• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402102014535
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد

افزایش ۲۴ درصدی جمعیت حیات وحش شاخص خراسان شمالی

افزایش ۲۴ درصدی جمعیت حیات وحش شاخص خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در برنامه سرشماری حیات وحش شاخص استان که از اواسط مهر ماه امسال شروع شد و تا آذر ماه ادامه یافت، ۱۱ هزار و ۵۸۵ رأس گونه مختلف سم‌دار (قوچ و میش اوریال، کل و بز و آهو) در مناطق تحت مدیریت شمارش شدند.

رضا شکاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این تعداد در مقایسه با آمار سال پیش، با بیشترین ضریب اطمینان و دقت بالا و حذف سختگیرانه هم‌پوشانی، ۲۴ درصد رشد داشته است (به‌جز مناطق شکار ممنوع و مناطق آزاد و قرق‌های اختصاصی در حال تصویب) که نشان از تلاش و زحمات شبانه‌روزی نیروهای حفاظت محیط زیست استان در راستای وظایف سازمانی دارد.

وی ادامه داد: در این سرشماری، علاوه بر گونه‌های هدف سرشماری، گونه‌های مهمی مانند پلنگ، گرگ خاکستری، گراز، هوبره و ... دیده شد که با توجه به قرارگیری پلنگ و گرگ خاکستری در رأس هرم اکولوژیک می‌توان نتیجه گرفت که اکوسیستم‌های طبیعی استان اکنون در شرایط مطلوبی از نظر علم اکولوژی قرار دارند.

شکاریان با اشاره به نتایج امیدبخش این سرشماری، افزود: به‌طور کلی، در استان جمعیت گونه قوچ و میش اوریال حدود ۱۲.۲ درصد، کل و بز ۱۸.۷ درصد و آهو ۴۳.۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اقداماتی مانند گشت و کنترل مستمر محیط بانان، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری‌های حیات وحش، تعمیر و ترمیم آبشخورها و حساسیت نسبت به آبرسانی به وحوش، ارتقای زیرساخت‌های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و خرید تجهیزات انفرادی، افزایش بودجه مربوط به جیره غذایی محیط بانان، تعامل با جوامع بومی - محلی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه حفاظت از محیط زیست را از جمله عوامل موثر در افزایش جمعیت قوچ و میش، کل و بز و آهو دانست.

وی با بیان اینکه آهو بیشترین رشد را بین سایر گونه‌ها در استان داشته است، اظهار کرد: به جرأت می‌توان مجموعه میاندشت جاجرم را یکی از  پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های آهو (تعداد آهو / هکتار) در کشور دانست به‌طوری که افزایش جمعیت این گونه در میاندشت جاجرم ۴۴ درصد و در ناحیه دشتی مجموعه سالوک ۳۴ درصد رشد داشته است.

شکاریان عوامل محدودکننده رشد جمعیت وحوش را تغییرات اقلیم، خشکسالی، حریق، بیماری‌ها، شکار غیرمجاز، کمبود شدید نیرو و ... ارزیابی و اضافه کرد: علاوه بر تلاش‌های حفاظت محیط زیست استان به‌عنوان خط مقدم حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و زیستمندان آن به‌عنوان انفال الهی، ضرورت دارد دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی استانی و مردم نیز اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی را حمایت کنند تا بتوانیم در حفظ حیات وحش و ادامه چرخه رشد جمعیت آنها گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha