• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402101913655
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز خبر داد: 

برگزاری آیین سنتی «جل جلانی» در روستای طامه نطنز

برگزاری آیین سنتی «جل جلانی» در روستای طامه نطنز

ایسنا/اصفهان سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: آیین سنتی «جل جلانی» در روستای طامه از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز به مدت سه شب برگزار می‌شود.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آیین سنتی "جل جلانی" در سه شب پیاپی ۱۷، ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه هر سال در روستای طامه نطنز برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم قدیمی به این صورت است که جوانان و نوجوانان روستا غروب دور هم جمع شده و تعدادی از آنها در دامنه کوه‌های مشرف به روستا و باغات و مزارع، آتش روشن می‌کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: بعد از روشن کردن آتش، تعدادی از مردم به زمین‌ها و باغات خود سرکشی کرده و سنگی را در گلوگاه درخت قرار می‌دادند که معتقد بودند این کار باعث افزایش باردهی باغات در بهار و تابستان می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از گذشت پاسی از شب جوانان شرکت کننده به صورت گروهی در کوچه‌های روستا به حرکت درآمده و در مقابل خانه‌ها ایستاده و سرود مرسوم به این مراسم را می‌خوانند.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: پس از اتمام شعر صاحب‌خانه مقداری آجیل محلی یا تحفه‌ای دیگر از روستا را در سینی گذاشته و برای آنها به عنوان پیش‌کش می‌آورد و فردی که به عنوان انباردار تعیین شده آنها را تحویل گرفته و در کیسه می‌ریزد.

وی گفت: این مراسم تا نیمه‌های شب ادامه دارد و سپس در محل حسینیه یا مسجد و یا رختکن حمام قدیمی روستا جمع شده و اقدام به تقسیم آجیل‌ها می‌کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز، افزود: اگر میزان آجیل‌های جمع شده قابل توجه باشد، بخشی از آن را برای تقدیم به افراد کم بضاعت و نیازمندان کنار می‌گذارند.

یزدانمهر بیان کرد: مشابه چنین مراسمی در روستای ابیانه و برزرود وجود دارد که در ماه رمضان بعد از افطار توسط جوانان برگزار می‌شود.

وی گفت: آیین سنتی "جل جلانی" در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره ۱۲۰۱ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha