• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402101711741
  • خبرنگار : 71451

/برگی از تاریخ/

پاسخی که اسرا به سوال خاص صلیب سرخ درباره منافقین دادند

پاسخی که اسرا به سوال خاص صلیب سرخ درباره منافقین دادند

سه خانم از طرف صلیب سرخ آمده بودند که فرم‌هایی برایمان پر می‌کردند اسم و فامیل‌مان را می‌پرسیدند می‌گفتند که «می‌خواهید این‌جا بمانید یا عضو گروه مجاهدین خلق شوید یا به ایران برگردید؟»

به گزارش ایسنا، غلامرضا قائدی سال ۱۳۴۶ در روستای جبری شهرستان دشتی متولد شد. با آغاز جنگ تحمیلی و شروع خدمت سربازی به خط مقدم جبهه‌های نبرد اعزام شد و تابستان سال ۱۳۶۷ در منطقه زبیدات به اسارت رژیم بعث عراق در آمد. او در خاطراتش درباره پیشنهاد وسوسه‌برانگیز مریم رجوی به اسرا روایت می‌کند:مریم رجوی به همراه مسعود رجوی هر دو سه ماه یک‌بار به اردوگاه می‌آمدند، بچه‌ها را از اتاق‌هایشان به محوطه می‌بردند همه را یک جا جمع می‌کردند.

مریم رجوی می‌گفت: «شما اگر به سوی ما بیایید ما امکانات ویژه مثل آزادی و خانه به شما می‌دهیم و صاحب زن و زندگی می‌شوید.» با این حرف‌ها بچه‌های ما جذب نمی‌شدند زیرا اعتقاداتشان محکم بود، اما دو نفر از افراد که کم آورده بودند، جذب این شعارها ‌شدند و رفتند و دیگر اطلاعی از آنها نداشتیم تا زمانی که به ایران برگشتیم.

بیشتر بخوانید:
منافقین اسرای جنگی را چگونه جذب می‌کردند؟
چرا صدام به دیدار رجوی راضی شد؟

حدود ۵ الی ۶ ماه از آزادی ما گذشته بود که جلسه‌ای در سپاه ناحیه دریایی بوشهر برگزار شد، ما را هم دعوت کرده بودند. این دو نفر را در آن جلسه دیدم و پرسیدم: «چه شد که دوباره برگشتید؟» گفتند:«ما رفتیم و متوجه شدیم که اشتباه کردیم حرف‌هایی که مجاهدین خلق می‌زدند با عملشان زمین تا آسمان متفاوت بود. ما را با وضعیت اسفبار به کوه‌های کردستان عراق می‌بردند و آنجا متوجه شدیم که شرایط مجاهدین خلق هم دست کمی از اسارت نداشت. همیشه باید اسلحه به دوش می‌بودیم و می‌جنگیدیم.» کسانی که پشیمان شده بودند از دل کوه‌های کردستان فرار کردند و از آنجا به ایران آمدند تا در کشورشان بمانند.

جنگ ایران و عراق تمام شده بود پس از آن جنگ عراق و کویت شروع شده بود، در همان زمان قطعنامه ۵۹۸ را امضا کردند. عراقی‌ها دیگر نیرویی برای کنترل مرزها و کنترل اسرا نداشتند، در همان بین سازمان ملل اقدام کرد تا اسرا را مبادله کنند که ما هم در تبادل اسرا آزاد شدیم.

این قدرت خدا بود که ما را نجات داد. روز آخر که نگهبان به ما گفته بود شما ساعت ۶ آزاد می‌شوید ما لحظه شماری می‌کردیم. ساعت ۶ متوجه شدیم درب اردوگاه باز شد، نگهبان عراقی سه میز آنجا قرار داد که سه خانم پشت آن میز نشستند، من و هم‌گروهی‌هایم در اتاق شماره ۶ بودیم، من از پشت پنجره به صورت پنهانی می‌دیدم، در اتاق شماره ۱ را باز می‌کردند به افرادی که در اتاق بودند چیزی می‌گفتند و پس از آن بچه‌های اتاق شماره ۱ می‌رفتند، اما نمی‌فهمیدم چه می‌گفتند، بالاخره همه اسرای اتاق‌ها تک‌تک رفتند تا نوبت به اتاق ما رسید ما هم از اتاق بیرون آمدیم، سه خانم از طرف صلیب سرخ آمده بودند که فرم‌هایی برایمان پر می‌کردند اسم و فامیل‌مان را می‌پرسیدند می‌گفتند که «می‌خواهید این‌جا بمانید یا عضو گروه مجاهدین خلق شوید یا به ایران برگردید؟»

من فقط ایران را انتخاب کردم و بی‌درنگ به آنها گفتم: «ایران ایران ایران» خانم‌ها هم فرم مخصوص را پُرکردند پس از آن ما تک تک به سمت اتوبوس‌های عراقی که جلوی در بود رفتیم. اتوبوس‌های آنها مانند خط واحد قدیمی بود و ما سوار شدیم، از زمانی که سوار اتوبوس شدیم دو نگهبان عراقی مسلح بودند اسلحه‌شان را روی سر ما می‌گذاشتند به محض اینکه تکان می‌خوردیم با قنداق اسلحه یا با پاهایشان ما را می‌زدند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۱۱:۰۷

مثلا منافق نه مجاهد تروریست نه مبارز ولی کدوم ابلهی میاد خودشو و جونشن عقلشو تحت رهبری یا فرماندهی این رجوی و زنش شده قاتل سرباران وطنش قرار بده؟! یاد همسنگران شهید مرصاد بخیر

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۲:۱۳

با سلام مرگ بر مسعود رجوی و مریم رجوی سلام درود خدا بر شهدای مرصاد سلام و درود خدا بر علی صیاد شیرازی قهرمان مرگ بر منافق

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۱۱:۳۶

خدا لعنت کند این گروه مزدور خود فروخته بی غیرت وبی حیا را

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۱۳:۳۰

مرگ بر منافقین.....

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۱۳:۴۹

خیلی باید احمق باشی، که طرفدار مسدود وجبی ملعون باشی خیلی..... خخخخخ لعنت بر این فرقه خاین کثیف وطن فروش...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۱۸:۲۹

کثیف تر از منافقین روزگار به خود ندیده است اینها اون زمان مانند داعش این زمان بودند . لعنت بر همه شان

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۰:۵۶

لعنت الله علی قوم الظالمین... لعنت خدا به منافقین و وطن فروشان.. لعنت خدا به اسراییل وداعش واسراییل

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۳:۳۷

یادش بخیر تو عملیات مرصاد بودم با چه افتزاحی شکست خوردند و تو کوهها آواره بودند .

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۳:۱۲

هر چه از این خائنین و بی شرفها بگیم بازم کم است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۳:۲۴

هردو برن جهنم خیلی مارا عذاب دادن وطن فروشان

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۳:۴۸

خدا لعنتشان کند علاوه بر اینکه خون هفده هزار از مردم بی گناه را ریختند. در دفاع مقدس مزدور دشمن شدند منفورترین جانیان تاریخ شدند بی شرفهای بی وطن.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۷ ۲۳:۵۵

وطنفروشی از تن فروشی بدتراست منافق از کافر پست ترااست لعنت به هرچی منافق وطنفروش بی اصل ونصب همچون.علی کریمی پوز میمونی است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۰۰:۳۱

سلام خدا لعنت کنه هم مریم منافق وهم مسعود منافق انشالاه خون شهدا زمین گیر شون کنه جنایتکاران که این ۲نفر باشند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۰۰:۱۱

از منافق نامرد تر نداریم خیلی بیشرف هستن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۰۰:۵۸

تف به روی منافقین بی شرف رجوی بی شرف به مجاهدین تجاوزمی کرد اشرف هم مثل خوک افتخارمی کرد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۰۴:۵۵

پدرمرحومم تعریف میکردن تو عملیات مرصادرزمندگان ما کلی ازاینها رو به درک واصل کردند....باشد که تک تک منافقین و دشمنان اسلام درعملیات مرصادگونه دیگری به درک واصل بشوند...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۷:۰۳

درود بر رزمندگان و شهدا خداوند رحمتشان کند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۷:۱۸

منافقین از کفار بَدتَرند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۸:۰۲

سلام، خداوکیلی هرچه آدم زشت و زه وار دررفته بوده، از بدبختی جذب منافقین شده اند، یه آدم خوش سیما تو عکس دیده نمی‌شه، مرد سمت راستی رو از کوه های برره پیدا کردند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۸ ۱۹:۳۳

تعدادی ازاسرا به دلیل بدرفتاری بعثی ها پیشنهاد منافقین راپذیرفتند، خودتان راجای اسرابزارید هرروز شلاق وکتک بخوریدغذای درست وحسابی هم نمیدادند، درسرما وگرما، سیستمهای گرمایشی وسرمایشی وجود نداشت برای دستشویی رفتن وحمام کردند دردسر داشتن به وقت بیماری مثلا یه دندون درد یا کلیه درد کسی به دادشان نمیرسید شاید اگر من هم بودم فریب میخوردم از بد و بدتر بد را انتخاب میکردم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۰:۲۲

رجوی کثافتی بود که به مردم و ایران خیانت کرد با دستبوسی دشمن ایران صدام ملعون ؛ ولی مسعود و مریم رجوی برای ایرانی از صدام حسین هم کثیف‌ترین هستند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۲۱:۳۶

آخرش ما نفهمیدیم مسعود رجوی از این دنیا خلاص شده یا نه؟ اون زن بیخود هم چه خاکی بر سرش شده؟