• جمعه / ۱۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402101510441
  • خبرنگار : 71145

السودانی از تشکیل کمیته‌ای دوجانبه برای برنامه‌ریزی خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داد

السودانی از تشکیل کمیته‌ای دوجانبه برای برنامه‌ریزی خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داد

محمد شیاع السودانی امروز جمعه از تشکیل کمیته دوجانبه برای برنامه ریزی خروج نیروهای «ائتلاف بین‌المللی» به سرکردگی آمریکا از عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر روز جمعه در مراسم یادبودی که توسط الحشد الشعبی در چهارمین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر تروریسم (شهید ابومهدی المهندس و شهید قاسم سلیمانی) و همرزمانشان برگزار شد، شرکت کرد.

به گزارش پایگاه خبری العهد نیوز، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مراسم رسمی مرکزی «یادبود فرماندهان پیروزی» گفت: «دولت عراق تنها طرفی است که حق دارد قانون را در خاک خود اعمال و وضع کند.»

وی خاطرنشان کرد: «هیچ طرفی حق تجاوز به حاکمیت عراق را ندارد.»

السودانی افزود: عراق با آمریکا قرارداد مشارکت راهبردی و روابط دیپلماتیک دارد و به این ترتیب اصول اصلی روابط بین‌الملل و آنچه در منشور سازمان ملل در مورد برابری حاکمیت بین کشورها و ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین‌الملل تصریح شده، نقض شده‌است.

به گفته وی، نیروهای الحشد الشعبی نماینده یک ارگان رسمی وابسته به دولت و تابع آن و جزء لاینفک نیروهای مسلح عراق هستند.

وی ادامه داد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که در صورت تخلف یا تخطی از سوی هر یک از طرف‌های عراقی و یا نقض قوانین عراق، دولت عراق تنها طرفی است که حق دارد صحت این تخلفات را پیگیری کند.

السودانی گفت: دولت مرجعی است که قانون را اعمال می‌کند و همه باید از طریق آن کار کنند و هیچ‌کس حق ندارد به حاکمیت عراق تجاوز کند.

طبق ییانیه دفتر نخست وزیری عراق، السودانی در سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: حمله‌ای که به شهادت جمال جعفر آل ابراهیم (ابومهدی المهندس) جانشین فرمانده الحشد الشعبی و سردار حاج قاسم سلیمانی، میهمان عراق انجامید، ضربه‌ای به تمام آداب و قوانینی بود که بر روابط میان عراق و ایالات متحده حاکم است و نیز جنایتی فجیع و غیرقابل توجیه بود.

نخست وزیر عراق عنوان کرد: ما حملاتی که نیروهای امنیتی ما را هدف قرار می‌دهد و فراتر از اختیارات ائتلاف بین‌المللی است را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: بر موضع ثابت و اصولی خود را در پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی پس از پایان بهانه‌ها برای این حضور تاکید داریم.

این در حالی است که ریاست جمهوری عراق نیز روز پنجشنبه حمله آمریکا به یکی از مقرهای امنیتی در بغداد که متعلق به الحشد الشعبی بود، محکوم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha