• پنجشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1402102115303
  • منبع : پایگاه‌های خبری

ترور فرامرزی؛ تلاشی برای جبران شکست‌

ترور فرامرزی؛ تلاشی برای جبران شکست‌

یک استاد دانشگاه گفت رژیم صهیونیستی در غزه توفیقی در رابطه با هدف قرار دادن رهبران حماس نداشت، اما به نظر می‌آید اکنون روی ترور رهبران مقاومت و کمک‌کننده در عملیات طوفان الاقصی در خارج از مرزهای غزه متمرکز شده است.

به گزارش ایسنا، سید هادی برهانی، عضو هیات علمی و استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این پرسش که آیا ترور صالح العاروری تاکتیک جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان شاخه نظامی و سیاسی مقاومت فلسطین است؟ گفت: در واقع این اقدام تاکتیک جدیدی نیست. رژیم صهیونیستی همواره از این روش برای ضربه زدن به سازمان های مبارز استفاده کرده است. در این مسیر تاکنون رهبران و فرماندهان بسیاری از این سازمان‌ها توسط موساد ترور شده اند. در واقع تعداد کمی از رهبران سازمان‌های فلسطینی توانسته‌اند از این ترورها جان سالم به در ببرند. همه سازمان‌های فلسطینی مثل فتح و حماس از این ناحیه ضربه‌های سختی خورده‌اند. اینک نیز صحنه اصلی مقابله رژیم صهیونیستی با عملیات طوفان‌الاقصی حذف فیزیکی رهبران حماس است. رژیم صهیونیستی در غزه توفیقی در این زمینه نداشت و حماس توانست به خوبی از فرماندهی خود حفاظت کند، اما ترور العاروری در لبنان ضربه مهمی به شمار می‌آید، زیرا وی جایگاه مهمی در حماس و روابط حماس با محور مقاومت به ویژه ایران و حزب‌الله داشت.

وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی مهمترین‌ شانس خود را برای نشان دادن نوعی پیروزی و ارضای حس انتقام صهیونیست‌ها از عملیات طوفان الاقصی، ترور رهبران حماس می‌داند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سازمان موساد احتمالا بیش از هر سازمان اطلاعاتی دیگری در دنیا آدم کشته است. تعداد این ترورها بر اساس کتاب برگمن (برخیز و اول بکش) بیش از سه هزار نفر است. رژیم صهیونیستی آدم کشی را نقطه قوت خود می‌داند. رژیم صهیونیستی از این ناحیه ضربه‌های سختی به سازمان‌های فلسطینی، لبنانی و کشورهای عربی درگیر با رژیم صهیونیستی وارد کرده است. ماشین ترور رژیم صهیونیستی در یکی دو دهه اخیر در ایران نیز فعال بوده است. رژیم صهیونیستی از این توان برای از کار انداختن مغزهای متفکر یا نخبگان موثر آنها بهره می‌برد.

برهانی در پاسخ به این که حماس و گروه‌های دیگر مقاومت به این ترور یا ترورها چگونه پاسخ خواهند داد؟ گفت: تاریخ منطقه نشان می دهد کشورها و سازمانهای منطقه نتوانسته اند پاسخ موثر و درخوری به این حملات بدهند و از این ناحیه آسیب دیده اند. این واقعیت در گذشته وجود داشته و نشانه چندانی از تغییر آن در دست نیست. البته مقاومت دست روی دست نمی گذارد و تلافی خواهد کرد. اما در صورتی که ضربه‌ای متناسب وارد نشود یا نوعی بازدارندگی موثر ایجاد نشود، این ترورها در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این که برای مقابله با این حملات رژیم صهیونیستی، از محور مقاومت چه کاری ساخته است؟ تصریح کرد: اتخاذ یک سیاست درست مستلزم تغییراتی جدی و اصلاحاتی اساسی است. دلایل این آسیب پذیری باید شناخته و برطرف شود. اگر با دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه مثل ترکیه، قطر، عربستان و … تعامل و همکاری برقرار شود، سودمند خواهد بود. بسیاری از کشورهای منطقه و سرویس‌های امنیتی آنها سابقه‌ای طولانی از برخورد و رقابت با موساد دارند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: علاوه بر ظرفیت‌های اطلاعاتی نیاز است از ظرفیت‌های سیاسی  و دیپلماتیک نیز در جهت محدود سازی و مهار رژیم صهیونیستی در دست یازیدن به سیاست ترور به شکل مناسبی بهره گرفته شود. برهانی گفت: باید توجه داشت رژیم صهیونیستی روابط گسترده‌ای با قدرت‌های بزرگ دارد و از این مسیر همکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و این قدرت ها در جریان است.

وی تاکید کرد که با رایزنی و برنامه‌ریزی دقیق می توان امیدوار بود محور مقاومت بتواند با پاسخ مناسب بازدارندگی جدی ایجاد کند و رژیم صهیونیستی را از پیشبرد سیاست حذف رهبران نظامی و سیاسی مقاومت بازدارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha