• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402102014955
  • خبرنگار : 50652

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

دسترسی عادلانه همه افراد جامعه به کتاب/ انجام فاز اول باز طراحی کتابخانه میرفندرسکی گرگان

دسترسی عادلانه همه افراد جامعه به کتاب/ انجام فاز اول باز طراحی کتابخانه میرفندرسکی گرگان

ایسنا/گلستان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توضیح اینکه یکی از سیاست های جدی ما در استان گلستان باز طراحی کتابخانه‌هاست، ادامه داد: هم اکنون در کتابخانه «میرفندرسکی» گرگان این کار شروع شده و فاز اول آن انجام شده است.

مهدی رمضانی  عصر امروز، ۲۰ دی ماه در نشستی با اهالی رسانه که در محل سالن جلسات شرکت گاز گلستان برگزار شده بود با بیان اینکه یکی از سیاست‌های پیش‌رو تبدیل کتابخانه ها به پایگاه های اجتماعی و فرهنگی است، افزود: همچنین از دیگر سیاست ها در این حوزه می‌توان به دسترسی همه افراد به کتاب اشاره کرد.

وی با توضیح اینکه ما یک اقدام اساسی در حوزه ترویج کتاب داریم، عنوان کرد: دو سند زیر ساختی در حوزه کتابخوانی وجود دارد که از تلفیق و اصلاح این دو سند «سند خواندن» در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاده شده است‌؛ در سند ملی خواندن مهم‌ترین موضوع تبدیل مطالعه کردن به خواندن است.


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه اتصال مدارس به کتابخانه های عمومی از موارد مهم در دستور کار ما است، گفت: یکی از اولویت های ما ایجاد زنگ کتاب در مدارس و به طور کلی تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان است. 


مهدی رمضانی ضمن توضیح اینکه ما اعتقاد داریم کتابخانه‌های عمومی بعد از مسجد و مدرسه دارای ظرفیت های بسیاری هستند، افزود: متاسفانه به اندازه ای که باید ظرفیت‌ها و حساسیت‌های این حوزه به مردم شناسانده نشده که در این امررسانه ها می‌توانند مطالبه گر، پیش برنده و انذار دهنده باشند.


وی با اشاره به اینکه مشکل جدی استان نبود کتابخوانه مرکزی است، گفت: دستور رییس جمهور مبنی بر تکمیل کتابخانه‌های مرکزی در سطح کشور است؛ با توجه به اینکه ۶ شهر فاقد کتابخانه در استان داریم هنوز در این استان زمینی به آن تعلق نگرفته است.


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با توضیح اینکه یکی از سیاست های جدی ما در استان گلستان باز طراحی کتابخانه هاست، ادامه داد: هم اکنون در کتابخانه میرفندرسکی گرگان این کار شروع شده و فاز اول آن انجام شده است.


مهدی رمضانی با اشاره به اینکه استان گلستان فاقد کتابخانه های سیار است، عنوان کرد: این کتابخانه های سیار از ظرفیت دسترسی مردم در کتابخانه هاست؛ شعاع خدمت و مسیر خدمت گسترده است و تا پایان این دولت ۲۰۰ کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه ها اضافه می‌شود که لازم به ذکر است برای راه اندازی یک کتابخانه سیار برابر هزینه وسیله نقلیه هزینه تجهیز آن لازم است.
وی ضمن بیان اینکه یکی از  نقاط قوت کتابخانه ها این است که هر کس با هر عقیده ای باید بتواند در آن مکان حضور پیدا کند، توضیح داد: کتابخانه عمومی مکانی است برای همه افراد با هر عقیده ای و هر آنچه یکی از آنها را محدود کند دیگر کتابخانه نیست.


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور یکی از طرح های پیش رو را طرح پیوند کتابخانه ها با مساجد عنوان کرد و گفت: در نظر داریم ظرفیتی از مسجد به کتابخانه و ظرفیتی از کتابخانه به مسجد انتقال پیدا کند که این موضوع منوط به نوع تعامل هیئت امنا مساجد است.


مهدی رمضانی سرانه مطالعه کتاب در سال گذشته بر طبق اعلام صدا و سیما را ۳۳ دقیقه بیان کرد و ادامه داد: ما هم اکنون روزانه ۱۲۰ هزار امانت کتاب در کتابخانه ها ثبت می‌کنیم، لذا این وضعیت وخیمی که مدام از سرانه مطالعه اعلام می‌شود به ظن من اتفاقا عاملی بازدارنده برای مطالعه است.


وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱۰ هزار عنوان کتاب و امسال تاکنون بیش از ۹۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده، توضیح داد: گردش مالی فروش کتاب در سال گذشته  ۹ هزار میلیارد تومان بوده است.


دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پایان با بیان اینکه هر کتابی که در بازار منتشر می‌شود در جایگاه تبلیغ قرار ندارد، افزود: ما ممیزی نمی‌کنیم اما انتخاب می‌کنیم، یعنی حداقلی از سلامت را برای کتاب موجود در کتابخانه های عمومی در نظر می‌گیریم، چرا که خانواده ها به محیط کتابخانه اعتماد کرده و ما باید آن را حفظ کنیم لذا با این ملاحظه هر کتابی در کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha