• پنجشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402101409710
  • منبع : نمایندگی مازندران

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرداد

رونق مجدد جشنواره فیلم وارش در مازندران

رونق مجدد جشنواره فیلم وارش در مازندران

ایسنا/مازندران معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جلسه با استاندار مازندران بر برگزاری دوباره جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در سال ۱۴۰۳ تأکید شد، گفت: در سال آینده جشنواره فیلم وارش را برگزار می‌کنیم تا در سال‌های آینده به رونق قبلی بازگردد.

محمد خزاعی چهارشنبه ۱۳ دی ماه در نشست صمیمی با فعالان هنری و سینمایی مازندران که در محل سالن اجتماعات حوزه هنری استان برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز گرامی داشت مقام زن، اظهار کرد: خانواده هنرمندان مازندران گسترده از طیف‌های مختلف است که برخی دیده نشدند؛ چون ما در کلان‌شهری مانند تهران متمرکز بودیم.

وی افزود: اگر مدیریت به‌خوبی انجام می‌شد باید سینمای بومی در استان‌ها شکل می‌گرفت، اما یا نخواستند یا کسی نبود تا شرایط را فراهم کند؛ دلیل سفرهای استانی ما نیز این است تا با شرایط استان‌ها آشنا و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت استان وضعیت خوبی وجود ندارد، ادامه داد: در ابتدای انقلاب تعداد سینماها فراوان بود اما به‌تدریج کاهش یافت و کسی هم درباره علت این تعطیلی مطالبه‌گری نکرد.

خزاعی با اشاره به اینکه در ابتدای مسئولیت تعداد ۵۷۰ سالن سینما در کشور داشتیم، گفت: در بسیاری از کشورها مانند ترکیه تعداد ۳ هزار سالن، چین تعداد ۸۰ هزار و عربستان که اصلاً هنرمند شاخصی ندارد بیش از یک‌ هزار سالن سینما در حال ساخت دارند.

وی بر اهمیت داشتن سینما در کشور تأکید کرد و افزود: باتوجه ‌به تعداد بالای هنرمند در کشور که رتبه یک تا دهم دنیا را داریم و همین‌طور میزان تولید ۵ هزار فیلم کوتاه، بیش از یک‌هزار فیلم مستند و ۸۰ فیلم سینمایی در طول سال، لازم است که سینمای بیشتری داشته باشیم.

ساخت یک هزار سالن سینمایی تا پایان دولت سیزدهم

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه می‌توانستیم رتبه ۳ الی ۴ را در دنیا را از آن خود کنیم، اضافه کرد: حداقل تعداد یک‌ هزار سالن سینما در کشور نیاز داریم که در طول مدت مسئولیت بنده تعداد بیش از ۲۰۰سالن را افتتاح کردیم و اگر تا پایان دولت باقی بمانم حداقل تعداد یک‌هزار سالن با کمک و همکاری بخش خصوصی، شهرداری‌ها، حوزه هنری وسایر بخش‌ها تحویل می‌دهیم.

خزاعی با اشاره به تغییراتی که با استفاده از تکنولوژی روز و هوش مصنوعی در پرده سینماهای دنیا در حال انجام است، گفت: ما در حال حاضر می‌توانیم عقب‌افتادگی‌های ۳۰ الی ۴۰سال گذشته را جبران کنیم و سپس با بهتر شدن شرایط اقتصادی به دنبال تکنولوژی‌های روز برویم.

۱۳ شهرستان مازندران سینما ندارد

وی با بیان اینکه ۱۳ شهر استان مازندران سینما ندارد، ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۲۴سالن فعال در استان مازندران داریم که در جلسه با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد قرار شد تا مجتمع‌های فرهنگی هنری شهرستان‌ها با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی در بخش سینما فعال شوند.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همکاری شهرداری‌ها برای ایجاد سینما تأکید کرد و افزود: قرار شد تا در شهرهایی که سینما ندارند و مجتمع‌های تجاری ساخته می‌شوند یک سری تخفیفات به آنان از سوی شهرداری داده شود تا بخشی از مجتمع به سینما اختصاص یابد که ان‌شاءالله در سفر بعدی بتوانیم تعدادی را افتتاح کنیم.

خزاعی از اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان برای سازمان سینمایی خبرداد و گفت: چون از محل اعتبارات سینما دریافت نشد نیاز به انجام امور اداری است و در حال تلاش برای دریافت آن هستنیم.

وی با اشاره به ضعف عمده نبود تهیه‌کننده برای ساخت فیلم در استان‌ها، ادامه داد: یک کارگردان که ابتدای فعالیت هنری قرار دارد باید هزینه ۲۰۰ الی یک‌میلیاردی متقبل شود تا فیلم خود را تولید کند، ما جلساتی با هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان ایران داشتیم که قرار شد تا تهیه کنندگان اقدام به ساخت فیلم با موضوع استان خودشان کنند و برای این کار لازم است که حتما ساکن همان استان باشند.

رئیس سازمان سینمایی ایران با بیان اینکه برخی از قوانین دارای مشکل بود که سعی بر اصلاح آن داریم، افزود: در تلاش هستیم تا صنعت سینما در استان‌ها پا بگیرد و هنرمندان سینمایی در استان خودشان اقدام به تولید فیلم کنند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان فعال در استان‌ها می‌توانند از حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهره‌مند شوند، افزود: بنیاد سینمایی فارابی نیز پس از بررسی فیلم‌ها اقدام به حمایت می‌کند.

خزاعی با بیان اینکه در جلسه با استاندار مازندران بر برگزاری دوباره جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در سال ۱۴۰۳ تأکید شد، افزود: در سال آینده جشنواره را برگزار می‌کنیم تا در سال‌های آینده به رونق قبلی بازگردد.

وی افزود: در شب یلدای امسال مبلغ ۵ میلیون تومان به هنرمندان دارای بیماری خاص و مبلغ یک میلیون تومان به سایر هنرمندان بیمار هدیه داده شد.

لازم به ذکر است، در این جلسه هنرمندان بر وجود مشکلاتی از قبیل تمرکز فعالیت تهیه‌کنندگان سینما در تهران، نداشتن حامی مالی برای ساخت فیلم، کمبود شهرک سینمایی در مازندران و نداشتن مکان ثابت برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی انجمن‌های فعال سینمایی استان و برخورد با ساخت فیلم‌هایی مانند پایتخت که مازندران را به سخره می‌گیرند تأکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha