• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402102014577
  • خبرنگار : 71496

رایزنی‌های محرمانه مقام ارشد کاخ سفید با قطر درباره بازداشتی‌های غزه

رایزنی‌های محرمانه مقام ارشد کاخ سفید با قطر درباره بازداشتی‌های غزه

اکسیوس گزارش داد، برت مک گورک، هماهنگ کننده آمریکا در امور خاورمیانه، مخفیانه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر دیدار و درباره آزادی اسیران صهیونیست در غزه و تنش‌های منطقه‌ای گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، این دیدار روز سه‌شنبه در دوحه برگزار شد، اما هم کاخ سفید و هم دولت قطر این نشست را مخفی نگه داشتند و خبری از  آن منتشر نکردند.

سفر مک‌گورک پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به منطقه با محوریت جنگ در غزه و تنش‌های منطقه انجام شد.

قطر در میانجیگری میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی جهت آزادسازی اسرا نقش اساسی ایفا کرد و در نتیجه این تلاش‌ها، تعدادی از اسرا و افراد بازداشت شده از هر دو طرف آزاد شده و توافق آتش‌بس موقتی در نوار غزه حاصل شد.

رژیم صهیونیستی و حماس پیشنهادهایی برای دستیابی به توافقی درباره افراد بازداشت شده، ارائه کردند، اما به دلیل اختلاف‌نظرهای زیاد، هیچ یک از آنها تایید نشدند.

آکسیوس به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد که در هفته جاری پس از آنکه حماس مذاکرات را به دلیل ترور صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی خود در بیروت به حالت تعلیق درآورد، روند مذاکرات ازسرگرفته شد.

بلینکن در سفر خود به منطقه با خانواده‌های اسرای آمریکایی دیدار و تاکید کرد که بازگرداندن تمامی افراد بازداشت شده به منزله اولویت اول دولت آمریکا است.

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز شنبه به خانواده‌های شش تن از صهیونیست‌ها و آمریکایی‌های بازداشت شده گفت که ترور العاروری پیشرفت در روند مذاکرات برای امضای قراردادی شامل آزادی تعداد دیگری از بازداشت‌شده‌ها در غزه را دشوار کرد.

وبگاه عبری زبان «واللاه» نیز نوشت نخست‌وزیر قطر به خانواده‌هایی که با آنها دیدار کرد، گفت، با وجود دشواری مذاکرات، شخصا متعهد هستم که به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق جدیدی برای آزادسازی اسرا ادامه دهم و با تمام چالش‌ها از این تلاش‌ها هرگز دست نخواهد کشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha