• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402101309226
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

همسویی بازسازی عتبات عالیات با شعار جامع‌محوری و تمدن‌سازی دانشگاه اصفهان

همسویی بازسازی عتبات عالیات با شعار جامع‌محوری و تمدن‌سازی دانشگاه اصفهان

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه اصفهان گفت: بر اساس اصل جامع‌محوری و تمدن‌سازی که رویکرد دانشگاه اصفهان است، این دانشگاه بر خود لازم می‌داند که در عرصه عتبات عالیات نقشی مهم داشته باشد.

امروز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲، نشست خبری همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این افتتاحیه که هم‌زمان و به مناسبت تولد حضرت‌ فاطمه‌زهرا(س) و شهادت سردار قاسم سلیمانی، برگزار شده بود، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های کل کشور حضور داشتند.

در این مراسم، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به رویکردی که دانشگاه در پیش گرفته است، بتواند در ابعاد علمی و فرهنگی، کمک‌رسان ستاد توسعه و بازسازی عتبات باشد و نقشی درخور را ایفا کند.  

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه و به یاد زنده‌یاد حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: همه ما مدیون تلاش‌های این‌گونه فرماندهان جبهه مقاومت هستیم که کمک‌های بسیار و چندبعدی داشتند؛ یعنی اگر ما امنیتی در دانشگاه داریم و اگر در ستاد عتبات عالیات می‌توانند به بازسازی و توسعه آن مناطق دست بزنند، مدیون چنین افرادی هستیم. در یک کلام؛ امنیت، برآمده از اقدامات این بزرگان محسوب می‌شود که نتیجه‌اش در بخش‌های مختلف جامعه هویدا است. رشد و توسعه‌ بدون امنیت در هیچ عرصه‌ای امکان‌پذیر نیست.

او افزود: بنا بر همین امنیتی که شاهدش هستیم، قدردانی از چنین بزرگورانی ضرورت بسیار دارد؛ زیرا همین عزیزان بودند که با خون خویش، نظام جمهوری اسلامی را مصونیت بخشیدند، امنیت را در ایران‌زمین برقرار کردند و زمینه را برای مردم ما، یعنی عاشقان ولایت و امامت، فراهم آوردند تا بتوان در هر زمان و مکان به سرزمین‌های مقدس یاد شده مشرف شد و زیارت کرد.

هرسیج همچنین یادآور شد: نسل من به یاد دارند که در دوران رژیم ملعون صدام حسین، ما از توفیق سفر به عتبات عالیات و زیارت محروم بودیم. از طرفی، وضعیت عتبات نیز نامطلوب بود و چنان‌که شایستگی‌اش را داشت، به آن توجه نشده بود. با حضور کسانی چون سردار سلیمانی بود که این عرصه توسعه یافت. او نه‌تنها در جبهه دفاعی و امنیتی نقش حیاتی و مهمی را ایفا کرد، بلکه در اصل بنیانگذار ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات نیز خود ایشان هستند. در واقع، بنیان این ستاد از ۱۳۸۰ شمسی، یعنی ۲۰ سال پیش از این به دست او بنا گذاشته شد.

وی به اهمیت عتبات مقدسه در نظر سردار سلیمانی اشاره کرد و ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی نیاز جامعه به زیارت عتبات را احساس کرده بود و می‌دانست که باید فرایند آن تصحیح و اصلاح شود. همواره برایش اهمیت داشت که امکانات لازم فراهم آید. او ضمن آنکه فرمانده جبهه مقاومت بود، فرمانده ستاد عتبات نیز محسوب می‌شد. امروزه نیز به لطف پروردگار، این مسیر رهروانی دارد و هنوز در جریان است.

هرسیج به سهم دانشگاه در رابطه با ستاد مربوطه نیز تأکید و خاطرنشان کرد: دانشگاه در مقام محیط علمی و آکادمیک وظیفه خود می‌داند که در عرصه توسعه و بازسازی عتبات گام بردارد. چنان‌که میان ستاد و دانشگاه نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است.  

رئیس دانشگاه اصفهان به جایگاه این ستاد و وضعیت عتبات عالیات در عرصه بین‌الملل نیز نظر کرد و گفت: ما معتقدیم که مناطق مقدس اخیر فقط بحث ایران نیست. ایرانیان بدون تردید در جایگاه محبان اهل‌بیت‌(ع) نقش ویژه‌ای را در بازسازی‌ها داشته و دارند. همچنین امیدواریم دانشگاه نیز نقش مهمی را از جنبه علمی، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی ایفا کند. به‌علاوه بر اساس همان اصل جامع‌محوری و تمدن‌سازی که رویکرد دانشگاه است، بر خود لازم می‌داند که در عرصه عتبات عالیات نقشی مهم داشته باشد. در واقع، این وظیفه خود را همسو و کامل‌کننده همان شعار اصلی دانشگاه اصفهان می‌داند.  

هرسیج با نگاهی به مسئله اربعین اضافه کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر در اربعین به عتبات مقدسه مشرف می‌شوند. بنابراین، اربعین جنبه‌ای مردمی دارد و یکی از مسائل مهم جهان شمرده می‌شود، به‌علاوه ارتباطی تنگاتنگ نیز با احیای تمدن نوین اسلامی دارد. همکاری دانشگاه را نیز همسو و مطابق با هدف آن مراسم باشکوه می‌دانیم. نقش اصلی اربعین ارتقای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. در پیامد این امر و در نتیجه کوششگران این عرصه است که فرهنگ شهادت و مقاومت در سراسر جهان ترویج خواهد یافت. به عبارتی، این بحث صرفاً به کشورهای اسلامی تعلق ندارد.

او خاطرنشان کرد: آنچه رزمندگان اسلام در دفاع مقدس می‌گفتند راه «قدس» از «کربلا» می‌گذرد، اکنون به‌طور دقیق عینیت پیدا کرده است. ما آن فرهنگ را که فرهنگ امام‌خمینی(ره) بود، به‌واسطه افرادی چون سردار سلیمانی به سایر کشورهای منطقه تسری دادیم. در حال حاضر، در جبهه فلسطین هم شاهدیم که این فرهنگ چه ثمرات پرباری داشته است، هرچند هزینه‌هایی نیز از جنبه مالی متحمل شدیم. اما همان‌طور که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند «هزینه سازش، بیش از هزینه مقاومت است.»

هرسیج تاریخ برپایی همایش اصلی را ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ بیان و تأکید کرد:  دیشب نیز شاهد شهادت یکی از فرماندهان جبهه مقاومت و حماس، صالح العاروری، بودیم که نشان می‌دهد این افراد، مانند فرماندهان بزدل رژیم صهیونیستی و حامیانشان نیستند. به عبارتی، فرماندهان و حامیان صهیونیست، مزدور هستند و در بزنگاه‌هایی که مباحث جهانی پیش کشیده می‌شود، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.  

با توجه به تاکید رئیس دانشگاه اصفهان بر نقش علمی دانشگاه در همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته»، خبرنگار ایسنا از وی در خصوص روابط دانشگاه اصفهان با سایر مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی ایران و جهان و مخصوصاً کشور عراق در این برنامه پرسش کرد که رئیس دانشگاه پاسخ داد: ما در ایران بنا را بر این گذاشتیم که دانشگاه‌های مناطق دارای اماکن مقدسه مانند مشهد و شیراز و تهران و قم در اولویت همکاری قرار داشته باشند. البته برای ورود و همکاری هیچ دانشگاهی ممانعت وجود ندارد. در باب مراکز علمی خارجی نیز دانشگاه‌های کربلا و نجف و سامرا در عراق و همین‌طور دانشگاه‌های سوریه و لبنان در اولویت ارتباط و همکاری هستند. اما خارج از بحث دانشگاه، در باب فعالیت محققان باید بگویم، پژوهشگرانی از سراسر دنیا حضور خواهند یافت و تحقیقات و مقالات خود را عرضه خواهند کرد که زیر نظر کمیته داوران ما بررسی خواهند شد. این مجموعه مقالات علمی به مستند و کتابی جامع تبدیل می‌شود و برخی از آن‌ها نیز در مجلات علمی و پژوهشِ اصفهان و نقاط دیگر به چاپ خواهند رسید.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha