• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402101813033
  • خبرنگار : 30165

معرفی مقالات برگزیده جایزه «دکتر سیاوش شهشهانی»

معرفی مقالات برگزیده جایزه «دکتر سیاوش شهشهانی»

مقاله‌های برگزیده انجمن ریاضی ایران با نام جایزه «دکتر سیاوش شهشهانی» معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، انجمن‌های ریاضی بسیاری از کشورها همچون کانادا، امریکا، استرالیا، و انگلستان به منظور تشویق آثار پژوهشی منتشرشده در نشریات خود جایزه‌هایی تأسیس کرده‌اند. این جایزه‌ها اغلب به نام شخصیتی مهم و تأثیرگذار نامگذاری شده است تا هم بر اعتبار آن جایزه افزوده شود و هم بزرگذاشت آن شخصیت باشد.

بولتن انجمن ریاضی ایران نیز با توجه به سابقه نیم قرنی در انتشار مقالات  پژوهشی، جایزه‌ای را با نام «دکتر سیاوش شهشهانی» اهدا می‌کند.

انتشارات اشپرینگر به عنوان ناشر بولتن انجمن ریاضی ایران، از دو مقاله برتر منتخب این حمایت به صورت اعتبار سالانه خرید کتاب به مبلغ هزار دلار آمریکا (هر مقاله ۵۰۰ دلار) حمایت می‌کند.

این جایزه سالانه به حداکثر دو مقاله چاپ‌شده در دو سال پیش از آن اهدا می‌شود. معیار اصلی انتخاب مقالات «نوآوری، اصالت و اهمیت علمی» است. مقالاتی که اثبات جدیدی از قضیه‌های شناخته‌شده پیشین هستند و یا مقالاتی که تنها به عنوان مروری بر نتایج موجود هستند، در اولویت جایزه قرار نمی‌گیرند.

بر اساس اعلام انجمن ریاضی ایران، در فراخوان اولیه انتخاب مقالات، از تمامی اعضای هیئت‌تحریریه بولتن انجمن ریاضی ایران و همچنین سردبیر دوره پیشین  درخواست ‌شد که در صورتی که مقاله‌ای (منتشر شده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱) را شایسته دریافت جایزه می‌دانند، ضمن ذکر دلیل آن را اطلاع دهند.

به گفته مجید گازر، سردبیر بولتن انجمن ریاضی ایران؛ کمیته جایزه «دکتر سیاوش شهشهانی» متشکل از ۱۲ نفر (سر دبیر، مدیر اجرایی، ادیتورهای بخش (۶ نفر) و چهار نفر از بین دبیران وابسته یا اعضای هیات تحریریه به انتخاب سردبیر)، است. این کمیته تعدادی  از مقالات معرفی‌شده را برای ارزیابی به داوران متخصص ارسال کردند و دو مقاله منتخب به انتخاب داوران معرفی شدند.

بر اساس اعلام سردبیر بولتن انجمن ریاضی ایران؛ دو مقاله برگزیده دریافت جایزه شهشهانی در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

- Merker, Joël, Vanishing Hachtroudi curvature and local equivalence to the Heisenberg pseudosphere. Bull. Iran. Math. Soc. 47, No. 6, 1775-1792 (2021).

- Neeb, Karl-Hermann; Oeh, Daniel, Elements in pointed invariant cones in Lie algebras and corresponding affine pairs. Bull. Iran. Math. Soc. 48, No. 1, 295-330 (2022).

به گزارش ایسنا، سیاوش شهشهانی پس از اخذ مدرک دکتری از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی تحت نظر استیون اسمیل (برنده مدال فیلدز) و تدریس در دانشگاه‌های کالیفرنیا در برکلی، نورث وسترن در ایلینویز، ویسکانسین در مدیسون به ایران بازگشت. وی پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۳،  به عضویت هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درآمد و خود را وقف آموزش ریاضیات و تربیت نسلی از ریاضیدانان برجسته کرد. شهشهانی دومین سردبیر بولتن انجمن ریاضی ایران و موسس خبرنامه انجمن ریاضی ایران در سال ۱۳۶۷ بود.

مقالات این ریاضیدان ایرانی در معتبرترین مجلات ریاضی ازجمله Inventiones Mathematicae و Memoirs of the American Mathematical Society چاپ شده است و ازاین بین، مفهوم «متریک شهشهانی» با نام وی به برخی متون درسی راه یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha