• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402101914129
  • خبرنگار : 50604

معاون مدیرکل صمت گلستان:

«صدف کوهی» سرمایه کم‌نظیر گلستان که خوراک دام می‌شود

«صدف کوهی» سرمایه کم‌نظیر گلستان که خوراک دام می‌شود

ایسنا/گلستان سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت گلستان گفت: گلستان تنها دارنده معدن ارزشمند صدف کوهی در خاورمیانه است و نبود صنایع تبدیلی و فراوری موجب شده این ماده مهم معدنی بیشتر در خوراک دام و طیور استفاده شود.

رضا حسنی‌نسب شامگاه سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شعار سال درصدد هستیم ضمن فعالسازی معادن استان از ظرفیت علمی و دانشگاهی هم بهره برده و پتانسیل‌های حوزه صدف کوهی استان را معرفی و زمینه استفاده بهتر و اقتصادی تر از این ماده معدنی موجود در استان را فراهم کنیم.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت گلستان با اشاره به اینکه در حوزه صدف کوهی علی رغم اینکه ذخایر بالایی از آن در استان وجود دارد و کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد اما تنها به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود، افزود: در حال حاضر۱۷ پروانه بهره برداری برای ماده معدنی صدف کوهی در استان وجود دارد که این معادن در شهرستان‌های گنبدکاووس و کلاله واقع شده اند.

حسنی ‌نسب با بیان اینکه صدف کوهی در سایر نقاط کشور وجود نداشته و در خاورمیانه نیز بی‌نظیر است، گفت: این مواد معدنی در صورت اجرای طرحهای فرآوری، علاوه بر تامین نیاز کشور، قابلیت صادرات را هم دارا می باشند.

وی ادامه داد: به منظور فعالسازی معادن صدف کوهی استان و انجام طرح‌های تحقیقاتی جهت استفاده از ماده معدنی صدف کوهی در سایر صنایع بازدید مشترکی از سه محدوده معدنی غنچه حسن، کانسارجویان و صدف نگین در منطقه آق بند شهرستان گنبدکاووس و همچنین واحد فرآوری گروه تولیدی پویاصدف به عنوان بزرگترین تولیدکننده پودر صدف معدنی کشور به همراه تیم کارشناسی اداره کل صمت، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و اساتید دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفت.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت گلستان با اشاره به اینکه نمونه گیری های لازم جهت بررسی بیشتر و انجام آزمایشات فیزیکی و شیمیایی در معادن صدف کوهی استان انجام گرفته است، افزود: صدف کوهی در صنایعی از جمله داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کارخانه‌های سیمان، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق‌های رطوبتی، صنایع پی وی سی، تهیه کود و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد اما با این حال صنایع تکمیلی آن ایجاد نشده است.

حسنی نسب بیان کرد: گلستان از نظر برخورداری ذخایر طبیعی و معدنی از جمله استان‌های حائز اهمیت کشور بوده که برخی از این ذخایر طبیعی مانند زغال سنگ و یُد با حمایت سرمایه‌گذاران دولتی، نیمه دولتی و خصوصی مورد استحصال و بهره برداری قرار گرفته و این معادن زمینه اشتغال هزاران نفر و درآمدزایی ارزی و ریالی را به همراه داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha