که گامی برای ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه است که سال‌هاست درباره آن صحبت می‌شود و خاطرنشان کرد: این ارتباط بدون ریل گذاری مناسب و بازیگری نهادهای واسط مانند شرکت های دانش بنیان و ساختارهای فناورانه قابل تحقق نیست.

آزادی با بیان اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید عمدتا کارهای تحقیقاتی انجام دهند، اظهار کرد: آنچه که این تحقیقات و پژوهش‌ها را کاربردی می‌کند و مسیر دانش به ثروت را به نتیجه می‌رساند، ساختارهای فناورانه است.

وی تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌های اینچنینی کمک می‌کند این ریل گذاری مناسب برای تعامل سازنده دانشگاه و بخش فناوری شکل بگیرد و ایده‌ها در مسیر رفع نیازهای واقعی جامعه هدایت شود.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه با بیان اینکه هنوز مشکل در حوزه اقتصاد دانش بنیان زیاد است و گاهی نگاه اقتصاد نفتی ما را آزار می‌دهد، ابراز امیدواری کرد، با توجه به اقدامات خوبی که صورت گرفته از جمله قانون جهش تولید دانش بنیان، شاهد بهبود فضا برای فعالیت های دانش بنیان و فناورانه باشیم.

آزادی از اهتمام پارک علم و فناوری کرمانشاه برای تعامل سازنده دانشگاه و بخش فناوری نیز یاد کرد و گفت: بنا داریم سال آینده جلسات گروه های پژوهشی دانشگاه‌ها را برای تالیف موضوعات پایان نامه های دکترا و کارشناسی ارشد با حضور واحدهای دانش بنیان در برج فناوری برگزار کنیم.

امیر آشوری دبیر اجرایی این جشنواره نیز تعداد طرح هایی که به جشنواره "ریسرچ پیچ" کرمانشاه رسیده را ۵۲ مورد در زمینه‌های مختلف صنایع غذایی و کشاورزی، سلامت و تجهیزات پزشکی، آب، انرژی و محیط زیست، برق، الکترونیک و رباتیک، معدن و صنایع معدنی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی اعلام کرد و افزود: در نهایت ۲۳ طرح برای ارائه انتخاب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha