• شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402102014724
  • خبرنگار : 71584

نگاهی به مصرف تریاک در ایران طی ادوار مختلف تاریخ

صادرات تریاک در صندوق‌های ۱،۲ شاهمنی و ماجرای یک قحطی ۲ ساله

صادرات تریاک در صندوق‌های ۱،۲ شاهمنی و ماجرای یک قحطی ۲ ساله

ایران در دوران قاجار در تماس فزاینده‌ای با دنیای غرب و بازارهای جهانی قرار گرفت؛ در آن دوران تریاک به کالایی تجاری تبدیل شد و تولید و تجارتش افزایش یافت تا جایی که سود قابل توجه صادرات تریاک موجب شد زمین‌های مخصوص کشت غلات، پنبه و محصولات دیگر به کاشت خشخاش اختصاص یابد که این موضوع قحطی بزرگی در سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۲ میلادی را در پی داشت.

به گزارش ایسنا، اگرچه تریاک یا همان «افیون»، توسط اعراب به ایران آورده شد، اما باتوجه به همزمانی تشکیل کمپانی هند شرقی با اوایل تشکیل دولت صفویه و فعالیت این کمپانی در تولید و قاچاق تریاک به چین، ایران و برخی کشورهای دیگر که سرانجام منجر به جنگ‌های تریاک بین انگلیس و چین شد، این کمپانی و عمال داخلی آن در معتاد کردن ایرانی‌ها نقش فراوانی داشتند و از همین رو سیاست استعمارگران انگلیس در اشاعه اعتیاد ایرانیان در این عصر را باید عامل مهمی تلقی کرد.

تجارت مواد مخدر قبل از مشروطیت در ایران

عملا از سال ۱۷۸۰ میلادی تجارت تریاک بین ایران و انگلیس شروع شد.

تجارت مواد مخدر رونق گرفت و تریاک ایران به چین، اروپا و انگلیس صادر شد و مدارکی در دست است که معتادان لندنی بنا به نوشته حسین کوهی کرمانی جنس خوب تریاک ایرانی را شناختند و در اوایل، انگلیسی‌ها تریاک ایران را خوب می‌خریدند و به این ترتیب زارعان ایرانی دست از کشت گندم برداشته و به کشت تریاک پرداختند.

اقدامات فوق و وضعیت بد مالی مملکت ایران در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی باعث شد ایران در ردیف صادرکنندگان تریاک قرار گیرد و بر مبنای تحقیق بسیاری از محققین پیشرفت صنعت یا در واقع انقلاب صنعتی قرن نوزدهم سیل کالاهای ساخته شده را به شرق و از جمله ایران روانه کند و ایران در مقابل بازارهایی که از صنایع قدیمی از دست داده بود، به کشت خشخاش و صدور تریاک روی آورد و ابتدا شهرهای اصفهان و شیراز که با خارج از کشور روابط تجاری داشتند و سپس همدان، ری، کرمان و سیستان و خراسان و خوزستان و در نهایت گیلان و مازندران به زیر کشت خشخاش رفتند.

در سال ۱۸۸۰ میلادی، میزان کشت خشخاش و محصول تریاک رو به فزونی گذاشـت بـه طوری که میزان محصول اصفهان که در سال ۱۸۵۹ فقط ٤٢ هزار پوند بود در اوایل قرن بیستم به ۸۷ هزار پوند بالغ شد و سرانجام کار به جایی رسید که نیومی مورخ مشهور انگلیسی در کتاب مشرق نوشت: «از ٢٦ استان ایران ۱۸ استان فقط خشخاش می‌کارند و در ایران منطقه‌ای وسیع‌تر از مصر در زیر کشت خشخاش است.»

مصرف تریاک در دوره قاجار

در دوره قاجار که کشت گسترده خشخاش به منظور صادرات آغاز شد، تریاک در صندوق‌های ۱،۲ شاهمنی (حدود ۶۰۰ کیلویی) صادر می‌شد. در سال ۱۸۵۹ میلادی ۳۰۰ صندوق، در سال ۱۸۸۹ میلادی ۱۸۸۶ صندوق تریاک و در سال ۱۹۰۷ حدود ۱۰ هزار صندوق از ایران صادر شد که رشد سریع تولید این محصول را نشان می‌داد.

به نوشته دانشنامه برتانیکا چاپ ۱۹۱۱ میلادی؛ سود قابل توجه فروش تریاک موجب شد تا زمین‌های مخصوص کشت غلات، پنبه و محصولات دیگر به کاشت خشخاش اختصاص پیدا کند و نتیجه آن یک قحطی بزرگ در سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۲ میلادی بود که خشکسالی و عوامل دیگری هم در آن دخیل بودند. به ویژه در اصفهان که رودها و نهرهای زیادی در آن واقع بود. در شیراز، بهبهان و کرمانشاه بیشتر زمین‌ها به کشت این محصول اختصاص یافت و همین موجب کمیابی و گرانی گندم و غلات دیگر شد. مرغوب‌ترین تریاک معروف به «تریاک عربستانی» در دزفول و شوشتر کشت می‌شد و تریاک یزد و ساری و بابل نیز تریاک مرغوبی بود.

بیشتر بخوانید:

پای تریاک چطور به ایران باز شد؟

در دوره قاجار که ایران در تماس فزاینده با دنیای غرب و بازارهای جهانی قرار گرفت، تریاک به کالای تجاری تبدیل شد و تولید و تجارت آن فزونی گرفت. این افزایش در تولید و تجارت می‌توانست قابلیت دسترسی به آن را آسان‌تر و زمینه برای مصرف بیشتر آن را فراهم کند. با گذار موفقیت‌آمیز ایران از اقتصاد معیشتی به اقتصاد تجاری، درآمد روستاییان افزایش یافت و به آنان مجالی برای خرید اقلام جدید، پس‌انداز پول و مصرف کالاها و موادی از جمله تریاک داد که پیش از این نمی‌توانستند مصرف کنند.

این تولید وتجارت شوم چندان توسعه یافت که صغیر و کبیر، پیر و جوان را به دام خود انداخت. حتی برای آرام کردن بچه‌ها به آنها "کیف" یعنی تریاک به اندازه یک ماش می‌دادند.

به این ترتیب در میانه قرن نوزدهم مصرف تریاک به طرز چشمگیری افزایش و تریاک‌کشی تقریباً در هر گوشه‌ای از ایران دیده شد. مردان در قهوه‌خانه‌ها از این کار به عنوان تفریح اجتماعی استفاده می‌کردند. 

نقش سیمبانان و کارگران هندی خطوط تلگراف را در گسترش و آموزش تریاک‌کشی در ایران بی تأثیر ندانسته‌اند، به طوریکه از ۱۳۲۰ ق پیش قراولان قاچاقچیان این ماده مخدر، در لباس درویشان هندی در خراسان و کرمان پراکنده شدند و به تریاک‌کشی روی آوردند. شیوع اعتیاد به تریاک در عصر قاجار آن چنان اوج گرفت که آن را به معضلی اجتماعی تبدیل کرد و در عصر پهلوی نیز همچنان پابرجا باقی ماند.

رواج تریاک در میان مردم ایران

تریاک به تدریج چنان در میان مردم ایران رواج یافت که حتی برای خواباندن و آرام کردن کودکان به آنان تریاک می‌خوراندند و حتی برای سرماخوردگی نیز از تریاک به صورت کشیدنی یا خوراکی استفاده می‌کردند.

نگاهی به تاریخچه قانونگذاری ایران در رابطه با مواد مخدر

اگرچه چهار هزار سال پیش این ماده افیونی کشف شد و در ایران نیز از دوران صفویه و قاجاریه استعمال آن رونق یافت، اما قوانین مرتبط با مواد مخدر در دوران مذکور جنبه حمایتی و کنترلی داشت، اما با گسترش مصرف آن از زمان ناصرالدین‌شاه قاجار، مجلس شورای ملی از سال ۱۲۸۱ به بعد به منظور پیشگیری از جرایم و اصلاح مجرمان مرتبط با مواد مخدر در مقام وضع مقررات محدود و مربوطه برآمدند. قانون تحدید تریاک از زمره قوانین مصوب آن دوران بوده است که بیشتر بر دریافت عواید مالیاتی و تخصیص حق الزحمه در ازای تسلیم سوخته تریاک و اعمال ضوابط مربوطه تأکید داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۲۴

حالا چ میشه ملت باید چکار کنه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۵۴

تریاک جزء مواد حساب نمیاد دارو هستش اگ چیز بدی بود دکترا ازش دارو نمیساختن طرف تا نکشه کار نمیتونه کنه بعد یه چیز سالمی هستش از گیاه ساخته شده به بدن ضرر نمیزنه ولی واسه جوونای کم سن سال خوب نیست بهش عادت میکنن بعد ترک کردن براشون سخت میشه ولی درکل تریاک از عرق شیشه هروئین گل سیگاری خیلی سالم تره اگه بد بود وارد ایران نمیکردین بعدشم تو خود همین کشور داره تولید میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۱۷

الانه میلیارد ها دلار برای خرید جنس نا مرغوب از ایران خارج میشود ودر عوض مریضی و... از همین مواد وارد میشود که هزینه درمان میلیارد ها میشود که به راحتی میشود جلوش گرفته وتولید ارز شود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۲۸

ننوشتید چگونه کاشت تریاک کم کم جای خود را به کاشت گندم و جو و غیره داد ؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۵۷

خب اخوی شما برو یه دود بگیر بعد ببین گندم خوبه یاخشخاش

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۲

جای نگرانی نیست داریم دوباره به آن دوران بر میگردیم،چندسالیه استان لرستان میکارن،امسال کرمانشاه ایلام،و شهرهای از همدان مثل نهاوند و ملایر هم اضافه شد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۱۳:۰۷

ان شالله اگه همه همت کنییم دولت هم کمک کنه به خود کفایی میرسیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۳

به خدا کشتش رو آزاد کنید من تموم عمرم تریاک کشیدم و الان از هر لحاظ موفقم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۲۶

دمت گرم راست میگه بابا

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۲۴

اگر میشد مثل زمان گذشته به سن بالا ها کوپن وسهمیه میدانند خیلی عالی میشد ....

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۲:۱۹

واقعا دیگه کسی که ۴۰ساله داره میخوره بعنوان دارو که ازدرد بتونه بخوابه نمیتونه ترک کنه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۰

اون موقعه واردات گندم امکان نداشته بعد امسال اصلا باران نباریده همینجور پیش بره همون تریاک هم برای مردم بدست نمیاد اگه اینجوری باشه قحطی در راه هست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۵۱

جاسازیش توی شکم شخص خطر داره حسن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۵۳

کشت خشخاش آزاد نیست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۲۳

همه میکارن برادرمن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۰۱

افراد پیر که ۵۰ ساله معتادن چیکار باید کنند.قصد دارین به داروهای جایگزین آشغال جان همه رو بگیرین.الان گرونه به قیمت جان آدما.لااقل به آدمای پیر کوپن بدن مثل قدیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۰۴

سلام با تمام موارد چرا دولت مردمی داروی ترک مورد نیار در اختیاران بیماران معتاد نمیگذارد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۶:۵۸

دارو ترک تو ایران نیست اونم که هست هم برای مردم سم و خیلی خطرناکه وآثار سوی زیادی داره، یا باید کشت کنترل شده توسط دولت ایجاد بشه وبه معتادان تریاک بالای 50سال سهمیه داده شود. تاشاهد خروج ارز و مشکلات امنیتی درام مبارزه در مبادی ورودی کشورنباشیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۶:۱۸

برای سن بالا 50سال کوپن بدهید گروهی هستند که مریض هستند وبایدمصرف کنند بخداتریاکهای بازارهمش سرب واشغالن من الان مادرم 80سال است اگرنباشه ازدرد خوابش نمیبره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۶:۴۱

باید به حال افراد مسن که سالهاست از این افیون استفاده کرداند یه فکری کند چون کم هم نیستن حداقل ۱۰ میلیون طبق آمار گرفتار این بلا شدند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۶:۴۶

متادون آزاد قرص B2 آزاد شربت تریاک آزاد فقط خود تریاک قاچاق به حساب میاد؟ در هر مغاره ای میری شربت متانت متادون و قرص B2 شربت تریاک رو تو ویترین گذاشتن قرص متادون هم همینطور ولی خود تریاک قاچاق هستش جرم داره بقیه چیزا نه ...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۷:۱۸

خداوکیلی باید کشتش زیر نظر ازاد بشه .تمام اشغال وارد می شود ومردم مریض کرده .پس درک کنید واقعا نیازه مخصوصا در صنایع دارو سازی و..

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۷:۲۶

بهترین‌کارکشت‌تریاک‌هست البته زیر نظر اداره کشاوزی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۸:۱۳

به نظر من درآن زمان معتادان کمتر از الان بودند بایستی مشکلات آنها را ببینم و طرد نکنیم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۸:۵۹

بجای اینکه بگین باید ریشه ی این موادخانمان سوز رو از ایران بکنیم. دارین میگین که بایدراهی برای تولیدآن پیداکرد؟؟؟؟؟!!!!

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۹:۳۲

دولت باید کشتش رو زیر نظرش ازاد کنه ، میدونید چقدر ادم مسن هستن که به این مواد احتیاج دارن و شبا از درد خوابشون نمیبره ، من خودم ادم سراغ دارم از روزی که گرون شده ترک کردن و مردن . میدونید چقدر پول داره از کشور خارج میشه بابت چسب و سرب و اشغال به اسم تریاک ؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۹:۴۲

بنظر من باید ایران خودش کشت تریاک کنه چون بخواهیم یا نخواهیم تریاک به صورت قاچاق وارد ایران میشه و کلی ناخالصی باعث بیماری مردم میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۱۹:۵۷

بجای جلوگیری از تریاک جلوی مواد صنعتی رو بگیرین، تریاک برای افراد سن بالا وبیماران بهترین دارو هستش،

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۰:۱۳

اگه آزاد باشه کسی هم معتاد نمیشه،

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۰:۴۰

کشت تریاک را آزادکنید و جلوی شیشه و موادهای خطرناک رابگیرید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۱:۲۹

خدا باعث بانی وارد کننده صادر کننده را نابود کنه که تمام ایران را درگیر این کار کرده پولش حرام خودش کثیف خانواده را بدبخت کرده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۱:۴۱

ازاد میشد حداقل مواد صنعتی وخانمان سوز جمع میشد بخودی خود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۰۰:۲۴

👏👏👏👏احسنت کاملا با شما موافقم

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۱:۴۲

برای درد و افراد مسن که از قبل اعتیاد دارند واقعا جنسهایی تقلبی وارداتی از افغانستان سم . ای کاش دولت زیر نظر خودش اجازه کشت و تقسیم به افراد درمند و مسن بده . وقتی دولتی باشه امار اعتیاد کم میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۱:۴۶

والا اگه تریاک ازد بشه ،خیلی بهتر از این که شیشه کراک وهرویین دست جوونا اینقدر زیاد بشه ،قدیم فقط پیر مردها تریاک مصرف میکردن الانم جوان اصلا دنبال تریاک نیستن ،ومواد صنعتی مصرفش دها برابر تریاک شده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۱:۴۶

به شخصه هرچه بدی و گرفتاری دیدم از اعتیاد به تریاک بوده. چه در فامیل، چه همسایه و چه افرادی که با آنها ارتباط شغلی و کاری داشتم. از افراد مثبت و فعال افرادی افسرده، دروغگو، پر توقع و بی توجه به رعایت حق دیگران و ...ساخته.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۲:۲۷

.هر چیزی کمیاب باشد .حرص و طمع زیادتر میشه..مثل ویدئو ..که حالا هیچ کس سراغش نمی رود .چون آزاد است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۲:۴۶

یک عالمه ارز کشور سهم وارادات تریاک می‌شود واونم تریاک آشغال که باعث بیمارهای زیادی شده. و۴۴سال اعدام وزندان وجریمه باعث نشده اعتیاد کم بشه بلکه زیادتر هم شده. وقت آن نشده دولت کشت رو آزاد با شرایط خاص وآزمایش یه دوره ۵ساله آزاد کنن تا نتیجه رو ببینن حداقلش سودش اینه مانع خروج ارز ازکشور می‌شود . و دوم اینکه با مصرف تریاک مرغوب بیماری‌ها کم می‌شود. وآخر اینکه وقتی تریاک مرغوب دردسترس باشه معتادان کمتر طرف مواد صنعتی وخیلی مضر مثل شیشه می‌روند که خطرات زیادی هم برا خانواده ها ومردم وشخص معتاد مواد صنعتی می‌شود

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۳ ۲۳:۱۴

والله آزادش کنن کشاورز ایرانی بکاره بهتره حداقل ارز از کشور بابت اشغال های موجود خارج نمیشه این بدبختها که استفاده میکنن دیگه جنس خراب نمیکشن که مریض بشن و به سیستم درمان کشور فشار بیاد

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۰:۰۰

دراین شرایط که مواد مخدر شیمیایی اضافه شده تریاک همچو سیگار وضرر کمتر دارد .بنظر من سخت گیری از سن 50سال ببالا ندارد وزیر نظر مرکز درمان باشد بهتر است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۰:۲۲

شده کیلو120میلیون..یواش یواش دیگه فقط کسی که پولدارهست میتونه مصرف کنه.مابقی هم میرن بسمتB2

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۲:۰۳

جان عزیزتون ۵۰ سال به بالا کوپن بدین

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۲:۱۰

درابتدا باید چیزی که آخرمطلبتون آوردید رو درست کنید چون درزمان ناصرالدین شاه مجلس شورای ملی وجود نداشته که شما نوشتیددردوره ناصری مجلس شورای ملی درسال۱۲۱۸ قانون فلان وبهمان رو و.......همه چیزرو میخواهید به قاجار وصل کنید چون با قشری که الآن قدرت دستش هست زدو بند داشته وخوب بوده درست بنویسید که کشت خشخاش در دوران صدارت میرزا تقی خان امیرکبیره مرحوم باب شد وتوری بخاطر تجارت تریاک اعلایه ایران به هرکجایه دنیا که سوده بیشتری داشت توسط کمپانیه هند شرقی وآزاد گذاشتن زارعین برای کشت خشخاش ایران بعداز چندسال رتبه اول کشت وصدوره تریاک درآسیارو داشته ولی با جمعیت ناچیز اون زمان ایران برای قوت خودش مجبور به خرید گندم شد هیچکس خوبه خوب یا بد بد نیست این یکی از کارهای مرحومه امیرکبیر در طول زمامداریش بعنوانه صدرالعظم ایران بود و بعد هم کسانی دیگر رویه کارآمدند که کلأ خودفروخته و نوکر انگلیسی و روس بودند این رویه پیش رفت ورفت تا جایی که در تمام ایران استعمال تریاک طوری عادی و فراگیرشده بوده که خودتون اشاره کردید به هر قشر و هر سن و هر دردی این رو تجویز میکردند که شاعر میگه منقل و وافور هدما برهمه دردی دواست/چونکه به عادت رسید درد خودش بی دواست ووو این ادامه داشت تا ظهوره سلطنت پهلوی اول که رضا خان دستوراتی رو صادر کرد در همون ابتدای پادشاهی و قانونگذاری نشده بود دستور مستقیمه شاه بود و چند تا از این قرار بوده استعمال تریاک و شیره در اماکن عمومی ودردیده مردم ممنون ودرصورت بروز مستوجب مجازات است ،استعماله تریاک وافیون از هر نوع برای اشخاص جوان ممنوع و باعث بی اعتباری وتردو تنبیه فرد خاطی میباشد افراد سالخورده اجالتأ برای مصرف مواد افیونی آزاد هستند و نه در هرکجا و در دیده عموم حتی خانواده کشت و زرع خشخاش بنا به نیاز مملکت بوده و هر زارعی به دلخواه کشت خشخاش را نمیتواند در تمامه اراضی و یا چند ساله متوالی داشته باشد کبوتر بازی ورواج آن ممنوع میباشد کسی سگ در خانه اش داشته باشد باید حیوان را زنجیر ومهار کرده ودر حیاط خانه خود نگهداری کند و نه کوچه وخیابان اینها قسمتهایی هست از اولین دستورات رضا شاه پهلوی به مجرد شروع سلطنتش وتریاک به انحصاره دولت درامد ومحصول کشت خشخاش فقط بایدبه دولت میفروختن وتا قبل ساله۵۹ ودستوره ممنوعیتش تعاون روستایی ژاندارمری و شیر و خورشید دست اندر کارش بودند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۲:۵۰

با سلام واحترام، با توجه به اعتیاد خانمانسوز موادصنعتی که دارد بیشتر جوانان ونوجوانان کشور را به کام مرگ می‌کشد وخانواده افراد میانسال که معتاد به مواد صنعتی مثل شیشه وگل و امثالهم شده اند را دارد نابود می‌کند، اگر کشت تریاک زیر نظر دولت آزاد شود 90 درصد دیگر شاهدکشته شدن زنان وکودکان در خانواده هائیکه به مواد صنعتی اعتیاد دارند نخواهیم بود،،، به امید ایران جوان و ایرانی که معتاد به مواد صنعتی نداشته باشیم با آزاد کردن کشت تریاک

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۲:۵۰

با سلام واحترام، با توجه به اعتیاد خانمانسوز موادصنعتی که دارد بیشتر جوانان ونوجوانان کشور را به کام مرگ می‌کشد وخانواده افراد میانسال که معتاد به مواد صنعتی مثل شیشه وگل و امثالهم شده اند را دارد نابود می‌کند، اگر کشت تریاک زیر نظر دولت آزاد شود 90 درصد دیگر شاهدکشته شدن زنان وکودکان در خانواده هائیکه به مواد صنعتی اعتیاد دارند نخواهیم بود،،، به امید ایران جوان و ایرانی که معتاد به مواد صنعتی نداشته باشیم با آزاد کردن کشت تریاک

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۴:۰۷

احسنت

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۸:۴۵

ظرف یه سال قیمت تریاک دقیقا 7برابر شده.وهمش میره به جیب یک عده قاچاق چی وافغانها.گران شدن بیش از حدش واقعا شده یه معضل خیلی ها به مواد صنعتی روی اوردندکه طبعاتش واقعا خانمان سوزه.باید دولتمردان یه فکری بکنند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۸:۴۹

با سلام نظرات دوستانی که نظر دادن رو خواندم با اون دوستی که در مورد ویدیو نظر گذاشت کاملا موافقم انسان جماعت دنبال لجبازی هستش اگه تریاک به صورت ملی کشت و برداشت و سهمیه ای بشه و زیر نظر حکومت هم بیماری کمتر میشه هم ارز ملی خارج نمیشه معتاد کمتر میشه مواد صنعتی کلا کنار میره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۹:۰۹

آره دقیقا درسته اگه تریاک کم بشه همه به مواد صنعتی پناه میارن و جوانها خراب میشن تریاک سنتی هست و بهتر از مواد صنعتی هست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۹:۱۶

نداشتن تجربه و علم کافی در پیامها بیداد میکنه،،اول معنی واژه معتاد رو یاد بگیرید،،مگه فقط با مصرف تریاک ادم فقط مصرف میکنه،،بیماری پیش رونده و خانمان سوز که مملکت رو نیروی جوان رو و حتی مرام و ،تربیت و اموزش و همه داشته های یک ملت رو مثلا شوره زار میمکه،،تو رو‌خ دا اعتیاد رو یک اسم برای مصرف مواد در نظر تون نیارید،،بیماری روانی وحشتاکیه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۰۹:۵۱

بابا از همه مهمتر امنیت هم بهتر میشه الان بخاطر گرونی طرف بخاطر تهیه مواد دست به دزدی میزنه زور گیری می‌کنه و حتی قتل اینطور نیست چرا دولت این چیزا رو نمیبینه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۱:۳۳

اگه دولت خودش تولید کنه مثل قدیم کوپنی کنه بده بدست افراد مسن دیگه خبری از قاچاق قاچاقی نیست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۲:۳۹

بابا زور نزنیدآزاد نمیشه کشتش

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۴:۱۸

درجواب اون آقایی که میگه مثل قدیم سهمیه بدن بگم نزدیک پانزده ساله که مطبهایی که مخصوص ترک اعتیاد هست هم متادون وهم اپیون که همان افیونه به مراجعین میدن وشرایطش پنجاه سال است زیر پنجاه متادون وبالای پنجاه اپیون میدن که به اسم شربت تریاک معروفه ولی متاسفانه تو این چند سال آنقدر گرونش کردن که بعضی‌ها ترجیح میدن همون شیشه را بکشن در ضمن تعداد محدودی میتونن سهمیه بگیرن ولی مطمئنم اگر کسی بخواد می‌تونه سهمیه بگیره

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۵:۲۰

العان شربت اوپیوم یا شربت تریاک به نوعی سهمیه هست برای سن بالاها یا کسانی که میخوان ترک بکنن یا یک ماده سالم مصرف بکنن ولی متاسفانه وزارت بهداشت نمیتونه کنترل بکنه و تمام اوپیوم هایی که باید با تعرفه به مریض ها داده بشه در بازار آزاد به چند برابر قیمت فروخته میشه و یک کارگر پیر اون چیزی که حقشه و دولت محترم بهش سهمیه داده با پرداخت چهار یا پنج برابر قیمت از بازار آزار تهیه میکنه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۵:۲۵

الان قیمت تریاک تو این سه ماه ، سه برابر شده ولی قیمت شیشه بیست درصد ارزونتر شده مسولین حواسشون باشه شیشه خیلی مخرب تر هست

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۲۹

به فکر مردم مریض هم باشید شب‌ها از درد نمیتونن بخواین کشت آزاد کنید مردم به سمت شیشه مواد صنعتی نروند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۱۴

لطفا سهمیه بدهید افراد مسن نیاز دارند مخصوصا افرادی که چندین ساله مصرف میکنند ممنون

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۲۶

اگر تریاک برای افراد مسن بالای ۵۰ سال آزاد بشه خوب است چون وقتی که گران شد بیشتر معتاد به شیشه و هروئین و...روی آوردند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۸:۰۸

باسلام بله الآن با ده هزارتومن میتونی مواد صنعتی تهیه کنی ولی بااین مبلغ حتی نمیزارن تریاک بو کنی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۲۸

سلام بابای من 55سال داره 30ساله داره مصرف می‌کنه ولی چون آزاد نیست و سهمیه نمی‌دن آنقدر اشغال هست مجبوره آشغالها را مصرف میکنه ومریض میشه . به خاطر خدا کشت را آزاد کنید یا لااقل سهمیه بدید ممنون

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۳۴

آزاد نمی شه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۵۴

لطفا مسئولین محترم به فکر قشر تریاکی هم باشند

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۱۸:۴۴

سلام بخاطر خدا تریاک آزاد کنید مواد صنعتی تمام جوانان بی‌خانمان کرده

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۴ ۲۰:۲۴

باسلام باید این واقعیت را بپذیریم عده ای پیرمرد که توان مالی ندارند درعذاب هستند. تریاک ازنظر قانون جرم است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۰۷:۰۵

اگر قانون بود لااقل به افراد بالای ۵۵ سال سهمیه می دادند مثل گذشته

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۰۸:۱۱

سلام میگن که برن شربت تریاک بگیرن والا بیشتر شهرهای این استان بجای این که به فکر مردم باشن به فکر جیب خودشان هستن من خودم رفتم که بگیرم به من گفتن که چنین چیزی نیست دنبالش هم نگرد یارو خودش مسئول این کاره به من میگه چرا اگه میخواهی من سفارش میدم از استان برات بیارن ولی خیلی گرون هر شیشه ای دو میلیون اول پول بده تا من سفارش بدم شماره تلفن هم بده اگه آمد خبرت کنم بیا ببر

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۱۴:۵۴

فقط به خاطر سود سرشارش وزارت بهداشت اجازه نمیدهد به دست مردم برسد.مگر از لابراتوار خودش رد شده باشد سودش را تا خرخره گرفته باشد.داروهای دیگر گیاهی هم جم اوری میکنند و جریمه و پلمپ شامل فروشنده عطاری ها میشود.چرا؟چون نباید مردم گیاهی و سالم مصرف کنند باید صنعتی شود مثل متادون و...

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۱۸:۲۰

جواب اون دوستان که میگن تریاک دارو هست دارو سالی یک بار استفاده میکنند نه هر روز اعتیاد خانمان سوز است

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۲۳:۲۹

کشتشو ازاد کنید زیر نظر دولت حساب کنید روزانه چقد ارز بدون هیچ عایدی برا دولت داره از کشور خارج میشه.و بیشترین هزینه دادگاها و زندانها ونیروی انتظامی برای همین قاچاق مواده.پدر من 20ساله تریاک میکشه الان با65سال سن نه میتونه ترک کنه نه میتونه ادامه بده با این گرونی و اشغال بودن تراکا.بخدا کشتشو زیر نظر وزارت کشاورزی ازاد کنید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۶ ۱۸:۲۳

ببینید ایران خودش همکنون در محل‌های خاص کاشت داره بجز اون مقدار موادی که توسط نیروی انتظامی کشف و ظبط می‌شود بسیار بالاست حداقل به کسانی که در سن بالا بوده و ترک این مواد مرگ برای آنها بهمراه دارد یک جیره به اندازه مصرفشان با قیمت پایین در نظر بگیرید.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۸ ۰۷:۴۸

الان کسانی که درسن ۵۰ به بالا هستن وتوان مالی خرید نداران باید چکار کنن شاه بد بود ولی بفکر مردمش بود به سن بالا ها کوپن داده بود