• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402101610978
  • خبرنگار : 50214

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی یزد:

حلقه‌های مردمی در ارتقای سواد سلامت نقش کلیدی دارند

حلقه‌های مردمی در ارتقای سواد سلامت نقش کلیدی دارند

ایسنا/یزد مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به لزوم پیشگیری از عوامل بیماری‌زا و زمینه‌ساز مرگ و میر با ارتقای سطح سلامت، نقش مردم و مشارکتهای مردمی در این رابطه را کلیدی خواند.

دکتر «محمدرضا صادقیان» در نشست اجرای پویش ملی سلامت در استان اظهار کرد: چهار عامل تغذیه، تحرک بدنی،مصرف الکل و دخانیات مهم ترین عوامل خطر برای چهار بیماری دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مزمن تنفسی است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت این عوامل را به عنوان عوامل زمینه ساز مرگ و میر معرفی کرده است و هدف گذاری ۳۳ درصد در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر تا سال ۱۴۰۹ را داشته است.

رئیس شورای مشارکت مردم در سلامت استان با اشاره به اینکه نباید نقش مردم را در ارتقای سطح سلامت استان نادیده گرفت، اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد هر جایی حضور مردم پررنگ بوده، دستیابی به اهداف مربوطه تحقق بالاتری داشته است.

صادقیان در همین رابطه از نمایندگان خانه مشارکت مردم در سلامت استان خواست تا به عنوان مطالبه‌گر و نماینده مردمی در امور سلامت استان، همکاری لازم را با مسئولین حوزه سلامت داشته باشند.

رئیس شورای پیام گزاران سلامت استان همچنین بر ضرورت تشکیل شورای ارتقای سلامت اداری در هر یک از دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و به نقش کلیدی پیام‌گزاران را به عنوان مشاوران و تسهیلگران دستگاه‌های اجرایی، اشاره کرد.

دکتر «سید مسعود موسوی» سرپرست دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه نیز با اشاره به بیماری‌های دیابت و فشار خون به عنوان دو بیماری خاموش و ام الامراض و سهم ۸۳ درصدی در مرگ جامعه، افزود: یکی از مهمترین نمادهای پیشرفت هر کشوری، بهبود شاخص های مربوط به سلامت است لذا در این راستا از بهترین و منطقی‌ترین راه ارتقای سطح سلامت، پیشگیری از بیماری است.

وی اظهار کرد: بدین منظور اولین، مؤثرترین و کم هزینه ترین پیشگیری در سطح اول اتفاق می‌افتد که طی آن آحاد جامعه با داشتن سبک زندگی، مروج سلامت و با تاکید و توجه به تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، در امان می‌مانند.

موسوی در ادامه با اشاره به پیگیری دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص جایگاه دبیرخانه در این پویش، تاکید کرد: با توجه به الزام وزارت خانه در خصوص استفاده از تمامی ارکان دبیرخانه مقرر شده است تا موضوع پویش ملی در کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان وخانواده استان، شورای پیام گزاران سلامت استان، خانه های مشارکت و مجامع استانی و شهرستانی طرح موضوع ، پیگیری و اطلاع رسانی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، دکتر «محمدحسین مصدق» نماینده سازمان نظام پزشکی هم در این نشست که با حضور رئیس و نمایندگان شورای مشارکت مردمی استان، رئیس و پیام گزاران سلامت استان و نمایندگان معاونت بهداشتی به میزبانی دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد، گفت: جایگاه دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی در دانشگاه و استان بسیار کلیدی است به طوری که می تواند با تعامل سازنده درون بخشی و بین بخشی و تدوین یک برنامه مدون، نقش بسزایی در اصلاح الگوی تغذیه سالم مردم استان داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha