• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402101611212
  • خبرنگار : 71974

در همایش «تکنولوژی و فرهنگ»؛

معین‌زاده: از بین بردن اثرات منفی تکنولوژی با پیوست‌های فرهنگی امکان‌پذیر است

معین‌زاده: از بین بردن اثرات منفی تکنولوژی با پیوست‌های فرهنگی امکان‌پذیر است

استاد دانشگاه گفت: تکنولوژی ابزار است و می‌توان با پیوست‌های فرهنگی اثرات منفی تکنولوژی را از بین برد و هایدیگر مخالف تکنولوژی نیست.

به گزارش ایسنا، مهدی معین زاده، استادیار گروه پژوهشکده مطالعات فلسفی و تاریخ علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز در همایش «تکنولوژی و فرهنگ؛ تاملات فرهنگی انتقادی با رویکرد فلسفی - تاریخی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار شد، اظهار کرد: فردگرایی از قرن چهاردم با بازگشت و به اصل کلاسیک آغاز شد؛ اما صورت بندی فلسفی در قرن شانزدهم توسط دکارت انجام شد و جمله «می اندیشیم پس هستم»؛ هستی را تابع اندیشه انسان کرد. غلبه معرفت‌شناسی بر هستی شناسی را اعلام کرد، هستی را تابعی از منویات انسان خواند، انسان دائرمدار هستی بود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تکنولوژی ابزار است و می‌توان با پیوست‌های فرهنگی اثرات منفی تکنولوژی را از بین برد، علیرغم این موضع از هایدیگر برداشت اشتباه شده است که بر گرفته از درست گفتار ۱۹۱۹ و جهان‌بینی است.

وی افزود: هایدیگر معتقد است که انسان جهان را به صورت تصویر می بینید، متن و حاشیه توسط انسان تعریف می شود، این از درس گفتار  ۱۹۱۹ آغاز شد.

معین زاده با بیان اینکه تکنولوژی ابراز نیست و نحوه دید به جهان است، عنوان کرد: عنوان به عنوان نقاش هستی جایگاه تمام موجودات را رقم زده و به نحوی موجودات را تصرف کرده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این تفکر انسان را در مرکز عالم قرار می دهد و منویات و خواسته آن را اراده مطلق می داند و هر چیزی با آن سنجیده می شود، مشابه از تصویر جهان که عبارت از قاب نقاشی.

وی افزود: با قاب گرفتن جهان هر موجودی در جایی که انسان می خواهد قرار می گیرد، خواست انسان تقدم علم بر عالم است. به طور مثال دیگر کسی بر رودخانه راین و پیچ و خم آن توجهی نمی‌کند.تنها تولید برق از این رودخانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

معین زاده بیان کرد: ما در دوره ای هستیم که انسان به دنبال تصرف طبیعت به منظور استفاده از خواسته‌های آدم است، این تصرف هر چه بر سر آدم بیاورد باز هم به دلیل ذی نفع بودن عده‌ای ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: هایدیگر مخالف تکنولوژی نیست. نگاه این فیلسوف به تکنولوژی نه شر و نه خیر است، بلکه به دنبال فهم جامعه از موضوع است.

وی بیان کرد: انسانی کردن تکنولوژی هدف هایدیگر است، چنانچه که در مقاله‌ای به عنوان فکر کردن، نوعی ساختن را مطرح می کند که پدیده‌ها در رابطه با انسان شکوفا می‌شود، عالم در انسان به ظهور می‌رسد، نگاه انسان نباید تصرف‌گرایان باشد؛ بلکه مانند کشاورز حمایتی و به دنبال رشد باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha