• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402102014402
  • خبرنگار : 50562

مسجد "رنگونی‌ها" در دست مرمت است

مسجد "رنگونی‌ها" در دست مرمت است
نمایی از فضای داخلی مسجد رنگونی‌ها

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره میراث فرهنگی آبادان از آغاز مرمت و ساماندهی مسجد رنگونی‌های این شهرستان خبر داد.

سیدشمس‌الدین نوربخش‌غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات مرمتی صورت گرفته در این بنای تاریخی توضیح داد: مرمت، بهسازی و استحکام‌بخشی فضای داخلی، نصب تابلوی راهنمای جدید با هدف معرفی هر چه بیش‌تر این مسجد تاریخی، مرمت پشت‌بام مسجد با ایزوگام و بخش‌های مختلف مسجد که دچار آسیب شده بودند صورت گرفت.

وی افزود: پروژه مرمت این مسجد تاریخی هم‌چنان ادامه دارد و در حال تکمیل است.

او با اشاره به این‌که مسجد رنگونی‌ها در کنار رودخانه اروند قرار گرفته بیان کرد: عمده آسیبی که تاکنون به مسجد رنگونی‌ها وارد شده به دلیل رطوبت صعودی است که از زمین به آن وارد می‌شود.

سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آبادان با بیان این که طرح و اجرای عملیات دفع رطوبت مسجد رنگونی‌ها نیز در دستور کار قرار دارد افزود: طرح رطوبت‌زدایی، جلوگیری از آسیب و حفظ و نگهداری هر چه بیشتر این اثر تاریخی در حال مطالعه و بررسی است.

وی با بیان این‌که مرمت این مسجد تاریخی پس از اتمام مطالعات و بررسی‌های دقیق کارشناسان صورت گرفت، گفت: مرمت بخش‌های مختلف این بنای تاریخی با حفظ اصالت بنا زیر نظر کارشناسان در حال انجام است.

نوربخش‌غفاری با تاکید بر این‌که مطالعات و بررسی‌های کارشناسان برای مرمت بناهای تاریخی امری ضروری است افزود: برای حفظ اصالت، یکپارچگی و کلیت اثر تاریخی هنگام مرمت، مطالعات تاریخی و بررسی‌های دقیق باید صورت بگیرد.

مسجد رنگونی‌ها با حدود ۱۰۰ سال قدمت هم‌عمر با پالایشگاه نفت آبادان است و ساخت آن به دوره‌ای برمی‌گردد که مهاجران هندی، پاکستانی و برمه‌ای برای کار پالایشگاه نفت راهی آبادان شده بودند. سنگ بنای مسجد در سال ۱۲۹۰ خورشیدی گذاشته شده و تکمیل آن حدود هشت سال طول کشیده تا مسجدی با تزیینات و معماری‌های زیبا و متفاوت از مساجد ایران ساخته شود. در اصل معماران مسجد رنگونی‌ها هندی‌ها بوده‌اند که بنای مذهبی متفاوتی را در آبادان به یادگار گذاشته‌اند. براساس روایتی که گردآوری شده مهاجران مسلمان آبادان مکانی را برای عبادات خود می‌خواستند که بعدها در زمینی متعلق به شرکت نفت ایران و انگلیس این مسجد را می‌سازند. این بنای تاریخی ۹ فروردین ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha