• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402102014642
  • خبرنگار : 50646

نجات گربه جنگلی «پیچاشال» از تله سیمی + ویدئو

نجات گربه جنگلی «پیچاشال» از تله سیمی + ویدئو

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه با بیان اینکه گربه جنگلی یا در گویش محلی، «پیچاشال» از گربه سانان مهم مناطق جنگلی کاسپین، بوته زارهای بلند و انبوه نیزارهای مجاور و رودخانه‌های حاشیه روستاها است، تصریح کرد: معمولا این حیوان در اواسط زمستان جفت گیری می‌کند و سه تا پنج بچه به دنیا می آورد.حسین‌زاده گفت: گربه جنگلی به عنوان گونه حمایت و حفاظت شده بوده و شکار آن با هر وسیله و روشی ممنوع است. 

رامین حسین‌زاده امروز ۲۰ دی ماه با اشاره به نجات یک قلاده گربه جنگلی گرفتار شده در یک تله سیمی در شهرستان آستانه اشرفیه، اظهار کرد: به دنبال مراجعه حضوری یکی از اهالی روستای کشل آزادسرا، مبنی بر گیرافتادن یک قلاده گربه جنگلی، در فنس سیمی پرچین اطراف باغ یک موقعیت مسکونی، تیم یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان به سرعت عازم محل شده و پس از آرام سازی حیوان که به دلیل تقلا در تله سیمی به شدت مجروح شده بود، نسبت به نجات این گونه ارزشمند و حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کردند. 

وی افزود: پس از بررسی وضعیت سلامت حیوان، مشخص شد که از ناحیه پای راست دچار شکستگی شده و از این رو برای تیمار و مراقبت به مرکز اورژانس و مراقبت حیات وحش منتقل شد. 

نجات گربه جنگلی «پیچاشال» از تله سیمی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: اطلاع‌رسانی به موقع این شهروند دوستدار حیات وحش روستای کشل آزادسرا، باعث شد تا اقدامات درمانی به منظور جلوگیری از تلف شدن گربه جنگلی مصدوم با فوریت انجام شود.

حسین‌زاده از مردم طبیعت دوست شهرستان خواست در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش گرفتار، از نزدیک شدن به حیوان خودداری کنند و خاطرنشان کرد: حیوانات وحشی در هنگام مصدومیت یا ترس به شدت خطرناک است و قدرت بالایی در آسیب رساندن به انسان را دارند.

وی افزود: تنها راه منطقی این است که در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و پاسگاه‌های محیط بانی اقدام کرد و یا به سامانه ۱۵۴۰ گزارش دهند. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه با بیان اینکه گربه جنگلی یا در گویش محلی، «پیچاشال» از گربه سانان مهم مناطق جنگلی کاسپین، بوته زارهای بلند و انبوه نیزارهای مجاور و رودخانه‌ها، حاشیه روستاها است، تصریح کرد: معمولا این حیوان در اواسط زمستان جفت گیری می‌کند و سه تا پنج بچه به دنیا می آورد.

حسین‌زاده گفت: گربه جنگلی به عنوان گونه حمایت و حفاظت شده بوده و شکار آن با هر وسیله و روشی ممنوع است. 

وی افزود: گربه جنگلی یکی از هشت گربه‌سان وحشی ایران (پلنگ، یوزپلنگ، کارکال، سیاهگوش، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی و گربه وحشی) است و این گربه با جثه‌ای حدود دو برابر گربه‌های معمولی در مناطق جنگلی، حاشیه تالاب‌ها و نیزارها زندگی کرده و گاهی اوقات برای تهیه غذا به سکونتگاه‌های انسانی اطراف محل زندگی خود وارد می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha