• پنجشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۲ / ۰۵:۳۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402102014865
  • خبرنگار : 71443

واشنگتن‌پست:

تلاش‌های دولت بایدن برای آرام کردن منطقه شکست خورده است

تلاش‌های دولت بایدن برای آرام کردن منطقه شکست خورده است

یک روزنامه آمریکایی نوشت واشنگتن در تلاش‌های خود برای کاهش تنش در منطقه شکست خورده چراکه بسیاری از برنامه‌های خود در منطقه را به نفع اولویت‌دادن به سازش ریاض-تل‌آویو کنار گذاشت.  

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی همچنان در حمایت از رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ خود علیه فلسطینیان در غزه ثابت قدم است که ادعا می‌کند برای کاهش آسیب وارد شده به غیرنظامیان در غزه تلاش می‌کند و می‌خواهد دامنه درگیری را که تهدید گسترش آن به سراسر منطقه وجود دارد، به حداقل برساند؛ اما این با منطقه ای که دولت بایدن امیدوار بود در دوره ریاست جمهوری‌ او شاهد آن باشد، فاصله زیادی دارد.

واشنگتن ‌پست با این مقدمه، نوشت: کاخ سفید بسیاری از برنامه‌های حقوق‌بشری خود برای منطقه را به نفع اولویت دادن به عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی کنار گذاشت. در ذهن بسیاری از سیاست‌گذاران واشنگتن، توافقات سیاسی، اقتصادی و دفاعی که از این بهبود رسمی روابط حاصل می‌شود به ایجاد ثبات در خاورمیانه کمک خواهد کرد و به ایالات متحده اجازه خواهد داد تا تمرکز خود را به آسیا و اقیانوسیه و چالش‌های پر دردسر ناشی از چین در حال توسعه معطوف کند.

منتقدان، از جمله گروهی از معترضان حامی آتش‌بس در غزه که صحبت‌های رئیس جمهور بایدن را در یک مراسم روز دوشنبه در چارلستون قطع کردند، استدلال می‌کنند که این تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در غرب آسیا به‌طور گسترده‌ای شکست خورده است و کاخ سفید یا عمداً یا به‌طور نادانسته تنها بر کشتار وسیع فلسطینی‌ها (دست کم ۲۳۲۱۰ نفر) و پاکسازی قومی بالفعل در نوار غزه نظارت می‌کند.

واشنگتن‌پست: تلاش‌های دولت بایدن برای آرام کردن منطقه شکست خورده است
سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک تور در پایتخت‌های غرب آسیا که شامل توقف در تل‌آویو در روز سه‌شنبه بود، پیام‌هایی را از همتایان عرب به مقامات اسرائیلی ارائه کرد و از کابینه جنگی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا از شدت عملیات نظامی خود بکاهد و کمک‌های بشردوستانه را برای جمعیتی در غزه که دچار گرسنگی و بیماری هستند، گسترش دهد. بلینکن در عین حال، حمایت ایالات متحده از کارزار تل‌اووی را تکرار کرد و ابتکار عمل آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری که اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم می‌کند، نادیده گرفت.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: آنچه سفرهای بلینکن در هفته جاری برجسته می‌کند، نگرانی واشنگتن از احتمال گسترش جنگ به سراسر منطقه است. ایالات متحده امیدوار بود که اسرائیل ممکن است برخی از نیروهایش را از غزه خارج کند اما تلفات جانی در میان فلسطینی‌ها تنها بیشتر شده و تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی با لبنان که نیروهای اسرائیلی در تبادلات روزانه خود در آنجا با نفوذ حزب‌الله درگیر بوده‌اند، در حال افزایش است.

همچنین مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند خطر اینکه رژیم صهیونیستی ممکن است یک حمله بلندپروازانه به حزب‌الله انجام دهد، هرگز از بین نرفته و در هفته‌های اخیر نگرانی‌های بیشتری درباره تشدید تنش‌ها وجو داشته است.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه «مقامات ایالات متحده برای سناریویی پس از جنگ فشار می‌آورند که شامل تعامل و سرمایه گذاری اساسی از سوی همسایگان عرب اسرائیل، بازگشت حاکمیت اداری فلسطینی غیر حماس به غزه و احیای مسیر سیاسی برای راه حل دو دولتی است» تاکید کرد که در تمام این موارد، دولت بایدن با موانعی از درون ائتلاف راست افراطی نتانیاهو مواجه است، چراکه نخست وزیر راست‌گرای اسرائیل بخش زیادی از دوران سیاسی خود را صرف دور شدن از راه حل دو دولتی کرده و با حمایت متحدانی در سمت راست به قدرت بازگشته است که صراحتاً هرگونه صحبت درباره تشکیل کشور فلسطین را رد می‌کنند.

واشنگتن‌پست: تلاش‌های دولت بایدن برای آرام کردن منطقه شکست خورده است
حملات به غزه

این راست‌گرایان افراطی همچنین از اسکان بیشتر یهودیان در کرانه باختری و حتی غزه جنگ زده حمایت می‌کنند. لفاظی‌هایی که از داخل اسرائیل می‌آیند، تلاش‌های ایالات متحده برای آرام کردن بحران را دشوارتر کرده است.  

به نوشته این روزنامه آمریکایی، یکی از انواع تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو تابع نیروهایی است که او را در قدرت نگه می‌دارند، از جمله «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی. این ۲ عضو راست افراطی کابینه دائماً به اختلافات بین تل‌آویو و واشنگتن دامن می‌زنند و شعله‌های قطبی‌شدن در سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور می‌کنند.

واشنگتن پست در بخش پایانی گزارش خود تاکید کرد که «این با خاورمیانه‌ای که دولت بایدن امیدوار بود در دوره ریاست جمهوری‌اش شاهد آن باشد، فاصله زیادی دارد» و نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز راست‌افراطی در کابینه اسرائیل و مقیاس ویرانگر جنگ در غزه، موضوعات دشواری را به روی میز بازگردانده است، از جمله این‌که فقدان حقوق سیاسی و مدنی برای میلیون‌ها فلسطینی که تحت اشغال اسرائیل زندگی می‌کنند، دیگر به سادگی قابل سرپوش گذاشتن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha