• پنجشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402101409811
  • خبرنگار : 50604

احادیثی که کام مادران سرزمینم را شیرین می‌کند

احادیثی که کام مادران سرزمینم را شیرین می‌کند

ایسنا/گلستان احادیث و روایات زیادی برای جایگاه مقدس مادری وجود دارد که روایت آن کام همه مادران را شیرین می‌کند.

مادر، آنا، مامان، بی بی، دده، ننه و ننا فرقی نمی‌کند، با هر نامی که صدایش بزنید همان زیباترین نام عالم هستی است، آغوش گرم و امن مادرانه دوای درهای روزگار است، تنها کسی که بی‌دغدغه می‌توانی برایش درد دل کنی، رازهای مگویت را فاش کنی و ایمان داشته باشی که او تو را بیشتر از خودش دوست دارد.

اهمیت و ارزش مقام مادر به قدری بالاست که در اسلام صراحتاً گفته شده است که بهشت زیر پای مادران است.

پیامبر اکرم (ص ) درباره مقام مادر و ارزش مادر فرموده اند: دعای مادر از موانع اجابت دعا می گذرد. «مشکات الانوار:۲۷۲» کسی که پای مادرش را ببوسد؛ مثل این است که آستانه خانه خدا را بوسیده است. «گنجینه جواهر».

کسی که قبر والدین خود را در هر جمعه زیارت کند، گناهانش بخشیده می شود و از نیکوکاران نوشته شود. «مستدرک الوسائل، ج »

نسبت‏ به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت‏ باشد ولی اگر عاق آنها شوی جهنمی خواهی بود. «اصول کافی، ج ۲، ص ۳۴۸»

کسی که دستور الهی را در مورد پدر و مادر اطاعت کند، دو درب از بهشت‏ برویش باز خواهد شد، اگر فرمان خدا را در مورد یکی از آنها انجام دهد یک درب گشوده می‏ شود.«کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۷»

بنده‏‌ای که مطیع پدر و مادر و پروردگارش باشد، روز قیامت در بالاترین جایگاه است. «کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۷»

احادیثی که کام مادران سرزمینم را شیرین می‌کند

کسی که به نیت پدر و مادرش حج انجام دهد یا بدهکاری آن ها را بپردازد، خداوند او را در روز قیامت‏ با نیکان بر می‏ انگیزد.«کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫»

آن که پدر و مادرش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است. «کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۰»

کسی که دوست دارد عمرش طولانی و روزی اش زیاد شود، نسبت‏ به پدر و مادرش نیکی کند و صله رحم بجای آورد. «کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۵٫»

نگاه محبت‏ آمیز فرزند به پدر و مادرش عبادت است.«بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۰٫»

کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آن دو را در هر جمعه یک بار زیارت کند خداوند او را می‏‌بخشد و او را نیکوکار می‏ نویسد. «کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۶۸٫»

در قیامت‏ خدا به چهار گروه نظر رحمت نخواهد کرد: ۱ – عاق والدین‏۲ – منت ‏گذار۳ – منکر قضاء و قدر۴ – شراب خوار. «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۱٫»

روایت اول از حضرت محمد(ص) درباره پدر و مادر 

روزی مردی نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: من تمام گناهان را انجام داده ام، آیا راه توبه برای من هست؟
پیامبر گرامی فرمودند: آیا پدر و مادرت زنده اند؟گفت: تنها پدرم زنده است. فرمود: به پدر خود احترام و نیکی کن؛ تا خداوند تو را ببخشد.
وقتی که آن مرد رفت، حضرت به اطرافیانش فرمود:«ای کاش مادرش زنده بود… ( چرا که محبت به مادر معجزه می کند…) . «بحارالانوار، ج ۷۱»

 روایت دوم از حضرت محمد(ص) درباره مادر 

کسی نزد رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: «من مرد جوانی هستم و سرحالم و دوست دارم به جهاد بروم. اما مادری دارم که اکراه دارد من به جنگ برم.» حضرت (ص) فرمودند: «برگرد. برو و با مادرت باش. قسم به آن کسی که من را به حق به نبوت مبعوث کرد، یک شب مأنوس بودن تو در کنار مادرت، بهتر از جهاد در راه خداست.» البته این روایت برای مواقعی است که جهاد مستحب شده است. یعنی به اندازه کفایت رزمنده در میدان نبرد هست.

روایت سوم از حضرت محمد(ص) درباره مادر 

 از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است؛ که مردی مشغول طواف بود و مادر پیر و ناتوان خود را بر دوش گرفته و طواف می داد، پیامبر صلی الله علیه و آله را در همان حال مشاهده کرد عرض کرد : هل ادیت حقها ؛آیا حق مادرم را با این کار انجام دادم، پیامبر در جواب فرمود: «لا و لا بزفره واحده»؛ نه حتی جبران یکی از ناله های او را به هنگام وضع حمل نکردی!

احادیثی که کام مادران سرزمینم را شیرین می‌کند

حدیث درباره مقام مادر از دیدگاه امامان معصوم

  امام رضا (ع) فرمودند: نیکی به پدر و مادر واجب و لازم است اگرچه مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت‏ خدا نباید اطاعت‌شان کرد.«بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۲»

  امام محمد باقر(ع) فرمود: در سه چیز خداوند متعال به احدی اجازه ترک آنها را نداده است: ۱- ادای امانت‏ به مرد نیکوکار و فاسق ۲- وفای به عهد و پیمان نسبت‏ به نیکوکار و   فاسق ۳- نیکی به پدر و مادر، نیکو کار باشند یا فاسق و لا ابالی «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۵۶»

حدیث امام علی (ع) درباره مقام مادر: کسی که پدر و مادر خویش را غمگین سازد عاق والدین شده است. «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۶۴»

فرمایش امام جعفر صادق درباره مقام مادر: چشم هایت را جز از روی دلسوزی و مهربانی با پدر و مادر خیره مکن و صدایت را بلندتر از صدای آن ها نکن دست هایت را بالای دست های آنها مبر، و جلوتر از آنان راه مرو. «بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۷۹٫»

فرمایش امام صادق (ع) درباره مقام مادر: از گناهانی که هوا را تیره و تار می‏ کند عاق والدین شدن است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha