• جمعه / ۱۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۱:۲۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402101510274
  • خبرنگار : 71461

بانوان و رهروان حضرت فاطمه زهرا(ص) تجلیل شدند

بانوان و رهروان حضرت فاطمه زهرا(ص) تجلیل شدند

همایش «شمیم بهشت» آئین نکوداشت و تکریم از بانوان و رهروان حضرت فاطمه زهرا(ص)» به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن پژوه، با حضور محسن رضایی و حداد عادل و جمعی از جامعه قرآنی بعدازظهر پنج شنبه (۱۴ دی ‌ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این‌ مراسم حجت الاسلام احمد عابدی -استاد حوزه و دانشگاه— ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(ص) گفت: در سوره آل عمران آمده است «ملائکه حضرت مریم را خطاب قرار دادند و گفتند: خداوند تو را برگزیده، پاک و مطهر و سرور زنان قرار داده است.» پیامبر در حدیثی متواتر بیان کردند: چهار زن سیدالنسا العالمین هستند آسیه، مریم، حضرت خدیجه و فاطمه زهرا(ص). من این متن را روی سنگ قبر حضرت معصومه(ص) نوشتم و گفتم این ها تا زمان پیامبر سید نسا العالمین بودند و بعد از ایشان شاید زینب کبری، حضرت معصومه و نرجس خاتون سید النسا العالمین باشند.

وی ادامه داد: از بین این چهار زن مریم در بین زنان زمان خودش برگزیده است اما فاطمه زهرا(ص) برگزیده زنان از اول تا آخر دنیاست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای کلمه سید النسا العالمین توضیح داد: سید النسا العالمین در اینجا به معنای پاک و مطهر است. پیامبر(س) فرمود هر کس تقی و نقی باشد از آل پیامبر است و سلمان با اینکه عرب نیست اما از اصحاب است.

به گفته عابدی، نخستین معنای سید النسا العالمین به معنای کسی است که اذیت های دیگران را تحمل و مقابله نمی کند. سید گذشت دارد و تحمل می کند. اگر کسی شما را اذیت کرد و در برابر آن بردبار بودید سید هستید.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: معنای دیگر سید به معنای عاقل و دوراندیش است. فاطمه الزهرا(ص) سید النسا العالمین است؛ یعنی عاقل است. هر کس که آدم عاقلی بود و معاشرت با مردم را بلد باشد و با مردم تعامل کند لبیب است. کسی هم که آینده نگر در گفتار و رفتار بود عاقل است، پس فاطمه الزهرا عاقل ترین و دور اندیش ترین است.

وی با اشاره به معنای سوم سید النسا العالمین اضافه کرد: معنای دیگرش این است کسی که حرف آخر را می زند. فاطمه زهرا(ص) کلامش فصل الخطاب است. معنای دیگر سید النسا العالمین یعنی کسی که راضی به قضا و قدر خداست. معنی دیگر سید النسا العالمین کسی است که خشمگین نمی شود. پیامبر نسبت به خدیجه(س) گفت که رب البیت است. خدای متعال ربوبیت دارد و رب العالمین است. خانمی که مظهر ربوبیت خدا باشد، رب البیت است. این زن تدبیر می کند و تربیت و برنامه ریزی به دست اوست. فاطمه الزهرا همین نسبت را با زنان کل دنیا دارد وبرای آنها تدبیر می کند.

ساختار اداری باید تسهیل کننده حلقه های میانی باشند

فاطمه قاسم‌ پور در ادامه این مراسم ضمن تسلیت حادثه تروریستی کرمان گفت: وقتی به من این جلسه را اطلاع رسانی کردند یادم افتاد که بخش زیادی از خاطرات ما به محافل و جلسات خانگی زنان در ولادت بر می گردد.

وی افزود: حضرت آقا در بحث حکمرانی اجتماعی بحث حلقه های میانی را مطرح‌ کردند و گفتند برای حل مسایل کشور باید حلقه های میانی پای کار بیایند. ساختار اداری باید تسهیل کننده حلقه های میانی باشند. جامعه زنان برای تداوم ارزش ها و حل مسایل اجتماعی فرصت زا هستند ‌و جلسات و ‌محافل زنان به این تداوم ارزش ها کمک می کند.

وی با بیان اینکه ارزش های بنیادین آموزه های اسلامی در آحاد جامعه ما وجود دارد و این جلسات قرآنی می تواند در این باره به ما کمک کند گفت: این محافل فرصت های زیادی دارد و راهبرد اساسی ما برای برون رفت از برخی مسایل است.

وی ادامه داد: ما درباره حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مجلس جلسه ای داشتیم و حاکمیت باید نسبت به آن نگاه ویژه داشته باشد. ما نیز باید به سوی خانواده کامل برویم و در این راه نقش جلسات و محافل زنان برای حل مسایل خانواده های زن سرپرست بی بدیل است. ما در قانون گذاری و تسهیل گری برای ایفای نقش شما همراه هستیم.

زکیه عبداللهیان دبیر همایش «شمیم بهشت» نیز در بخش پایانی این‌ مراسم  با بیان اینکه امروز در سراسر جهان مُعضل بزرگی وجود دارد و آن این است که نسبت به حقوق زنان تعرض انجام می گیرد و به زنان ظلم می‌شود گفت: آمارهای تکان دهنده کشتار زنان بی‌گناه در غزه را که شاهد هستید؟، وحشیانه ترین رفتارهای تاریخی، در عراق به دَستِ وُحُوشِ داعش را هم که دیده‌اید! نادیده گرفتن حقوق اساسی اسلامی و انسانی زنان در افغانستان را هم که می نگرید! در حال که از مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی زنان در میدان‌های عظیم مبارزۀ سیاسی حضور پیدا کردند و نقش خودشان را به اثبات رساندند.

وی ادامه داد: قابل انکار نیست که وضع زنان ما به شکل باور نکردنی تغییر کرد. زنان در اسلام به عنوان انسان در راه تکامل معنوی و نفسانی با مردان هیچ تفاوتی ندارند. فعالیت‌های گوناگونی که در زمینه زَن و مسئله زن در کشور وجود دارد از مسائل حقوقی و قانونی و فقهی تا مسائل اجتماعی اجرایی عاطفی و همه موضوعات مختلفی که در زمینه زن مطرح است - بایست شکلی سیستمی و عمومی - پیدا کند.

عبداللهیان بیان کرد: لازم است مرکزی عالی و ثابت با کادرهای قوی و چشم انداز بلندمدت به وجود بیاید تا در ذیل آن نهادها و بنیادهای متناسبی برای بخشهای مختلف و یکپارچه تشکیل شود تا با ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب از تمامی زنان فعال و علاقمند و نخبه در بخش‌های مختلف با نگاه‌های مختلف استفاده شود.

به گفته دبیر همایش «شمیم بهشت»، شاید به جرات بتوان گفت که ایجاد بانک اطلاعاتی بانوان قرآنی و برگزاری همایش های بین المللی بانوان قرآن پژوه برای نخستین بار در جهان اسلام که در وصف آن مرحوم علامه محمدرضا حکیمی فرمودند «که این همایش در جهان اسلام بی نظیر است» و نیز مورد تمجید و تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفت به همت زنان همین سرزمین بوده و این حرکت نمونه ای از این چشم انداز به وضعیت زنان در گستره وسیع جامعه بزرگ زنان کشور است.

وی با اشاره به اینکه این گردهمایی و این آیین نکوداشت در ادامه حرکت عظیم و سالیانه همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه است، توضیح داد: این همایش‌ها به منظور تجلیل و تکریم از بانوان حافظ، داور قاری، پژوهشگر و هنرمندان قرآن کریم از سراسر دنیا است که نوعا با روسای جمهور، روسای مجلس شورای اسلامی و مقامات عالی جمهوری اسلامی بوده است و تا کنون پانزده دوره از آن برگزار شده است.

این بانو قرآن پژوه ادامه داد: دور هفتم این همایش با حضور بیش از چهار هزار نفر از بانوان قرآنی سراسر کشور در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد که این دیدار اولین دیدار بانوان قرآنی کشور با ایشان بوده و معظم له در آن دیدار فرمودند که «وجود بانوان قرآن پژوه موهبت بزرگ الهی است».

جمع آوری و نگهداری ۲۳۰۰۰ عنوان پایان نامه و پژوهش قرآنی بانوان

وی با اشاره به برخی از آثار و ثمرات برگزاری این همایش گفت: نخست تشکیل و ایجاد مجموعه گنجینه نور که مرکز جمع آوری و نگهداری ۲۳۰۰۰ عنوان پایان نامه و پژوهش قرآنی بانوان است. دوم تکریم از صدها بانوی شاخص و ممتاز در تمامی رشته های قرآن کریم از سراسر ایران و سایر کشورها که این تکریم ها موجب معرفی این بانوان شده و شاهد رونق روز افزون فعالیت‌های قرآنی در جامعه پژوهش قرآنی بانوان است. سوم شناسایی و تجهیز محافل قرآنی بانوان در مناطق مختلف شهر تهران که اکنون بیش از هزار محفل قرآنی بانوان شناسایی شده که این محفل‌ها همگی مردمی و به صورت خودجوش برپا می شوند. این مرکز با تجهیز این محافل به قرآن، رحل، مفاتیح، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و نیز اعزام مبلغ سعی در ایجاد ارتباط مستمر با آنها دارد.

شناسایی بیش از ۱۲۰۰ بانوی مبلغ و فعال در شهر تهران

وی گفت: شناسایی بیش از ۱۲۰۰ بانوی مبلغ و فعال در شهر تهران و برگزاری ۱۱ دوره جشنواره بانوی ایرانی هنر قرآنی با نمایش آثار برتر هنری بانوان هنرمند از دیگر ثمرات این همایش است.

عبداللهیان گفت: مجلس شورای اسلامی را فراموش نکنیم که ما به زودی انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و امام - رضوان الله علیه - فرمودند «دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور، حق زنان وظیفه زنان و تکلیف زنان است».

حضور زنان در مبارزات عمومی و سیاسی یک نقش چندگانه است. مسئولین باید همت و کمک ویژه کنند که بانوان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در کنار مردان بتوانند به ایفای نقش بپردازند و به زنان و نقش آن ها به عنوان اقلیت نگاه نشود.

گفتنی است، در پایان این مراسم نویسندگان و محققان و رهروان راستین حضرت فاطمه(ص) زهرا نادری، نجله خندق، ناهید طیبی، زهرا خوش نظر و مریم توسلی تجلیل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha